Blödarsjuk TLD och internets nya användare

I augusti och september 2008 gjorde jag ett par inlägg om toppdomänen .mobi och jag skrev att det som skulle ske under 2009 skulle komma att vara avgörande för toppdomänens överlevnad och success på internet. Den 9 september 2008 gick registret ut med nyheten om att man nått 1 miljon registrerade domäner.
(något jag idag har anledning att ställa mig lite frågande till eftersom jag vet att de den 1/9 hade 949 179 och 1 Okt hade 956 412, men visst det finns ju en teoretisk möjlighet)
Hur som helst har det varit lite upp och ner i antalet reggade .mobi-domäner sedan dess och de senaste siffrorna jag har för TLDn är den 1 februari då det fanns 938 476 reggade .mobi)

Vad jag skrev då vad bla det här:
https://www.internetsweden.se/hopp-for-mobi-domaner/
https://www.internetsweden.se/vargen-kommer/

Men det lyfte aldrig för .mobi under 2009 och ”som ett brev på posten” så kastade finansiärerna in handduken.
Sannolikt pga av:

“In 2009 mTLD had a loss of €3.5 million on a turnover of €6.4 million, compared to a loss of €324,000 the year before on turnover of €9 million. Total assets less liabilities (eg money owed to creditors) in 2009 was €1.7 million.”

Jag kan faktiskt inte förstå hur ett register kan blöda så mycket pengar!

Och den 11 Februari så kom då nyheten att Afilias köpt TLDn .mobi för en påse pengar av okänd storlek.
http://www.domainnamenews.com/registries/afilias-buys-mobi-tld/7151

Afilias roddar efter det köpet inte mindre än 15 TLDer: .info, .org, .aero, .mobi, .asia, .ag, .bz, .gi, .hn, .in, .lc, .me, .mn, .sc och .vc
Att jämföra med VeriSign som roddar .com, .net, .tv, .name, .cc och .jobs eller Adamsnames som roddar .tc, vg och .gd osv

Visste du förresten hur många TLDer som roddas i Sverige?
Rätt svar är 3; .se (.SE), .museum (Naturhistoriska riksmuseet) och .st (Bahnhof)

Hursomhelst så anser jag att tåget har gått för .mobi – det som behövdes, skedde inte.

Däremot så är jag fortfarande fullt övertygad om att det behövs 2 typer av content – ett för ”vanligt”- och ett för ”mobilt” surfande på internet.
För allteftersom fler och fler surfar med mobiler, så kommer behovet av standarder för naturliga adresser för mobilt innehåll. (som jag tidigare såg att .mobi hade chans att fylla tomrummet för) för enligt de betalningsmodeller vi har i Sverige idag så kommer det inte att fungera med flatrate för mobilt surfande eftersom innehållet på sidorna är för ”tungt” att ladda hem/ner. Vi får väl se om 4-9 år..

Något jag även läser om  idag på IDG: http://www.idg.se/2.1085/1.296848/dagarna-raknade-for-fastpris-pa-bredband och känner mig som värsta mallapan som skrev det för 1½ år sen (och kommer speciellt ihåg vem som agiterade emot mig i den frågan..)
Men ett av inläggen jag refererade till ovan gav mig också anledning att titta på siffrorna då – och ca ett år senare.
Här: https://www.internetsweden.se/vargen-kommer/ den 12 september så är antalet internetanslutna användare 1,463,632,361 och siffrorna från den 30 september 2009 är 1,733,993,741 vilket gör över 270 miljoner på ca ett år (ca 740 000 per dag)

Det är DJÄVULSKT intressant att pilla med siffror då och nu (sept 2009) – Jag ska peka på vad jag menar – för nu GÅR ALLT FORTARE!
Antal användare i Världen: 1,463,632,361 (Internetpenetration 21.9 %) 2008
Antal användare i Världen: 1,733,993,741 (Internetpenetration 25.6 %) 2009

—————————————-
Antal användare i Kina: 253,000,000 (Internetpenetration 19.0 %) 2008
Antal användare i Kina: 360,000,000 (Internetpenetration 26.9 %) 2009
Ökat 107 miljoner på ett år

Antal användare i Japan: 94,000,000 (Internetpenetration 73.8 %) 2008
Antal användare i Japan: 95,979,000 (Internetpenetration 75.5 %) 2009
Ökat ca 2 miljoner på ett år

Antal användare i Syd Korea: 34,820,000 (Internetpenetration 70.7 %) 2008
Antal användare i Syd Korea: 37,475,800 (Internetpenetration 77.3 %) 2009
Ökat 2,6 miljoner på ett år

Antal användare i Hong Kong: 4,878,713 (Internetpenetration 69.5 %) 2008
Antal användare i Hong Kong: 4,878,713 (Internetpenetration 69.2 %) 2009
Oförändrade siffror (men folkmängden ökat)

Antal användare i Indien: 60,000,000 (Internetpenetration 5.2 %) 2008
Antal användare i Indien: 81,000,000 (Internetpenetration 7.0 %) 2009
Ökat 21 miljoner på ett år

—————————————-
Antal användare i Asien: 578,538,257 (Internetpenetration 15.3 %) 2008
Antal användare i Asien: 738,257,230 (Internetpenetration 19.4 %) 2009
Ökat ca 160 miljoner på ett år

Antal användare i Europa: 384,633,765 (Internetpenetration 48.1 %) 2008
Antal användare i Europa: 418,029,796 (Internetpenetration 52.0 %) 2009
Ökat 33 miljoner på ett år

Antal användare i USA: 215,088,545 (Internetpenetration 71.4 %) 2008
Antal användare i USA: 227,719,000 (Internetpenetration 74.1 %) 2009
Ökat 12,6 miljoner på ett år

Antal användare i Latin Amerika: 122,796,514 (Internetpenetration 22.2 %) 2008
Antal användare i Latin Amerika: 179,031,479 (Internetpenetration 30.5 %) 2009
Ökat 56 miljoner på ett år

Antal användare i Afrika: 51,065,630 (Internetpenetration 5.3 %) 2008
Antal användare i Afrika: 67,371,700 (Internetpenetration 6.8 %) 2009
Ökat 16 miljoner på ett år

Antal användare i Sverige 7,000,000 (Internetpenetration 77.4 %) 2008
Antal användare i Sverige 8,085,500 (Internetpenetration 89.2 %) 2009
Ökat med ca 1 miljon på ett år

Och jag var även duktig att titta på GDP i kommentarerna till inlägget, vilket då är intressant att göra en jämförelse av:

USA: GDP – real growth rate:2.2% (2007 est.)
Sverige: GDP – real growth rate:2.6% (2007 est.)
China: GDP – real growth rate:11.4% (2007 est.)

Och gör jag samma check idag så får jag följande siffror:
USA: GDP – real growth rate:-2,4% (2009 est.)
Sverige: GDP – real growth rate:-4.6% (2009 est.)
China: GDP – real growth rate:8.7% (2009 est.)

Och bara för att göra det hela mer intressant om vi tittar på internetpenatrationen på mycket låga 7.0% för Indien, så blir det mycket intressant att se GDP för Indien:
India: GDP – real growth rate:6.1% (2009 est.)
 
Jag skrev i det inlägget att Asien ökade lavinartat.
Men nu går det tom fortare OCH det har börjat rulla på i snabb takt även i Indien och Latin Amerika.
Jag har en del källor som jag inte har möjlighet att namndroppa, men det är min uppskattning att det nu ramlar på någonstans mellan 900 000 – 1 miljon nya internetanvändare varje dag nu.

Related Articles

4 Comments

Avarage Rating:
  • 0 / 10
  • Björn , tisdag 23 februari 2010 @ 13:02

    Mitt utdömmande av .mobi för 2 år sen visade sig inte vara så fel ändå. Har bloggat lite om det själv. Jag håller inte med om att det behöver separeras, och jag tycker inte det skulle vara en rimlig lösning att behöva göra olika content för olika medium. Det behövs inte en separat adress för det, det tillför absolut inget, tvärtom. Bara en sån sak som att använda en annan CSS för mobila användare som tar bort lite bilder eller använder andra bilder är en betydligt enklare och mer logisk lösning, kan till och med göras på samma exakta domän/url!

    Sen tror jag det är få % som verkligen utnyttjar flatrate till fullo idag, större delen hade nog klarat sig bra med en ”rimlig gräns” så länge man använder det på ett lagligt sätt.

  • Internet Sweden , tisdag 23 februari 2010 @ 14:48

    @Björn – Visst är det så att ”det inte behöver vara olika content” – rent tekniskt och att css-hantering och anslutningsavkänning lätt kan göras av webbservern etc etc.

    Men det är inte det som är problemet (som jag ser det)

    Utan att det ÄR vilda västern i strukturer:
    /xhtml, xhtml., /wap, wap. m., .mobi, mobil., mobile., /mobile, /m, /mob, mobi., /mobi etc etc

    Det finns alltså inte satt någon standard över hur du hittar det ”tunnare” innehållet och att tro/förutsätta att webbsideinnehavaren per default leder dig till det innehåll som är mest lämpad för din anslutning…mja vad ska jag säga…jag tror inte på tomten!

    Och ser jag bara till mig själv och mitt mobila iPhone-surfande och en sida som aftonbladet.se så suger indexsidan 2,44MB att besöka, vilket innebär att med Telias basabbonemang så kan jag surfa dit 1 gång varje dag per månad och där klicka på maximalt 5 länkar per gång – för mer än 0,5 GB tillåter inte abbet innan hastigheten går ner till 120 kbit/s.
    Alternativet kostar 99 sek mer per månad och ger mig möjlighet att surfa HELA 1 GB – Andra alternativ har inte Telia för företagskunder..
    https://www.tewss.telia.se/foretag/katalog/VisaProdukt.do?productRef=/foretag/produkter_tjanster/produktomrade/mobiltelefoni/surfa_med_mobilen/mobilsurf.product@SE_TELIA

    Nu ska väl också nämnas att AB har content för mobilt content på adressen mobil.aftonbladet.se och den sidan väger bara 229kb – OCH att stora delar av ”mediasverige” adopterat den ”icke så internationella” adressen ”mobil.” för sitt mobilanpassade content, men problemet kvarstår för majoriteten av alla sidor med behovet..

    //Peter

  • Björn , tisdag 23 februari 2010 @ 18:16

    Mja, det är ju faktiskt sajtägarens/webmasterns ansvar eller fria val att göra. Precis som när man gör sajten kompatibel med så många webbläsare som möjligt eller gör den optimerad för synskadade. Det handlar ju om hur många man vill stänga ute. Vill man nå även de som surfar via mobilen så är det ingen annan än ägaren av sajten som gör det möjligt. Har man en sajt som riktar sig enbart till iPhone-ägare och vet att de också besöker sajten via mobilen så lägger man ju inte in tunga flashgrejer (som ändå inte funkar på iPhone) eller jättebilder, eller ser man till att det plockas bort automagiskt.

    Det är ju detta som är det fina, jag behöver inte tänka på att hitta en alternativ URL när jag surfar in från mobilen på den där sajtens URL jag memorerat. Precis som att jag inte ska behöva leta upp en specialversion av sajten när jag surfar in med en annan webbläsare. Sen är det aldrig fel att i allmänhet göra sajten så snabbladdad som möjligt, inte minst nu när Google propagerat för att det kommer få betydelse för rankningen.

    Man kunde hoppats på att 4G löser kapacitetsproblemen men det lär nog bli betydligt värre.

  • Internet Sweden , tisdag 23 februari 2010 @ 18:44

    @Björn – visst, men jag pratar inte så mycket om ansvarsbörda här – för det kan jag faktiskt hålla med dig om, utan jag försöker snarare titta lite ”runt hörnet” och se var vi är på väg – i brist på defacto-standarder så skyndar vi långsamt och med insikt och samförstånd går det fortare.
    För jag ser inte att det bara är tekniken som styr utvecklingen – det spelar sjutton ingen roll om du du tekniskt ligger tio år fram i tiden om du inte fått med dig konsumenterna/besökarna.

    Det enda som händer då är att du måste bromsa och starta om..

    //Peter

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *