Hem » Internet » Statistik » Tänk hur olika man kan läsa samma siffror

Missa inte tidigare inlägg

Bedragare
september 29, 2016

Blir det Sveriges största bedrägeri genom tiderna?

Övrigt
augusti 31, 2016

Lägenhetsbluffar

Bluffakturor
augusti 29, 2016

När snillen spekulerar..

Phishing, intrång och ID-kapning
juli 23, 2016

Nytt SMS-spam

Bedragare
juli 9, 2016

VD-bedrägerier för DUMMIES

Bedragare
juni 19, 2016

VD-bedrägerier – bedragarnas nya svarta

Domäner
maj 12, 2016

Nu släpps zonfilerna för .se och .nu fria!

Bluffakturor
maj 8, 2016

Sydsvenskan har skrivit om Bolagsbasen idag

Bedragare
februari 12, 2016

50 anledningar till besvikelse

Övrigt
november 14, 2015

Vi är alla Parisare idag och Européer imorgon!

Bedragare
september 12, 2015

PRV varnar, eller vad sysslar de med egentligen?

Bluffakturor
september 6, 2015

När ska fakturabedrägerier börja tas på ordentligt allvar?

Bedragare
maj 18, 2015

Varumärkesbedrägerier

Bedragare
maj 6, 2015

ID-kapningar – extended version

Övrigt
april 23, 2015

Solskenshistoria!

Falska shoppar (ej lev.)
april 18, 2015

To good to be true

Internetsweden | Investigator
mars 13, 2015

Svensk brottsbekämpning – nu jäklar!

Internetsweden | Investigator
januari 15, 2015

Sagan om den svenska brottsbekämpningen och den onda spiralen

Bedragare
januari 7, 2015

JUSAB-härvan är märkligare än vad man kan ana!

Bluffakturor
december 29, 2014

En FULLSTÄNDIGT intetsägande och desinformerande artikel i skanskan.se

Internetsweden | Investigator
december 20, 2014

Brottstrender och utveckling på nätet – nu uppdelad med bokmärken

Internetsweden | Investigator
december 20, 2014

Tio saker som företag bör se upp för på nätet – nu uppdelad med bokmärken

Internetsweden | Investigator
december 20, 2014

Tio saker som privatpersoner bör se upp för på nätet – nu uppdelad med bokmärken

Övrigt
december 14, 2014

En personlig reflektion kring politikers syn på människors olika värde

Bedragare
december 14, 2014

Brottstrender och utveckling på nätet

Bedragare
december 14, 2014

Tio saker som företag bör se upp för på nätet

419-bedrägerier även kallade nigeriabrev
december 10, 2014

Tio saker som privatpersoner bör se upp för på nätet

Internetsweden | Investigator
november 28, 2014

Tre frukostseminarier 10-12/12

Myndigheter informerar och varnar
november 28, 2014

Polisen: Tips och råd om trygg julhandel

Internetsweden | Investigator
november 23, 2014

En skopa av sleven eller en nutida budkavel

Tänk hur olika man kan läsa samma siffror

Jag har blivit uppdaterad kring ett inlägg där .SE:s egen registrar .SE Direkt målas ut som registrarernas fiende nummer ett.

Och med en titel som lyder: ”.SE registrarer, lär känna er riktiga fiende”

Och som argument för det så hänvisa författaren till .SE:s årsredovisning och med frågan:
”Varför spenderar vi så mycket tid på att försöka vinna kunder från andra kollegor?”

Att som .se-certifierad registrarrepresentant rycka loss en bild ur en årsredovisning och påstå att .SE Direkt skulle vara en fiende till övriga registrarkåren är bara att ett ypperligt sätt att briljera med sin egen okunskap på området.

Om denne istället läst texten istället för att bara titta på bilder i årsredovisningen, skulle denne kunnat läsa:

Egna registraren .SE Direkt
.SE Direkt bildades i samband med .SE:s byte av affärsmodell i mars 2009 och var en förutsättning för en lyckad övergång. Genom .SE:s interna registrar kunde de kunder som önskade stanna kvar hos .SE istället för att byta till någon av våra övriga registrarer. Sedan dess har kundstocken minskat för varje år. I slutet av 2010 var marknadsandelen 27 procent jämfört med 36 i slutet av 2009.
En viktig parameter har hela tiden varit att .SE Direkt inte ska priskonkurrera med övriga registrarer. Därför har priset kontinuerligt höjts, så skedde också under 2010 då priset steg med 20 kronor. .SE Direkt erbjuder inte tilläggstjänster som webb och e-post. De kunder som väljer .SE:s interna registrar måste därför antingen sköta sina egna namnservrar eller välja en annan leverantör av tilläggstjänster.

Källa: sidan 19 i http://www.iis.se/docs/Arsredovisning_2010.pdf

Och jag repeterar från ovan text: .SE Direkt var en förutsättning för affärsmodellsbytet.

Varför kanske man då frågar sig.

Jo, för att för de innehavare/registranter som INTE valde en registrar, alltså en part de endera inte hade någon relation till eller helt enkelt inte önskade ligga hos.
För dessa kunder fanns då .SE Direkt som ett skyddsnät, alltså för de domäninnehavare som inte gjorde något annat val.
Och vidare är det värt att poängtera att den nuvarande affärsmodellen ger varje innehavare rätt – helt oavsett vilken registrar man valt att närsomhelst, kostnadsfritt begära ut en auktorisationskod för sin domän och välja annan registrar.

Detta gäller för samtliga ackrediterade registrarer.

.SE Direkt har flera gånger prishöjt kostnaden för såväl nyregistrering som förnyelser och ligger för narvarande på 575 ink. moms för nyreg och 225 ink moms för förnyelser.
Detta får som effekt att många väljer andra alternativ – alltså byter till annan registrar.

Men om vi ändå tittar på andelar och siffror, så kan vi ju göra det lite mer specifikt och börja med hur många som hamnade hos .SE Direkt vid övergången – alltså inte valde annan registrar.
Antalet var då 422 211 i april månad 2009.
Källa (tid 13:25)

Den siffran minskade sedan till 333 368 stycken (35,6%) vid utgången av året.
Källa Sid 19
Alltså en minskning med 88 843 domäner.

Om vi nu istället tittar på utgången av 2010 så var andelen 26,58% av 1 058 102, vilket ger 281 243.
Källa Sid 20

Så under 2010 så har .SE Direkt:s domäner minskat med ytterligare 52 125 stycken.

Alltså ca 141 000 från affärsmodellsbytet och 20 månader fram.
= 7050 i månaden.
= 235 om dagen.
= 9,8 i timmen.

Att som .SE, föra en strategi där man väljer att .SE Direkt förlorar 10 domäner i timmen, varav de flesta till andra registrarer, är inte att betrakta som en fiende, enligt min mening.

Tvärtom så anser jag att .SE Direkt var en frälsare för hela affärsmodellsbytet, alltså nuvarande modell.

Och det kanske viktigaste av allt: .SE Direkt tillhandahåller ingen hosting eller kringtjänster, varför de allra flesta domänkunder redan är kunder till webbhotell runt om.

Det känns lite som att blanda ihop äpplen och päron, när man ser en förhållandevis kostsam registrar som en fiende, när man själv valt att erbjuda domäner till självkostnadspris

Att sedan .SE Direkt sedan inte ens erbjuder samma kärnverksamhet som registraren ifråga (hosting), så känns problemet ännu mindre.

Kontentan blir ju då densamma för hostingföretaget – alltså att registranten valt att ligga kvar hos .SE Direkt (eller hos annan registrar), men anlitar annan part för själva hostingen.

I mångt och mycket handlar det alltså för de hostingföretagen som är .se-registrarer att kommunicera med och få sina EGNA kunder att välja dem som registrar.

Att kalla .SE Direkt för en fiende, mer än 2 år efter affärsmodellsbytet trätt i kraft när man haft all önskvärd tid på sig (ca 3 år) att attrahera kunderna att välja just dem som registrar. Det talar väl då bara för sin egen bristfällighet.

Det är inte ovanligt att en registrar endast administrerar ca 60-70 % av alla domäner som använder dennes hostingtjänster/namnservertjänster.

Alternativet till .SE Direkt hade varit den gamla affärsmodellen, där ombuden endast ”sålde in” domänen, som sedan .SE obligatoriskt förnyade och där all ns-hantering skedde i domänhanteraren.
Dessutom till ett betydligt högre pris.

Registrarerna får gärna erbjuda kunderna vadhelst de vill, men jag är bergfast övertygad om att det ska vara innehavarna/registranterna själva som ska få bestämma vem som ska administrera deras domännamn.

——
Som ett svar på detta inlägg, så fick jag ju svar på tal i form av ett inlägg..eller iaf del av en skärmdump.
http://sulo.se/2011/06/08/amar-andersson-vilken-klippa/
Det var väl inte utan att jag småfnittrade lite eftersom jag vet vad som skrevs.. http://www.facebook.com/InternetSweden/posts/206310072743689
Och som en söt passning, så är bilden döpt till ”jokkoapa_nollkoll” (jokkoapa var mitt användarnamn på wn.se från 2005).

– Ja vad finns det att säga, mer än att konstatera att det är fruktlöst att försöka föra diskussion eller polemik med någon vars argumentationsteknik bygger på att kasta ur sig  anklagelser och påståenden runt om sig , för att sedan krypa undan när de ifrågasätts, ylandes personangrepp.

Intressant är att jag tydligen är ett hinder för att han ska ta sig till evenemang, utan att ens behöva vara på plats, som blev resultatet efter den förra gången jag reagerade på hans utfall (Jag lyckades själv aldrig ta mig till Optimera STHLM )

Hoppar #optsthlm idag. Känns mindre skoj att springa på en viss tragisk person hos @stiftelsen.
@jesper_wallin personen ifråga och dennes omgivning vet. Det räcker så. Åtminstone här på Twitter
@ptz0n skitsnack & personangrepp. Intet nytt från den personen. Hoppas ni får skoj på #optsthlm iaf! 🙂

Många ord kan man säga, men ryggrad är inte ett av dem.

Läs mer här

Internet Sweden | Peter Forsman

Jag som skriver, gör det ideellt och för att upplysa dig om verksamheter som JAG anser att det finns skäl att ifrågasätta och/eller varna för. Jag skriver även generellt om olika tillvägagångssätt som bedragare använder och tipsar om utbildning/kunskap som finns att få. Läs mer om: Peter Forsman

3 Comments

  1. Fredrik skriver:

    En konstig diskussion. Det är ju inte billigt att vara kund hos .SE Direkt, 575 kr avskräcker i alla fall mig. Tidigare hade jag en hel del .se domäner hos stiftelsen men bytte till webbhotellen då kostnaden ökade.

  2. Det kallas för fri marknad och marknadsföring, likt förbannat finns det folks som kritiserar och klagar utan att undersöka,kontrollera, pris jämföra m.m. Bra och innehållsrik artikel som klargör det mesta, även för de okunninga.

  3. Pannkakor skriver:

    Håller med Fredrik, riktigt konstig diskussion. Men jag får ju ändå säga att jag hällre har mina .se domäner hos webhotell då 575kr avskräcker även mig!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *