Lite tankar om om domänsnappning, Pagerank och inlänkar

För den oinvigde kan det ses som väldigt märkligt att sk snapback drar till sig så stort intresse.

Men det är egentligen inte så märkligt;

– De flesta ”bättre” domänerna är redan upptagna idag, speciellt under de större toppdomänenerna.

Det fenomenet i sig skapar en automatisk värdeökning på ”andrahandsmarknaden” för redan registrerade domäner – lättast att jämföra med att man säljer en bostad/bostadsadress (domäner brukar även kallas för ”realestates for internet” av samma anledning).

Det gör att det mer åtråvärt att försöka fånga upp domäner som inte förnyats – för alla domänregistreringar ”hyrs” bara av respektive toppdomänsregister under viss tid.

Det gör att en mängd domäner släpps (frivilligt och ofrivilligt) varje dag. Och kampen om dessa kan ibland vara mycket hård.

Förutom att det finns ett antal ombud som tillhandahåller sk snapbacktjänst, så finns det även aktörer som bundit upp ett flertal av dessa ombud och bedriver auktion på dessa domäner – dvs du ger ett bud på en domän som kommer att släppas för nyregistrering och den som lägger högsta budet, får domänen om auktionstjänsten lyckas registrera domänen.

Det är naturligtvis en viss chanstagning i detta förfarande och det rekommenderas därför att man garderar sin registrering genom beställningar hos fler än ett ombud, för att öka sina chanser till att få domänen.

Vad är det då för domäner som snappas?

Det är ganska blandat – dels är det bra namn som tidigare innehavare valt att inte förnya (eller missat). Sen är det ”hyfsade” namn, men som någon tycker är vårda att registrera, men sen är det en ganska stor del domäner som har olika historia bakom sig.

Det kan dels vara att de har en mängd inlänkar till sig (som värderas högt pga av den extra länktrafik som domänen kan ge). Sen kan domäner inneha sk Google Page Rank som är en sorts relevansmätare som sökmotorn Google använder.

Detta med PR-värde, inlänkar och förfallna domäner är trots allt ett gissel, som oftast är en kortvarig lycka. Dessa domäner är i 19 fall av 20 endast aliasdomäner för en annan domän som innehar det egentliga värdet.

Det innebär oftast att Google reviderar värdet (nollställer domänen) vid nästkommande uppdatering som de gör. Så många gånger kan dyra snapbacks på till synes mycket högt rankade domäner med tusentals inlänkar snabbt visa sig vara helt värdelösa.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *