Hem » Övrigt » Boo Energi – bolaget som hatar sina kunder!

Missa inte tidigare inlägg

Övrigt
augusti 31, 2016

Lägenhetsbluffar

Bluffakturor
augusti 29, 2016

När snillen spekulerar..

Phishing, intrång och ID-kapning
juli 23, 2016

Nytt SMS-spam

Bedragare
juli 9, 2016

VD-bedrägerier för DUMMIES

Bedragare
juni 19, 2016

VD-bedrägerier – bedragarnas nya svarta

Domäner
maj 12, 2016

Nu släpps zonfilerna för .se och .nu fria!

Bluffakturor
maj 8, 2016

Sydsvenskan har skrivit om Bolagsbasen idag

Bedragare
februari 12, 2016

50 anledningar till besvikelse

Övrigt
november 14, 2015

Vi är alla Parisare idag och Européer imorgon!

Bedragare
september 12, 2015

PRV varnar, eller vad sysslar de med egentligen?

Bluffakturor
september 6, 2015

När ska fakturabedrägerier börja tas på ordentligt allvar?

Bedragare
maj 18, 2015

Varumärkesbedrägerier

Bedragare
maj 6, 2015

ID-kapningar – extended version

Övrigt
april 23, 2015

Solskenshistoria!

Falska shoppar (ej lev.)
april 18, 2015

To good to be true

Internetsweden | Investigator
mars 13, 2015

Svensk brottsbekämpning – nu jäklar!

Internetsweden | Investigator
januari 15, 2015

Sagan om den svenska brottsbekämpningen och den onda spiralen

Bedragare
januari 7, 2015

JUSAB-härvan är märkligare än vad man kan ana!

Bluffakturor
december 29, 2014

En FULLSTÄNDIGT intetsägande och desinformerande artikel i skanskan.se

Internetsweden | Investigator
december 20, 2014

Brottstrender och utveckling på nätet – nu uppdelad med bokmärken

Internetsweden | Investigator
december 20, 2014

Tio saker som företag bör se upp för på nätet – nu uppdelad med bokmärken

Internetsweden | Investigator
december 20, 2014

Tio saker som privatpersoner bör se upp för på nätet – nu uppdelad med bokmärken

Övrigt
december 14, 2014

En personlig reflektion kring politikers syn på människors olika värde

Bedragare
december 14, 2014

Brottstrender och utveckling på nätet

Bedragare
december 14, 2014

Tio saker som företag bör se upp för på nätet

419-bedrägerier även kallade nigeriabrev
december 10, 2014

Tio saker som privatpersoner bör se upp för på nätet

Internetsweden | Investigator
november 28, 2014

Tre frukostseminarier 10-12/12

Myndigheter informerar och varnar
november 28, 2014

Polisen: Tips och råd om trygg julhandel

Internetsweden | Investigator
november 23, 2014

En skopa av sleven eller en nutida budkavel

Massmedia informerar och varnar
november 1, 2014

Det kan dyka upp vargar bland lammen?

Boo Energi – bolaget som hatar sina kunder!

 

Jag har inte för vana att skriva den här typen av inlägg, men jag är så fly förbannad över det inträffade att jag verkligen vill ge Boo Energi, den uppmärksamhet som de förtjänar.
Boo Energi hatar sina kunder och skickar Kronofogden på dem för belopp på 7 Kronor, som de inte ens fakturerat!

Boo Energi – bolaget som hatar sina kunder!

Boo Energi – bolaget som hatar sina kunder!

Det är så att Boo Energi är min elleverantör sedan ett flertal år och då jag bor i ett litet trähus med direktel, så är jag inte en helt försumbar kund, utan köper el för 30 000 kronor per år.

Jag skulle ha fått en elfaktura i oktober – det fick jag inte!

Och jag saknade den inte heller eftersom oktober var hektisk och jag hade mina tankar på helt andra saker än en saknad elfaktura.

Dessutom bör sägas att Boo Energi förra året, lät bli att fakturera en månad (eller om det var två tillfällen?) för att sedan fakturera för två månader, månaden efter.
Och detta UTAN att i förväg berätta om detta.  Så även om jag saknat den, så hade jag uppfattat det som en repris av förra året.

Vad gäller den saknade oktoberfakturan ska även sägas att jag bor på ”kastövägen”, vilket är något som postsorteringsanställda vid både Posten och Bring, ”alltid” blandat ihop med gatan brevid; ”kalvövägen”. Dessutom brukar är det inte ovanligt att vi får post som ska till annat gatunummer eller vice versa.
Det har nog sannolikt inte gått en månad, under våra 15-tal år vi bott på adressen, utan att det skett en ”postincident”
– om fakturan överhuvudtaget skickats iväg eller ligger i någon grannes pappersinsamling vet jag såklart inte, utan bara att jag inte fått den tillhanda.
Och ovan är såklart ingen nyhet för Boo Energi, då detta påtalats sedan åratal.

Men jag får sedan ett kuvert måndagen den 12/11 (utskriftsdatum är torsdag 8/11) och jag vet inte hur det är med dig som läsare, men vanligtvis brukar jag samla ihop fakturakuvert till slutet av månaden, då jag öppnar och betalar räkningar när jag hinner och i november hade jag en del annat att tänka på också.

Men av en tillfällighet som öppnar jag kuvertet och ser att det är en påminnelse på 1707 kronor. Jag lägger en betalningsorder på onsdagskvällen den 14/11 och betalningsdag blir torsdagen den 15/11

Boo Energi – bolaget som hatar sina kunder!

Boo Energi – bolaget som hatar sina kunder!

Värt här att nämnas är att på påminnelsefakturan så står det att en påminnelseavgift på 50 kronor kommer att läggas på nästkommande faktura, vilket såklart känns ”sådär” med tanke på att jag betalat så fort jag kunnat.

Boo Energi – bolaget som hatar sina kunder!

Boo Energi – bolaget som hatar sina kunder!

På måndagen veckan efter (19/11) dimper sedan ett brev ner från Svea Inkasso med inkassokrav att betala, men då jag ser att det är samma utskriftsdatum på den skrivelsen (15/11) som den dag de hade pengarna tillhanda, så låter jag mig invaggas i en tilltro över att detta måste ju deras reskontra justera.

Boo Energi – bolaget som hatar sina kunder!

Boo Energi – bolaget som hatar sina kunder!

Sedan hör jag ingenting tills i fredags (7/12) då jag får ett föreläggande från Kronofogden!?

Och vet ni vad?
Då har de jävla pissråttorna på Boo Energi skickat Kronofogden på mig för att jag inte har betalat 7 kronor i ränta!

7 kronor i ränta som jag alltså inte blivit fakturerad av dem.

Och 7 kronor som Boo Energi alltså inte är kapabla till att lägga till på nästkommande månads faktura.

Nej istället så ska jag nu betala 7 kronor + 1 000 i fogdekostnader.

Detta har jag nu betalat och som tack till Boo Energi för den fina betalningsanmärkningen jag fått hos Kronofogdemyndigheten, så vill återigen uttrycka följande:

Boo Energi hatar sina kunder!

Och därför rekommenderar jag INGEN som önskar en seriös elleverantör att välja Boo Energi!

Kuriosa:
Förra sommaren var jag bortrest under en period och väl hemkommen, råkade jag då betala både orginalfaktura och påminnelsefaktura för en och samma räkning.
Boo Energi betalade såklart inte tillbaka den felaktiga betalningen, utan jag blev informerad först när de drog av den inbetalda summan på de två nästkommande fakturorna.
Tror ni att jag fick någon ränta på beloppet? Think again..

Tycker du att det finns skäl att fler tar del av det här inlägget, så får du gärna sprida det!
– Tack på förhand!

 

Internet Sweden | Peter Forsman

Jag som skriver, gör det ideellt och för att upplysa dig om verksamheter som JAG anser att det finns skäl att ifrågasätta och/eller varna för. Jag skriver även generellt om olika tillvägagångssätt som bedragare använder och tipsar om utbildning/kunskap som finns att få. Läs mer om: Peter Forsman

8 Comments

  1. Jonas Lejon skriver:

    Finns det inte ett prejudikat på att 7 kr är för lite för att gå till Kronofogden?

  2. Michel S. skriver:

    Jag har råkat ut för vid flera tillfällen att inte få någon faktura från i mitt fall en teleoperatör. Jag fick bara en påminnelse.
    Jag har vid dessa tillfällen ringt upp teleoperatören i fråga och fått bara till svar att det är mitt ansvar. De säger : Vi vet att vi skickat ut fakturan.
    Med andra ord så menar de att man ska ha koll på om man inte får faktura och dessutom ska man gissa sig till vilken summa man ska betala. Det enda är då att ringa telebolaget varje gång man inte får faktura.
    Detta var dock när jag fick pappersfakturor. Numera får jag e-fakturor i stället.

  3. Kim skriver:

    Det är helt, helt sjukt. Det borde inte ens gå att skicka 7kr till fogden.

  4. Anders Nyman skriver:

    Aj aj. Är inte detta vad vi kallar en bluffaktura? Jag tror att du borde ha kunnat bestrida ansökan om betalningsföreläggande och tagit saken i tingsrätten, för att på så sätt sluppit betalningsanmärkning. Kolla upp om det inte är för sent att göra så ändå!

  5. Boo Energi skriver:

    Bäste Peter,
    Vi beklagar att du känner dig felaktigt behandlad. Vi vet att det händer att våra fakturor inte alltid kommer fram till våra kunder och att betalningar i dessa fall blir försenade. Därför har vi som rutin att påminna våra kunder en vecka efter att betalning har uteblivit. Vill du vara säker på att fakturan kommer fram rekommenderar vi två alternativ.
    1) E-faktura: Faktura kommer till din internetbank. Kan med fördel kombineras med ett autogiro
    2) E-post faktura: Fakturan skickas direkt till den e-postadress du uppgett. Utmärkt för den som betalar med autogiro.

    I övrigt anlitar vi ett ombud som sköter om själva inkassorutinen som startar ytterligare en vecka efter det att påminnelsen skickades och de följer självklart såväl ellag som god inkassosed.

    Alla kunder som har frågor och vill räta ut frågetecken är alltid välkomna att höra av sig till oss på 08-747 51 70.

    Jag kommer personligen att försöka nå dig Peter för att räta ut eventuella frågetecken

    Med vänlig hälsning

    John Enström
    Marknad & Försäljning
    Boo Energi Försäljnings AB
    Box 103 132 23 Saltsjö-Boo
    Tel: 08-747 51 57
    Mobil: 0704-28 88 86
    Telefax: 08-747 51 05
    E-post: john.enstrom@booenergi.se
    Boo Energi | Liten & Smart, Energifull & Nära

  6. Thomas skriver:

    Byt elbolag, kolla elpriskollen.se
    Lämna blodsugaren.
    Och byt till E-faktura.

  7. Torbjörn skriver:

    Boo Energi – Liten och Smart, Energifull och Nära….

    Läs mailet från John Enström, Boo Energi, en gång till:

    ”Vi beklagar att DU KÄNNER DIG FELAKTIGT BEHANDLAD”. Vi beklagar att adu har sådana (omotiverade) känslor. Det är så förbannat oförskämt så man mår illa.
    ‘A weak apology is a second insult’, absolut, men detta var inte ens i närheten av en ursäkt. Vi anlitar ett ombud. Snicksnack. Ni är självklart ansvariga för alla underavtal och uppdrag ni ingår. Vilket simpelt försök att slingra sig. Ni borde skämmas.

    Tack för att den här sajten finns, som kan brännmärka den hänsynslösa och skamlösa girigheten som all oseriös verksamhet kännetecknas av.

    Jag har Borås Energi. Synnerligen sympatiska. Och billiga. Byt till dem alla som har Boo Energi.

    – Torbjörn

  8. Bengt skriver:

    Det var intressant att se Boo Energi’s svar.
    Det visar att Boo Energi, som en del andra leverantörer, har glömt vem som betalar för deras uppehälle, nämligen deras kunder!

    Här har vi alltså en leverantör som har mångåriga kunder och vilka betalat kanske hundratusentals kronor totalt. Boo Energi fokuserar här alltså enbart till att dra in sista kronan på kundens bekostnad enligt en inkassosed! En ‘god inkassosed’!

    Jämför det här med en leverantör (av jord) som jag hade nyligen. Liknande som för Torbjörn hade jag inte betalat en faktura (kommer inte ens ihåg om jag sett den) men en dag får jag ett telefonsamtal från leverantören där en person påpekar att jag har en obetald faktura och vill bara ge mig en chans att rätta till det innan han måste skicka det till inkasso.
    Jag är bara väldigt tacksam att de har den omtanken om deras kunder och ordnar direkt betalningen.Jag framför det till personen och säger att jag kommer definitivt handla från dom igen.
    De tog det lilla omaket att ringa upp mig, trots att det inte behövdes enligt ‘god inkassosed’.

    Det är så många leverantörer som, trots att deras kunddatabas visar år av snällt inbetalda räkningar, totalt glömmer bort detta och enbart fokuserar till ‘god inkasssed’.
    Att en skuld på 7 kr överhuvudtaget TILLÅTS bli en skuld på 7+1000kr för en befintlig kund (där sådant också kan regleras framöver).
    Det är bara sjukt! Visar ingen omtanke om kunder.

    Jag kommer att byta från Boo Energi!
    Bengt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *