Hem » Internetsweden | Investigator » Bedragare » Att stå emot och bekämpa bluffakturor

Missa inte tidigare inlägg

Övrigt
augusti 31, 2016

Lägenhetsbluffar

Bluffakturor
augusti 29, 2016

När snillen spekulerar..

Phishing, intrång och ID-kapning
juli 23, 2016

Nytt SMS-spam

Bedragare
juli 9, 2016

VD-bedrägerier för DUMMIES

Bedragare
juni 19, 2016

VD-bedrägerier – bedragarnas nya svarta

Domäner
maj 12, 2016

Nu släpps zonfilerna för .se och .nu fria!

Bluffakturor
maj 8, 2016

Sydsvenskan har skrivit om Bolagsbasen idag

Bedragare
februari 12, 2016

50 anledningar till besvikelse

Övrigt
november 14, 2015

Vi är alla Parisare idag och Européer imorgon!

Bedragare
september 12, 2015

PRV varnar, eller vad sysslar de med egentligen?

Bluffakturor
september 6, 2015

När ska fakturabedrägerier börja tas på ordentligt allvar?

Bedragare
maj 18, 2015

Varumärkesbedrägerier

Bedragare
maj 6, 2015

ID-kapningar – extended version

Övrigt
april 23, 2015

Solskenshistoria!

Falska shoppar (ej lev.)
april 18, 2015

To good to be true

Internetsweden | Investigator
mars 13, 2015

Svensk brottsbekämpning – nu jäklar!

Internetsweden | Investigator
januari 15, 2015

Sagan om den svenska brottsbekämpningen och den onda spiralen

Bedragare
januari 7, 2015

JUSAB-härvan är märkligare än vad man kan ana!

Bluffakturor
december 29, 2014

En FULLSTÄNDIGT intetsägande och desinformerande artikel i skanskan.se

Internetsweden | Investigator
december 20, 2014

Brottstrender och utveckling på nätet – nu uppdelad med bokmärken

Internetsweden | Investigator
december 20, 2014

Tio saker som företag bör se upp för på nätet – nu uppdelad med bokmärken

Internetsweden | Investigator
december 20, 2014

Tio saker som privatpersoner bör se upp för på nätet – nu uppdelad med bokmärken

Övrigt
december 14, 2014

En personlig reflektion kring politikers syn på människors olika värde

Bedragare
december 14, 2014

Brottstrender och utveckling på nätet

Bedragare
december 14, 2014

Tio saker som företag bör se upp för på nätet

419-bedrägerier även kallade nigeriabrev
december 10, 2014

Tio saker som privatpersoner bör se upp för på nätet

Internetsweden | Investigator
november 28, 2014

Tre frukostseminarier 10-12/12

Myndigheter informerar och varnar
november 28, 2014

Polisen: Tips och råd om trygg julhandel

Internetsweden | Investigator
november 23, 2014

En skopa av sleven eller en nutida budkavel

Massmedia informerar och varnar
november 1, 2014

Det kan dyka upp vargar bland lammen?

Att stå emot och bekämpa bluffakturor

Polisen Bedrägeri

Jag har sedan många år varit hyfsat aktiv i kampen mot bla bluffakturor och det är inget som avtagit.

Och det är inte bara jag som skrikit mig hes om behovet av samordning för den här typen av brott, men vi är inte speciellt många.
Därför kändes det otippat men glädjande att rikspolischef Bengt Svenson och länspolismästaren i Stockholms län; Mats Löfving meddelade nyheten om det nya kommande bedrägericentret som skall landa på Stockholm och som dessutom kommer att få riksansvar.

Om jag förstått avsikten rätt med detta center, så är det avsett som en uppsamlande enhet, där geografiskt spridda bluffakturor samlas och en inledande analys/granskning sker (och kanske akuta frysningar av penningflöden sker), för att sedan skickas vidare till rätt polismyndighet. (Alltså den polismyndighet på orten, där busen kommer ifrån).

Görs detta på rätt sätt, med erfarna och kunniga personer, så kommer sannolikt (min bedömning) exepelvis mycket av busande ”målvaktsbolag” i Stockholm istället hamna på exempelvis Malmöpolisen (där de egentliga busarna kanske sitter för flera av dessa bluffbolag).

I en SVT-artikel i ämnet så kan vi läsa om att det handlar om att stärka upp polisen med 5-6 civila bedrägeriexperter:

”Det handlar om mellan fem och sex civila personer som ska tillsättas för att få en bättre kompetens och tydligare nationell styrning av polisens arbete.
På centrat ska några internetspanare och underrättelseexperter finnas och personer för logistik.”

http://www.svt.se/nyheter/sverige/polisen-sluta-betala-bluffakturor

Och jag vet inte riktigt vad jag ska säga om den målbilden, mer än att jag kan konstatera att det kan bli ”svårt”..

Anledningen är att antalet personer med så mycket erfarenhet och kunskap om bluffakturor, så att de skulle kunna tillföra/stärka bedrägericentret är kraftigt begränsat.
Jag vet ärligt talat inte om det finns 5-6 civila personer i Sverige – Jag känner nog maximalt till så många i hela landet och har då pysslat med detta i sådär en 8 års tid och tror mig faktiskt ha kännedom om, eller vara bekant med samtliga med erfarenhet/kunskap inom dessa områden.

Och ett eget ”Dreamteam” för mig, skulle defenitivt innefatta såväl poliser som civilister, men ÄVEN sakkunniga på en rad olika myndigheter.
Det viktigaste som jag ser det är att centret blir bra definierat, bra sammansatt, få prioriterande mandat gentemot 21 polismyndigheter, så att det inte endast blir ett ansvar på pappret.
Och bör även innefatta finanspolisen (en person?)

För som polisen själv konstaterar så har det här området länge varit i behov av förbättringsåtgärder och jag misstänker även att när detta sätt att jobba mot bedrägerier fått sätta sig ordentligt, så kommer hyfsat stora resurser frigöras inom den svenska polisen.

Nu är bollen igångrullad och förändringen kommer.

Samtidigt så startade polisen en informationskampanj som syftar till att informera och ”utbilda”

Det viktigaste i denna satsning mot bluffakturor och Internetrelaterade bedrägerier är ju förstås kunskap och framförallt spridning av den kunskapen.
Och även om jag och många med mig bidragit en smula till kampanjen, så vädjar polisen till att sprida kunskapen, i något som jag närmast skulle vilja kalla för ”Folkbildning”.

Hjälp till att stoppa bluffakturorna!

Vad som behöver spridas är adressen Bestrid NU! där Polisen (tillsammans med en rad olika aktörer) tagit fram ett 5 sidors .pdf-dokument som ger råd och tips om hur drabbade bör agera utifall de fått en bluffaktura, ett inkassokrav eller exempelvis blir hotad med domstolstvist. Pdf-dokumentet ska ses som en bilaga till Polisens Facebooksida kring bedrägerier.
Texten i dokumentet är koncentrerad till vad drabbade behöver göra och det absolut viktigaste budskapet är ”Vägra betala alla bluffakturor!”

Jag skulle även vilja få DIN input på HUR man borde sprida kunskapen, vad kan göras för att höja kunskapen hos den vanlige Internetanvändaren?
Ordet är ditt! Förslag, tankar och idéer emottages tacksamt.

 

Internet Sweden | Peter Forsman

Jag som skriver, gör det ideellt och för att upplysa dig om verksamheter som JAG anser att det finns skäl att ifrågasätta och/eller varna för. Jag skriver även generellt om olika tillvägagångssätt som bedragare använder och tipsar om utbildning/kunskap som finns att få. Läs mer om: Peter Forsman

6 Comments

  1. Oskar Larsson skriver:

    Hej Peter!
    Tack för ditt inlägg angående detta viktiga ämne! Jag anser att Polisen gör rätt i att äntligen prioritera dessa brott eftersom bluffbolagen omsätter miljoner och sprider rädsla bland vanliga medborgare och ärliga företagare som vill göra rätt för sig.

    Bluffbolagen finansierar den organiserade brottsligheten och har starka kopplingar till mc-gängen. Att detta inte har uppmärksammats med tydlig information till medborgare tidigare anser jag vara ett misstag från myndigheternas sida. Det borde sättas in fler resurser än fem – sex personer, jag anser att det är alldeles för lite.

    Personer som borde anställas är personer som dig som har gedigen kunskap och erfarenhet om dessa brott. Men även vanliga Poliser som samarbetar tätt med de med specialistkunskap, så borde det förresten vara inom varje brottsområde, exempelvis trafficking och svartarbete, inte bara i detta fallet. Jag anser även att polisens webbplats bestrid.nu måste bli proffsigare än en pdf-fil med märklig färgsättning.

    Om det inte vore för tydligheten vad det gäller text, namn och bild så trodde jag nästan att sajten bestrid.nu var en bluff med tanke på utformning och design. En professionell design- och webbyrå borde kolla på sajten noggrannare. Jag anser att officella webbplatser från Polisen inte få se ut på detta sätt.

    Bluffbolagen har tyvärr snyggare och mer tilltalande sajter. Bra idé med att utbilda företagare i detta. Först krävs det nog en hel del utbildning till utbildarna som föreläser och utbildar företagare. Även pengar till gymnasiet, högskolor och universitet som utbildar framtida företagare i ekonomi. Speciell info till kurser inom ekonomi för de som går ekonomiska programmet på gymnasiet och för de som arbetar som eller ska bli ekonomiassistenter. Alltså inte bara utbildning till ekonomichefer och företagare.

    Även info till enstaka kurser på komvux för de som går mest för intresse, för dessa ska man inte förakta, för många av dessa är starkt engagerade i samhällsdebatten. All cred till alla som gör allt de kan för stoppa detta gissel. Och Polisens agerande och tydlighet att de måste göra något åt saken är ett steg i rätt riktning.

    Det viktigast är att informationen till företagare kommer ut och att de som råkar ut för det inte skäms utan rakryggat bestrider utan att betala en enda krona till bluffarna. Det även viktigt att inse allvaret i detta utan att bli mörkrädd och orkeslös. Vi måste tillsammans få bukt med detta problem och stötta de som blivit drabbade och dra nytta av deras erfarenheter så att det inte händer andra. Vi får inte nedvärdera de som råkat ut för bluffarna utan tillsammans med dem få ett slut på detta för alltid.
    Allt gott!
    Med vänliga hälsningar
    Oskar

  2. @OSKAR LARSSON – Tack för dina ord och ditt stöd!

    Jag håller med dig i stort sett om allting.

    Men vill bara påpeka att [bestrid.nu] är avsedd som en bilaga till Polisens bedrägeri-facebooksida https://www.facebook.com/pages/Polisen-Bedr%C3%A4geri/546406245370971 och därmed närmast att se som en kampanjsida. All viktig information ryms i det 5-sidiga dokumentet, varför jag ser detta som en utmärky lösning.

    Att ha ytterligare sidor skulle riskera att ta bort fokuset från kampanjens budskap. Sen kan man såklart ha åsikter om layout, färgsättning mm – men det är egentligen en helt annan sak. Men låt mig försäkra dig om att .pdf:en och budskapen i den är genuin – detta vet jag säkert.

    I förra veckan så föreläste jag för ett 50-tal av Västra Götalands brottsbekämpare inom denna brottstyp och i kommande vecka fortsätter jag för ytterligare..Behovet finns och de är medvetna om det, men nu är bollen i rullning och vi får se vad som händer framöver..Jag hoppas att vi slipper uppleva motsvarande artiklar om 52%-iga ökningar nästa år http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/bluffakturor-okar-med-52-procent_7888608.svd

    Hälsningar
    Peter Forsman | internetsweden.se

  3. Oskar Larsson skriver:

    Hej Peter!
    Tack för ditt svar!
    Detta inlägg är till uppmuntran och uppbyggelse så var god håll ut och läs hela. Det är lite skarpt och torrt i början, men det blir bättre på slutet.

    Vi som tittar på detta med kriminalitet ”utifrån” kan ha åsikter om allting utan att veta bakgrunden till vissa beslut, som säkert är de bästa i längden. Det gäller att inte förlora glöden och passionen för sitt arbete även om folk som jag kommer med kommentarer och åsikter. Eftersom det blir det alltid när saker börjar bli offentliga, för då ska folk tycka till höger och vänster utan att de är insatta eller har tillräckligt med kunskap i ämnet. Personer med högt självförtroende och dålig självkänsla är experter på detta, och när de får med sig media är det förödande för samhället. För detta kan förstöra glädjen i det man gör men även få med sig en opinion som leder åt fel håll. Jag har varit med om det själv men det är väl en skola som man måste gå igenom och hantera professionellt. När man gått genom det så är man mer rustad än tidigare. I mitt fall så har glöden och passionen kommit tillbaka i arbetet och resten av livet! Kanske låter som en barnslig slutsats men jag har insett att jag som enskild kan förändra en hel del i samhället, men vi måste vara fler för att förändra hela samhället så att trenderna pekar åt rätt håll igen. Personligen kan jag bara tacka Jesus för att jag insett detta och inte tappar modet trots att det ser mörkt ut på många fronter. Jag vill bara uppmuntra dig till att fortsätta med detta viktiga arbete, och behålla elden ända till slutet!
    Guds Välsignelse!
    Allt gott!
    Med vänliga hälsningar
    Oskar

  4. @OSKAR LARSSON – Återigen tack för din kommentar!

    Jag är inte alls främmande för din slutsats, utan känner igen den från väldigt många situationer, inte minst under de senaste 5 åren.

    Själv är jag varken kristen eller religiös, men kan nog tänka mig att vi delar samma medmänskliga värdegrunder.

    Och glöden eller elden som du nämner, kanske falnar lite emellanåt för sedan att i tid och otid flamma till igen – inte minst tack vare positiv feedback som din.
    Mitt engagemang har inte avtagit, trots att det kanske inte är full aktivitet på denna site längre.

    Skillnaden är att det sker i mångt och mycket, ”närmare källan” idag.
    Något som kanske kan skönjas i vissa av dessa kommentarer http://www.internetsweden.se/thinkbox-category/andra-sagt/ eller i detta inlägg http://www.internetsweden.se/mitt-foredrag-om-bluffakturor-pa-rosenbad/

    Tack för ditt stöd!

    Peter Forsman | internetsweden.se

  5. Oskar skriver:

    All respekt för ditt fortsatta arbete! Roligt med bra referenser. Keep up the Good Work!
    Allt gott!
    Med vänliga hälsningar
    Oskar
    Psalm 23

  6. David skriver:

    Det råder inget tvivel om att antalet bluffakturor och internetrelaterade bedrägerier ökar. Det är egentligen inte så konstigt i och med att vi blir mer och mer aktiva online och genomför allt fler transaktioner. Som du säger tror jag att nyckeln för att komma åt dessa bedrägerier är kunskap. Människor får inte vara naiva och lämna ut sina kortuppgifter så fort det droppar in ett hyfsat trovärdigt mail.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *