Problem kring SE´s affärsmodellsbyte redan?

Jag fick idag ta emot 30 e-mail från Sveriges största Webbhotell.

Varje enskilt brev rörde vad dom kallade felfakturering av domäner. Det handlar om domäner som jag registrerat genom dem för knappt ett år sen och fått förnyelsefakturor på – som jag betalat för veckor sedan.

Men nu visar det sig alltså att i .SE´s domänhanterare så är detta ombud avbockade för de aktuella domänerna – det är heller inte jag som avmarkerat dem – utan det har alltså skett utan min vetskap. Hursomhelt har jag betalat 30 förnyelsefakturor till Sveriges största webbhotell (och domänombud) i tron att mina domäner ska förnyas enligt vad fakturan avser.

Men nu får jag alltså besked av detta ombud att det har felfakturerats och att jag gör bäst i att skynda mig att betala Svea Ekonomis fakturor för samma domäner om jag inte vill att domänerna ska förfalla – alltså jag bara frågar – vad sjutton håller dom på med??

Det som är än mer anmärkningsvärt är att .SE har haft 1 ombuds representant i Policyrådgivningsgruppen (PRG) inför övergången – och den representanten kommer just från detta ombud.

Kommer inte denna övergång till ny affärsmodell leda till totalt kaos inom domänSverige – så blir jag MYCKET överraskad..

Fick ett par helt ok .nu-domäner idag; [identity.nu] och [emails.nu]

Related Articles

2 Comments

Avarage Rating:
  • 0 / 10
  • M , lördag 23 augusti 2008 @ 7:42

    Hej InternetSweden.

    Min gissning är att det är tack vare min långvariga kamp att få det stora ombudet att fatta att de hade ett seriöst problem att du ens får veta att du felfakturerats.

    Skickade själv ett 20 tal mail i detta ärende under en lång period innan de till slut verkade inse att de hade en riktigt problem. Hann själv få ett 30 tal felaktiga fakturor innan korrigering skedde.

    Det går inte att lita på att ens domäner sköts korrekt utan man måste föra egna listor. Har haft ännu värre problem med .nu domäner hos samma ombud som vid FLERTAL tillfällen fallit ur deras system och domänerna har ej fakturerats och skulle ha löpt ut utan egen kontroll.

  • internetsweden , lördag 23 augusti 2008 @ 11:45

    Hej M,
    Hur illa det än låter, så är jag glad över att läsa det du skriver, men orsaken är inte att du drabbats, utan att någon annan än mig också gjort det. Inte nog med att .nu-domäner aldrig förnyelsefakturerats och förfallit – Jag har även beställt, fakturertas, betalat domänen och den registrerats (vid kontroll i Whois) – men aldrig lagts till i mitt konto. Vid telesupport så får man höra att ”Nej jag är ledsen, men den domänen lyckades vi inte registrera åt dig…” Eftersom min mitt samtal kom över 2 månader efter förväntad registrering, så frågade jag vad sjutton dom pysslar med? ..han skruvade lite på sig och sa att han skulle undersöka det – dagen efter låg domänen inlagd i mitt konto..

    Det verkar som att det saknas en hel del rutiner och jag misstänker starkt att detta kommer att drabba de flesta i ombudskåren det närmaste året innan den nya affärsmodellen ”satt sig” ordentligt.. //Peter

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *