Hem » Internet » Domäner » Jag jobbar för Europas starkaste varumärke (inom vår nisch)!

Missa inte tidigare inlägg

Övrigt
augusti 31, 2016

Lägenhetsbluffar

Bluffakturor
augusti 29, 2016

När snillen spekulerar..

Phishing, intrång och ID-kapning
juli 23, 2016

Nytt SMS-spam

Bedragare
juli 9, 2016

VD-bedrägerier för DUMMIES

Bedragare
juni 19, 2016

VD-bedrägerier – bedragarnas nya svarta

Domäner
maj 12, 2016

Nu släpps zonfilerna för .se och .nu fria!

Bluffakturor
maj 8, 2016

Sydsvenskan har skrivit om Bolagsbasen idag

Bedragare
februari 12, 2016

50 anledningar till besvikelse

Övrigt
november 14, 2015

Vi är alla Parisare idag och Européer imorgon!

Bedragare
september 12, 2015

PRV varnar, eller vad sysslar de med egentligen?

Bluffakturor
september 6, 2015

När ska fakturabedrägerier börja tas på ordentligt allvar?

Bedragare
maj 18, 2015

Varumärkesbedrägerier

Bedragare
maj 6, 2015

ID-kapningar – extended version

Övrigt
april 23, 2015

Solskenshistoria!

Falska shoppar (ej lev.)
april 18, 2015

To good to be true

Internetsweden | Investigator
mars 13, 2015

Svensk brottsbekämpning – nu jäklar!

Internetsweden | Investigator
januari 15, 2015

Sagan om den svenska brottsbekämpningen och den onda spiralen

Bedragare
januari 7, 2015

JUSAB-härvan är märkligare än vad man kan ana!

Bluffakturor
december 29, 2014

En FULLSTÄNDIGT intetsägande och desinformerande artikel i skanskan.se

Internetsweden | Investigator
december 20, 2014

Brottstrender och utveckling på nätet – nu uppdelad med bokmärken

Internetsweden | Investigator
december 20, 2014

Tio saker som företag bör se upp för på nätet – nu uppdelad med bokmärken

Internetsweden | Investigator
december 20, 2014

Tio saker som privatpersoner bör se upp för på nätet – nu uppdelad med bokmärken

Övrigt
december 14, 2014

En personlig reflektion kring politikers syn på människors olika värde

Bedragare
december 14, 2014

Brottstrender och utveckling på nätet

Bedragare
december 14, 2014

Tio saker som företag bör se upp för på nätet

419-bedrägerier även kallade nigeriabrev
december 10, 2014

Tio saker som privatpersoner bör se upp för på nätet

Internetsweden | Investigator
november 28, 2014

Tre frukostseminarier 10-12/12

Myndigheter informerar och varnar
november 28, 2014

Polisen: Tips och råd om trygg julhandel

Internetsweden | Investigator
november 23, 2014

En skopa av sleven eller en nutida budkavel

Massmedia informerar och varnar
november 1, 2014

Det kan dyka upp vargar bland lammen?

Jag jobbar för Europas starkaste varumärke (inom vår nisch)!

Jag jobbar för .SE – Europas starkaste varumärke bland toppdomäner, enligt den undersökning som EU-kontrakterade EURid (the European Registry of Internet Domain Names) genomfört tidigare i sommar. De jämförda toppdomänerna är .se, .cz, .de, .com, .dk, .co.uk, .be, .pl, .es, .it, .fr, .org, .net, .eu, .info och .biz.

Rapporten visar att att .SE är det starkaste varumärket bland de jämförda toppdomänerna (Klicka på bilden)

Kortfattat så tar rapporten upp varumärkes styrka baserat på awareness, relevance and preference.

Alla tre har max 100% vilket gör att det maximala värdet man kan få är 300.
.SE har nästan 100% på awareness, nästan 90% på relevance (det högsta i Europa) och 49% preference för .se (mot exempelvis  34% för .com i Sverige).

Det ger .SE totalt en poäng på 234 av maximala 300.

Sammanfattningsvis kan man utläsa:
Alla” vet att .se finns (awareness), nästan alla tycker att det är relevant för företag att använda .se i Sverige (relevance) och det finns en starkare preference att använda .se i stället för .com i Sverige ( jämfört med andra länder i Europa).

För mer information, besök .SE´s pressrelease:
http://www.iis.se/pressmeddelanden/se-starkaste-varumarket-bland-toppdomanerna-i-europa

Internet Sweden | Peter Forsman

Jag som skriver, gör det ideellt och för att upplysa dig om verksamheter som JAG anser att det finns skäl att ifrågasätta och/eller varna för. Jag skriver även generellt om olika tillvägagångssätt som bedragare använder och tipsar om utbildning/kunskap som finns att få. Läs mer om: Peter Forsman

8 Comments

  1. Olof skriver:

    Intressant att Sverige ligger på toppen! Man undrar ju lite var norrmännen håller hus. De kan väl inte vara så mycket sämre, eller?

  2. Internet Sweden skriver:

    @Olof olikadieter.se – Som du ser så finns .no inte ens med i jämförelsen och jag gissar att den främsta anledningen är att .no endast är öppen för Norska företag att registrera och då maximalt 20 stycken domäner per orgnr. Privatpersoners domäner är förpassade till subdomänen priv.no och det är ju inte alltför många sådana http://wp.nu/priv
    Vidare har .no ganska precis hälften av .se´s registreringar, däremot är .as-domäner (American Samoa) vanligt förekommande i Norge, pga att A/S har samma betydelse som AB (Aktiebolag) i Sverige. Så jag är lite skeptisk till varumärkeskännedomen i Norge – det känns som att det inte riktigt föreligger samma förutsättningar. Något som jag försökt tydliggöra här: http://www.internetsweden.se/begransning-med-motsatt-effekt/
    //Peter

  3. Olof skriver:

    Vad pinsamt av mig att jag inte visste om att endast företag fick registrera .no domäner. Kanske skulle gjort en större undersökning innan jag gjorde min smått ironiska kommentar.

  4. Internet Sweden skriver:

    @Olof olikadieter.se – Ähh, vaddå pinsamt? Det kanske inte är den första toppdomänen man intresserar sig för som Svensk ?(hoppas jag)

    //Peter

  5. Patrik Space skriver:

    Stort, och inte så förvånade. Min personliga gissning är att .eu kommer klättra dom närmaste åren.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *