dåtid, nutid men framförallt framtid!

Hur börjar man ett sånt här inlägg?

Jo, jag är fascinerad av teknik som påverkar oss på olika sätt och kikar med jämna mellanrumm på vad som väntar runt hörnet, speciellt på internet..

På en utvecklingsresa till San Francisco redan -00 kommer jag ganska starkt ihåg hur presentationer av SUN och IBM speglades av deras syn på ”framtiden”.

Och en herre (kommer inte ihåg om det vad produktchef eller ”högre”) visade upp en liten mojäng hängande i sitt bälte med klickbar surfplatta, ”stor som en iPhone” som var kopplad till en liten stålbåge med tillhörande LCD-skärm över ena ögat.

Den lilla displayen var då i upplösningen 800×600 och presenterades som en 60 tums skärm framför hans öga (och den visades samtidigt på storbild för oss åhörare) och han kollade mail och surfade till vår stora förtjusning.

Vi lät oss då också imponeras av de då helt nytillverkade versionerna av IBM Microdrive 340 mb flash2-minnen, som vi fick ett ex av. Jag kommer också ihåg hur jag väl hemma i Sverige febrilt försökte få den att fungera i min Canon S10 som då skulle ha stöd för flash2 – garanterat utan att lyckas.

Det tog närmare 2,5 år innan jag fick nytta av min lilla hårddisk i Sverige och då hade IBM även hunnit släppa 1GB´s Microdrive-minnen så min ”nyhet” var sedan länge passé.

Men det var alltså ca 10 år sedan jag lät mig barnsligt förtjusas över vad tekniken hade att erbjuda.

Ett par år efter den resan började jag själv importera och marknadsföra/sälja bla 3D-glasögon för PC-spel, röststyrningsmjukvara till spel (och annat), joysticks som funkade i 360 grader (likt den tekniken som WII använder sig av).

Men det är länge sedan nu..men 10 år senare så låter jag mig åter igen barnsligt imponeras!

Det handlar om Augmented Reality (AR) – eller vad som egentligen ska hamna under ”AR”, tror jag även de lärda kivas om, precis som många andra defenitioner på Internet.

Hursomhelst så har jag en iPhone 3GS och med den öppnar sig en sneakpeak av vad som komma skall.
Faktiskt av en tillfällighet läser jag även att IDG anammar ”AR” idag.

Och även om applikationen jag tänker ta upp senare i detta inlägg är en annan, så går tekniken ut på i stort sett samma sak som Wikitude, som artikeln bla tar upp.

Jag har länge nu siat om att vad som ”måste” komma är mer intelligenta mobiler som förutom gps, kompass mm måste innehålla intelligens som barcode-läsare kopplat till olika betalningslösningar.
(så att du som användare kan läsa av en barcode och betala den med ett nafs med en pinkod, ungefär som du betalar för en iphone-app). Där är vi inte ännu, men på andra områden går det fortare..

Jag tror heller inte att det kommer att ta speciellt länge tills våra mobiler kan läsa in bilder och ta oss till en wiki-sida som berättar för oss vad det är vi skannat in..
..sen om det handlar om en svampsort eller en halvsida ur nån bok, kommer nog inte spela någon roll – Jag har förstått att intelligensen redan finns i Asien.

Och låt oss stanna lite vid barcodes och kika på den här videon, även om den drar nytta av positioner och kopplar live-twittringar mm så är det riktigt häftigt och säger mig att det kommer mycket mer den vägen:

Även om Asiater och i synnerhet Japaner har en annan typ av teknisk penetration, snabbhet och spridning bland befolkningen, än de flesta västländska länderna, så är jag övertygad om att vi kommer att se liknande saker även i Sverige om några år. Och bara för att blicka några år ännu längre fram i tiden så blir den här videon riktigt jäkla spännande:

Men som jag skrivit – där är vi inte ännu och vad var det för speciellt med min iPhone 3GS?

Jo jag laddade idag ner en gratis-app som heter ”ARgo” som med hjälp av min position låter mig endera trycka på förvalda knappar eller skriva in vad jag söker som pizza, bus, movie etc.

Appen tar då fram vad som finns att tillgå, positioner i avstånd, riktning och klickar man på ikonerna som dyker upp får man namn, adress och telefon på ställena.

Jag skrev in ”Pizza” och lät den söka, du håller sedan upp din iPhone och får en kameravy kombinerat med navigationen (riktning och antal meter) till min närmaste Pizzeria.

Denna app imponerar STORT på mig!

När jag ändå är igång och pratar om dåtid, nutid och framtid, så är det som jag tycker är mest underligt är att ”geo based ads” inuti MMO´s och MMORPG´s ännu inte gjort entré.

Jag kan faktiskt inte förstå att det inte ens kommit för att testas – här har vi miljontals och återmiljontals användare som till skillnad frånbesök av en webbsida inte stannar 1-3 minuter, utan sitter vanligtvis totalt dygn till i vissa fall veckor per månad.

Geo baserad reklam från exempelvis ISPer eller HW-ÅF´s om hur deras prestanda kan förbättras med några enkla inköp.. eller spelshoppar som tipsar om nya releaser osv.

Konceptet passar ju ALLA onlinespel – endera som login/logoutscreens eller mer intelligent ”ingame” på utvalda ställen i spelet själv.

Där kan man ju snacka om att nå fram på ett sätt som skulle få Facebooks datainsamling att blekna.

Jag har iofs ryktesvägar hört att det finns företag i Indien och Hong Kong som jobbar med liknande saker, men har ännu inte sett minsta tillstymmelse till försök att implementera det i onlinespel.

Hursomhelst – det börjar gå fort nu!

Related Articles

8 Comments

Avarage Rating:
  • 0 / 10
  • Björn Sennbrink , måndag 1 februari 2010 @ 19:39

    Hör förutsätts att användaren har en mobil av senaste modell annars faller hela affärsmodellen? Kanske blir en ny boom på glasögonfronten iaf? Vem vet, kanske finns fler med glasögon som vill betala för AR än vad det finns folk som vill köpa en iPhone?

  • Internet Sweden , måndag 1 februari 2010 @ 21:02

    @Björn Sennbrink – Nja, jag ger dig delvis rätt – det du skriver stämmer IDAG, men morgondagens mobiler kommer att ha dagens funktionalitet per default, en mobiltelefon håller idag i 3-4 år enligt Nokia/Sony Ericsson http://www.etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=20389 vilket innebär att vi om 4 år så gott som ”alla” MINST bör ha funktionalitet i mobilerna som motsvarar det vi idag kallar ”smartphones”, men den stora gruppen konsumenter – den yngre generationen byter dessutom mobiltelefoner oftare än så. Så det som vi ser som framtid idag är nutid imorgon. Eller det är så jag ser det i allafall.
    //Peter

  • Internet Sweden , måndag 1 februari 2010 @ 23:42

    Eller så kommer vi alla gå runt med nåt sånt här
    http://www.physorg.com/news122819670.html

    – läskigt tycker jag, men säkert välkommet av dom som ogillar att ladda batterier och miljömedvetna.. 😉
    //Peter

  • Johan / City Network , tisdag 2 februari 2010 @ 4:14

    Det är naturligt att vara nyfiken på vad som kommer runt hörnet. 🙂 Utan tvekan är detta väldigt intressant och frågan är väl var det inte kan ha möjlighet till användning. Visste inte att det kommit så långt som den appen du laddade ner.

    Skulle gärna ta en diskussion mer om dina tankar runt spelsidan. När du snackar om geo baserade annonser så är det ju väldigt ofta så att våra MMORPG spel utspelas i en miljö där annonser från vår tid passar. Har jobbat mycket med företag som IGA och Double Fusion som leverear alla möjliga typer av annonser för spel. I många lägen handlar det inte om hur utan just att annonser inte passar. Det finns säkert de som gör dock… Eller missar jag poängen helt?

  • Internet Sweden , tisdag 2 februari 2010 @ 17:56

    @Johan / City Network – Jag hade inte ens en tanke på att detta bör ligga dig/er varmt om hjärtat.. DF är just de som jag anser kommit längst, men aldrig fått det att explodera –
    medan http://www.igaworldwide.com/ inte ens tänkt att de ska nå ut med sitt budskap till 37,2% av besökarna; så här ser sidan ut i IE https://www.internetsweden.se/igaworldwide_com_IE.jpg

    Men DF har ett ”överhajpat” tänk om att allt måste vara överarbetade billboards ingame – vilket jag tror är ett stort misstag – det kommer säkert att komma, men det är inte så marknaden penetreras med locationrelaterade erbjudanden. Det krävs närmast multinationella annonsörer för att ha råd att testa billboards ingame som inte är ”billigt”.
    Sen håller jag med dig om att all reklam i dessa spel inte är bra eller lämpad reklam. Däremot finns det i de allra flesta spelen någon typ av Vault/Depå/anslagstavla osv – där bör det vara en smalare sak att sätta en dörr till reklam typ: ”want to enhance the game?”

    Öppna dörren/klicka på länken och spelrelaterade ads baserat på din location visas, kan ju vara allt från ett schysst gamerkeyboard hos den lokale (eller nationelle återförsäljaren), det kan vara gameguider med länk till Amazon (eller nationella bokshoppen). Det kan tom (beroende på spel och tillverkares TOS) vara vanliga googleads som säljer ingame-pengar, powerleveling eller prylar (varierar dock en del i vad som tillåts).

    Billboardreklam av det slaget som DF erbjuder är också begränsade till ”nutidsspel” och en stor del (största ?) av MMO/MMORPG är idag fantasy/medieval och där blir det ”liiite märkligt” att trycka upp McDonalds reklam på väggen i spelens lokala pubar/”inns”.
    //Peter

  • Johan / City Network , tisdag 2 februari 2010 @ 22:02

    Det finns mer att hämta Peter. 🙂 Skämt å sido så har jag skapat ett antal spel och därmed fått nöjet att jobba med bla DF och andra. Epstein är en mycket god vän och jag lär träffa dem igen på GDC nu i mars. Har spånat mycket med honom och är idag fortfarande bollplank. Affären som helhet har inte tagit den fart vi trott. Till och med Massive som Microsoft köpte har ju problem – trots att de har fördelen av Xbox och MS som backar…

    IGA och andra överköpte rättigher och sålde för lite. Modellerna lär ändras för som det är nu funkar inte. Googles inträde innebär snart att vi enkelt kan få in annonser i någon adwords liknande form.

    Kan hålla med om att det finns lägen där annonser passar som du säger – men det är för lite. Om du tar vårt Regnum Online – http://www.regnumonlinegame.com – så genererar det X i premiumttjänster men anser inte att vi kan ens få ihop 10% av det i annonser – detta för att annonser inte passar precis som du säger. Satt med Epstein och brainstormade om just hur dessa ”fantasy” spel skulle kunna dra nytta. Det är svår att få ett riktigt case.

    Tar du dock spel som tex http://www.powerchallenge.com så är det egentligen så klockrent det kan vara – och där tog jag in DF. Där finns mycket att göra – dock kom nersvängen i ekonomin vilket tyngde generellt. På vägen upp nu lär saker hända. Jag rapporter live till dig från GDC. 🙂

    När det gäller IGA och IE6 så är det patetiskt. Skall skriva till DN Capital och ge dem din länk så det tas in på rätt nivå i bolaget. 🙂

  • Internet Sweden , tisdag 2 februari 2010 @ 23:00

    @Johan / City Network – Jag har spelat MMORPG sen EQ -99 och gått igenom en lång rad spel. Jag ska regga ett konto i Regnum och så kan vi ju sätta oss ner en vända och jag kan ge dig lite reflektioner, jag tror att jag kan ha en del idéer som kan intressera dig/er. Men de vill jag inte ta här. En fråga bara: är Regnum fritt från duping? eller har ni problem med det?
    //Peter

  • Johan / City Network , onsdag 3 februari 2010 @ 12:48

    Vi har haft ”turen” att inte ha dessa problem. Som vanligt är det alltid dock en hel del naturliga balanseringsproblem. Det är dock skapligt balanserat idag och fungerar väl för de ca 100k aktiva vi har. Det kommer fantastiska uppgraderingar här i mars… skickar ett mail med lite screenshots och nya videos.

    Yes – tar gärna en diskussion om det! Roligt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *