Jag mår verkligen dåligt när jag läser sånt här

Trodde han vunnit miljoner – lurades på 800 000 kronor
80-årig man i Västerås gav bort alla sina pengar
”Du har vunnit högvinsten”, löd mailet.

Men det hela var en bluff och den 80-årige mannen förlorade istället alla sina pengar.
Hela artikeln

Det som får mig att fundera är om det är så bra alla gånger att introducera den äldsta generationen för internet, utan att se till att de ledsagas med vilka risker och vad de kan/kommer att utsättas för.
Det här är banne mig baksidan med internet i ett nötskal. Fan vad tråkad jag blir av det här.

Skrivet av:
Peter Forsman / Internet Sweden

Related Articles

7 Comments

Avarage Rating:
  • 0 / 10
  • Karin Holmqvist , onsdag 30 december 2009 @ 5:12

    När man läser om detta så framstår Mother Londons julkampanj än mer osmaklig (se t ex http://creativity-online.com/news/mothers-$10000-christmas-card/141195)

    Problemet är att hitta en lagom försiktighetsnivå. Våga lita på och känna sig trygg med att t ex betala räkningar på internetbank istället för på bankkontor men inte t ex lämna ut uppgifter till vem som (även om de utger sig för att inte vara ”vem som”.

    Det gamla ”om det låter för bra för att vara sant så är det inte sant” stämmer bara om man kan ”marknaden”. Man kan få massor av program, lagringsutrymme och bloggar gratis – för många säkert för bra för att vara sant. Trots det helt sant.

  • internetsweden , onsdag 30 december 2009 @ 10:27

    Jo, jag såg den där märkliga kampanjen och tyckte att den gav helt fel signaler redan innan och som du säger: det blir ju en extra bitter smak av den när man läser såna här saker.
    Problemet med den riktigt äldre generationen är nog snarare att de hamnar på ett ”barns nivå” när det gäller mottagligheten för scams – de har inte erfarenheter av att skrupelfria busar kan agera så öppet och får (nog) känslan av att ”står det där så måste det vara sant”..

    Djupt beklagligt..
    //Peter

  • Karin Holmqvist , onsdag 30 december 2009 @ 11:05

    Jag tror inte att det enbart handlar om den äldre generationen. Under hösten fick jag tre ”jag är i London och behöver hjälp med pengar”-mail från personer som lämnat ut sina lösenord till mailkonto. Ingen av dem är över 45 år och de har klarat av att åka runt i världen utan att bli ”blåsta” men här sker det. Alla skäms över sin godtrogenhet och ber om att det inte ska komma ut att de låtit sig luras. Kanske är de inte unika och därför som vi oftast bara hör om äldre.

  • internetsweden , onsdag 30 december 2009 @ 12:37

    @Karin Holmqvist – Jag håller delvis med dig, men ser det egentligen som två separata problem;

    Att inte gemene man har en vanlig ”garden upp” mot allehanda scamförsök och säkerhetsproblem är ju naturligtvis scary – men här anser jag att det trots allt bvehöver finnas ett ”sunt förnuft” att ta till (såvida inte personen är helt novis vid internet).

    Men sen har vi den generationen som den drabbade i artikeln tillhör. Jag föreställer mig att det är ”snälla barn” till mannen som försett honom med PC och internettillgång.

    Jag tycker att det är fullt jämförbart med att vi gör allt för att skydda ”våra yngsta” från otrevligheter på nätet. Vi vill inte att de far illa genom ”snuskgubbar” eller ”dyra ringsignalsabbonemang” – På samma sätt bör vi skydda den äldre (mer teknikrädda, men godtrogna) generationen som annars är tämligen lättplockade frukter för nigeriabrev eller lotterivinter osv.

    Jag har såklart ingen lösning, men tycker att det bör tas upp till diskussion..

    //Peter

  • Fredrik Näs , fredag 1 januari 2010 @ 16:36

    ja sånt här är mer än sorgligt! Jag är rädd för att om vi inte ser ett slut på detta spammandet som inte bara orsakar stor skada direkt på ekonomi genom att lura folk, men som även kostar sågott som hela världen massor av pengar i filter, försök att förhindra, lagring, och tiden det kostar att sortera ut, så tror jag att vi kommer att stå inför lösningen att det införs en kostnad på varje email som skickas. Detta var ju ett hett ämne för 2-3månader sedan, och kan nog bli realitet om inget görs åt dessa bedrägerier.

    Jag anser att staten borde utbilda de äldre bättre, genom fe.x PRO eller andra bra möjligheter att nå de äldre i större skala. Som ni säger så menar jag att dom äldre kan ha stor nytta av att lita på sin internetbank och diverse andra sidor, medans vissa sidor och metoder borde de äldre bli informerade om.

    Angående videon så är det ju helt skrämmande att ett företag gör en sån grej, och marknadsför sig själv på den, det dom gör är ju att dom ger folk som svarar på dessa mail hopp om att dom också har samma tur som denna person i videon. Bra dock i det hela att han ger bort pengarna, det blev jag lite glad av.

    MVH
    Fredrik Näs

  • […] Jag mår verkligen dåligt när jag läser sånt här […]

  • internetsweden , onsdag 6 januari 2010 @ 2:29

    @jardenberg – Vi är helt överens om det, jag anser att det finns betydligt bättre sätt att utbilda och informera än att ”skrämma till avhållsamhet”.

    Men misstänker också att det bakom varje ”förbättringsbar” kampanj av det där slaget står en reklambyrå som sålt in sin kitschiga idé under parollen ”Men herregud, vi måste ju få dem att vakna till – konfrontera!”.

    Ungdomarna är inte ens mottagliga för den sortens attention, än mindre tar de till sig den. Utan invaggar som bäst kampanjbeställaren i någon falsk verklighet om att: ”-Se vad bra saker vi gör för att skydda vår unga generation”.

    Min arbetsgivare må vara med att sponsra det goda ändamålet, men för det uppskattar jag personligen inte det sätt surfalungt.se attackerar problemet. Men det speglar nog mest mina 6-7 år i utbildningsbranschen..

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *