Hem » Internet » Domäner » I work for the strongest brand among top-level domains in Europe

Missa inte tidigare inlägg

Övrigt
augusti 31, 2016

Lägenhetsbluffar

Bluffakturor
augusti 29, 2016

När snillen spekulerar..

Phishing, intrång och ID-kapning
juli 23, 2016

Nytt SMS-spam

Bedragare
juli 9, 2016

VD-bedrägerier för DUMMIES

Bedragare
juni 19, 2016

VD-bedrägerier – bedragarnas nya svarta

Domäner
maj 12, 2016

Nu släpps zonfilerna för .se och .nu fria!

Bluffakturor
maj 8, 2016

Sydsvenskan har skrivit om Bolagsbasen idag

Bedragare
februari 12, 2016

50 anledningar till besvikelse

Övrigt
november 14, 2015

Vi är alla Parisare idag och Européer imorgon!

Bedragare
september 12, 2015

PRV varnar, eller vad sysslar de med egentligen?

Bluffakturor
september 6, 2015

När ska fakturabedrägerier börja tas på ordentligt allvar?

Bedragare
maj 18, 2015

Varumärkesbedrägerier

Bedragare
maj 6, 2015

ID-kapningar – extended version

Övrigt
april 23, 2015

Solskenshistoria!

Falska shoppar (ej lev.)
april 18, 2015

To good to be true

Internetsweden | Investigator
mars 13, 2015

Svensk brottsbekämpning – nu jäklar!

Internetsweden | Investigator
januari 15, 2015

Sagan om den svenska brottsbekämpningen och den onda spiralen

Bedragare
januari 7, 2015

JUSAB-härvan är märkligare än vad man kan ana!

Bluffakturor
december 29, 2014

En FULLSTÄNDIGT intetsägande och desinformerande artikel i skanskan.se

Internetsweden | Investigator
december 20, 2014

Brottstrender och utveckling på nätet – nu uppdelad med bokmärken

Internetsweden | Investigator
december 20, 2014

Tio saker som företag bör se upp för på nätet – nu uppdelad med bokmärken

Internetsweden | Investigator
december 20, 2014

Tio saker som privatpersoner bör se upp för på nätet – nu uppdelad med bokmärken

Övrigt
december 14, 2014

En personlig reflektion kring politikers syn på människors olika värde

Bedragare
december 14, 2014

Brottstrender och utveckling på nätet

Bedragare
december 14, 2014

Tio saker som företag bör se upp för på nätet

419-bedrägerier även kallade nigeriabrev
december 10, 2014

Tio saker som privatpersoner bör se upp för på nätet

Internetsweden | Investigator
november 28, 2014

Tre frukostseminarier 10-12/12

Myndigheter informerar och varnar
november 28, 2014

Polisen: Tips och råd om trygg julhandel

Internetsweden | Investigator
november 23, 2014

En skopa av sleven eller en nutida budkavel

Massmedia informerar och varnar
november 1, 2014

Det kan dyka upp vargar bland lammen?

I work for the strongest brand among top-level domains in Europe

I work for .SE – Europe’s strongest brand among top-level domains, according to the survey by the EU under contract EURid (the European Registry of Internet Domain Names) conducted earlier this summer. The comparative TLDs are .se, .cz, .de, .com, .dk, .co.uk, .be, .pl, .es, .it, .fr, .org, .net, .eu, .info and .biz.
The report shows that that .SE is the strongest brand among the compared TLDs (Click the image)

In short, the report look up brand strength based on the awareness, relevance and preference.
All three have a maximum of 100% which means that the maximum value you can get is 300.
.SE has almost 100% of awareness, almost 90% of relevance (the highest in Europe) and 49% preference for .SE (compared for example 34% .com in Sweden).

It gives .SE a total of 234 points of maximum 300.

In conclusion it may be deduced:
”Everybody” knows of .se (awareness), almost everyone think it is relevant for companies to use .se in Sweden (relevance) and there is a stronger preference to use .se instead of .com in Sweden (compared to other countries in Europe).

For more information, visit. SE’s press release:

http://www.iis.se/en/pressmeddelanden/se-starkaste-varumarket-bland-toppdomanerna-i-europa

Internet Sweden | Peter Forsman

Jag som skriver, gör det ideellt och för att upplysa dig om verksamheter som JAG anser att det finns skäl att ifrågasätta och/eller varna för. Jag skriver även generellt om olika tillvägagångssätt som bedragare använder och tipsar om utbildning/kunskap som finns att få. Läs mer om: Peter Forsman

2 Comments

  1. John McCormac skriver:

    It is very hard to trust any of Eurid’s propaganda without first verifying it. The ccTLDs are all far stronger and more recognised because they represent their own markets. If you break the .eu figures down on a country by country level, the importance of .eu in those markets drops to less than 10% of the domain footprints in some EU countries. The most popular domain order in most EU countries is ccTLD/COM/NET(ORG/EU)/INFO/BIZ/MOBI. Registrants in EU countries will opt for a domain in their own ccTLD first. The key to the strength of any ccTLD is how the domains are used. The more ccTLD domains that are used as the primary website by their registrants, the stronger that ccTLD brand is compared to other TLDs in that country. And .SE seems to be a very strong ccTLD.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *