Nya gTLDer – and all hell breaks loose – del 2

Oavsett hur många gTLDer som nu kommer att introduceras i första omgången, så finns det ett antal saker som är bra att känna till..

Nytt:

 

”ICANN will not restrict cross-ownership between registries and registrars”

 

ICANN beslutade häromdagen att registrarer ska kunna agera registryn och att registryn ska kunna ha registrarer.

Vilket rent praktiskt betyder att registrarsammanslutningarna jag kommer att peka på kommer att kunna ansöka om och få tilldelat sig gTLDer som de sedan kan neka andra att försälja.
ICANN talar i samma beslut om fler ”självkontroller” av registryn, men utan att berätta hur en sådan granskning ska gå till eller vad som ska granskas.

Det blir med andra ord en väldigt uddlös friskrivning från ICANN för om eller när abusive acts sker i en gTLD.
http://icann.org/en/minutes/resolutions-05nov10-en.htm

– Jag anser att det kan komma att bli helt förödande. Det tog ICANN 5-6 år att göra något åt domaintastingproblemet och då handlade problemet om 2 gTLDer – om vi nu får nya problem som kanske gäller 2, 20, 200 eller 2000 gTLDer – kommer det att gå snabbare då?

En gTLD kan endast registreras genom en ackrediterade ICANN-registrar. (Vi får se nu om ICANNS senaste utspel förändrar det..)

Och det är egentligen inga svåra tekniska problem för att bli ICANN-ackrediterad, men det kostar pengar!

En ”gammal” siffra som jag tror fortfarande gäller hyfsat bra är att det ungefär kostar ca 100 000 kronor per gTLD och år.

Därmed blir det ganska lätt att se en ”break-even” för när det är värt att kliva på som ICANN-registrar – det beror alltså helt vilken avans du i registrarledet har gentemot dina subregistrarer och slutkunder.

En .com-domän kostar i registrarledet $7.34 vilket med dagens kurs är ganska exakt 50 sek och ligger du då i lågprisspannet och kanske tjänar 50 sek, så behöver du alltså 2000 registreringar för att nå breakeven.

Men för ett par år sedan gjorde jag en kontroll av ett 50-tal ombud i Sverige för deras pris på en 3-års registrering av en .com-adress och snittet på dessa aktörer har jag för mig låg på strax över 600 sek (300 sek per år).

Det skulle då innebära att snittombudet behöver ca 400 registreringar för att det ska motsvara det ekonomiska utlägget..

Ja, ni förstår iaf hur jag tänker och att lågpris behöver fler än de dyrare – ganska simpel matematik – men väl så viktigt eftersom det handlar om ca 100 000 som rullar på år efter år per TLD.

De allra flesta registrarer startar sedan upp med .com och sedan .net och sedan de vanligaste tlderna i fallande skala – också ganska naturligt..

Och det finns ca 1200 ackrediterade registrarer idag och bara det där med vem eller vilka och var är ett problem i sig – för ICANN listar inte själva sina registrarer, utan exempelvis VeriSign, (som för närvarande är administratören / registryt för .com och .net) listar SINA registrarer, men i deras registrarlistning framgår inte om samma registrar även är ackrediterad för .info eller .org osv. Utan för att ta reda på det behöver man besöka respektive registry. Värt att nämna är att Verisigns lista inte heller är uppdaterad och komplett och använder även något märkligt script som gör det alldeles omöjligt att göra mer än ett par sökningar innan man lägger ner.

Nej jag förlitar mig istället på den betydligt mer trovärdiga informationskällan webhosting.info som sedan många år samlar in och redovisar registrardata ner på domännivå och även per land och andra intressanta vertikaler.

Och jag tar här reda på vilka registrarer som är största i världen och plockar ut de 15 största:

#1 GO DADDY (USA) 36,095,361 (Market Share

#2 ENOM (USA)(Demand Media) 9,791,904

#3 TUCOWS (Kanada) 7,803,222

#4 NETWORK SOLUTIONS (USA) 6,360,061

#5 SCHLUND+PARTNER (Tyskland) 5,012,659

#6 MELBOURNE IT (Australien) 4,270,345

#7 WILD WEST DOMAINS (USA)(Go Daddy) 3,276,060

#8 MONIKER (USA)(Oversee.net) 2,896,001

#9 RESELLERCLUB.COM (Indien)(DirectI) 2,558,447

#10 REGISTER.COM (USA) (Web.com) 2,415,953

#11 XINNET.COM (Kina) 1,656,833

#12 KEY-SYSTEMS (Tyskland) 1,601,280

#13 FASTDOMAIN.COM (USA) 1,192,317

#14 HICHINA (Kina) 1,166,566

#15 DOTSTER (USA) (Baker Capital) 1,156,269

Av dessa registrarer så ser vi att 8 av 15 kommer från USA och det är just dessa amerikanska registrarer som jag kommer att inrikta mig på.

#1 GO DADDY (USA) 36,095,361

#2 ENOM (USA)(Demand Media) 9,791,904

#4 NETWORK SOLUTIONS (USA) 6,360,061

#7 WILD WEST DOMAINS (USA)(Go Daddy) 3,276,060

#8 MONIKER (USA)(Oversee.net) 2,896,001

#10 REGISTER.COM (USA) (Web.com) 2,415,953

#13 FASTDOMAIN.COM (USA) 1,192,317

#15 DOTSTER (USA) (Baker Capital) 1,156,269

Tillsammans står dessa 8 Amerikanska registrarer ovan för 54% av den totala marknaden gTLD-domäner..eller är det verkligen så eller? Vem vet – det kanske är mer..

Jag tänker gå igenom lite ICANN-registrarer och främst då Amerikanska – eftersom det är de registrarerna som står för mest djävulstyg..

Related Articles

3 Comments

Avarage Rating:
  • 0 / 10

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *