Missa inte tidigare inlägg

Övrigt
november 12, 2017

När landet lagom först blev allt, sedan..

Övrigt
oktober 31, 2017

Idag är det en bra dag för svenska konsumenter!

Bank ID
oktober 30, 2017

Ont, det gör ont, det gör ont..

Bedragare
oktober 25, 2017

Ett litet inlägg om enkel källkritik

Bedragare
augusti 17, 2017

Men varför gör inte polisen någonting då?

VD-bedrägerier
juni 11, 2017

Nu ett år senare så säger jag det igen: ca 100 miljoner kronor per dag!!

Skadlig kod
februari 28, 2017

Sverige minst drabbat av skadlig kod i världen Q4 2016

Domäner
december 21, 2016

Dagens tankenöt – “Utgivningsbevis i orätta händer”

Bedragare
december 17, 2016

När Polischefer förenklar..

Övrigt
december 15, 2016

Dagens tankenöt – “Spökbolag”

Källgranskning
december 8, 2016

Aftonbladet är osnygga!

Övrigt
december 6, 2016

Bra att veta om e-postadresser.

Falska sidor och immaterialrättsliga brott
november 2, 2016

Hur företag och varumärken utnyttjas, utan att polis “kan” agera..

Bedragare
oktober 5, 2016

Kostnaderna för bedrägerier är större än vi kan ana

Massmedia informerar och varnar
oktober 2, 2016

Det begås ett bedrägeribrott varje minut, året runt!

Bedragare
september 29, 2016

Blir det Sveriges största bedrägeri genom tiderna?

Övrigt
augusti 31, 2016

Lägenhetsbluffar

Bluffakturor
augusti 29, 2016

När snillen spekulerar..

Phishing, intrång och ID-kapning
juli 23, 2016

Nytt SMS-spam

Bedragare
juli 9, 2016

VD-bedrägerier för DUMMIES

Bedragare
juni 19, 2016

VD-bedrägerier – bedragarnas nya svarta

Domäner
maj 12, 2016

Nu släpps zonfilerna för .se och .nu fria!

Bluffakturor
maj 8, 2016

Sydsvenskan har skrivit om Bolagsbasen idag

Bedragare
februari 12, 2016

50 anledningar till besvikelse

Övrigt
november 14, 2015

Vi är alla Parisare idag och Européer imorgon!

Bedragare
september 12, 2015

PRV varnar, eller vad sysslar de med egentligen?

Bluffakturor
september 6, 2015

När ska fakturabedrägerier börja tas på ordentligt allvar?

Bedragare
maj 18, 2015

Varumärkesbedrägerier

Bedragare
maj 6, 2015

ID-kapningar – extended version

Övrigt
april 23, 2015

Solskenshistoria!

Blocketbedragare – transport

[dspp id=’transport’]

Views All Time
Views All Time
12
Views Today
Views Today
2

1 Comment

  1. Anders Julni skriver:

    Vill bara lämna ett tips om en kvinna som ringer på fjäderfä
    annonser. En liten blänkare i tidningen kan kanske varna andra för
    bedragerskan.
    Hon uppger sig vara ifrån Skansen och vill köpa utannonserade höns mm. och
    behöver transporthjälp till Sthm av de beställda fjäderfäna. Bet. utlovas
    vid leverans. För att “underlätta” leveransen möter ett ombud upp längs
    vägen och tar emot djuren. Men, ombudet har missuppfattat att han/hon ska
    betala, så köparen rings upp och säljaren får förfrågan om swich
    överföring är OK. Hon verkar mycket seriös och det är lätt att bli lurad.
    Och lurad blir man för några pengar får aldrig säljaren. Kvinnan, en
    Annika Lindh, visar sig nämligen driva en djurförmedling i Mälsta och
    djuren överförs snabbt till nya köpare. De bedragna säljarna tvingas
    därmed driva ett civilrättsligt mål mot kvinnan, och vinna detsamma för
    att därefter kunna begära indrivning av skulden via kronofogden. En
    långdragen historia som kan bli mycket kostsam för den bedragna säljaren
    om målet skulle ogillas av tingsrätten. Många vågar därför inte ta den
    risken för att få betalt för sina levererade fjäderfä. Detta vet kvinnan
    och vågar därför fortsätta sina bedrägerier.
    Vill därför varna alla Gotlänning för att göra affärer med denna
    kvinna.

    OBS. kvinnan visade sig ha varit tim.anställd på skansen 2004 men fått
    lämna sin tjänst av skäl som Skansen inte ville uppge för min granne. Men
    de bekräftade indirekt att hon inte var att lita på.
    Här är en kopia på det mail min egen granne skickade till Skansen efter
    att ha lurats av Skansen-kvinnan.
    MVH Anders
    Julin.

    Hej och ursäkta mitt obehagliga ärende.
    Jag bor på en liten gård Gotland.
    För ett antal veckor sedan satte jag ut vårens första annons o försäljning
    av en avelsgrupp kalkoner.
    En kvinna som uppgav sig vara anställd hos er kontaktade mig och uppgav
    att skansen var intresserad av en bronze-kalkon höna.
    Då jag redan hade fått en köpare på den utannonserade avelsgruppen,erbjöd
    jag henne att köpa en kalkonhöna på drygt ett år, vilket hon tackade ja
    till.
    Transporten till Stockholm skulle inte vara något problem då hon uppgav
    sig ha bekanta på ön, vilka ofta besökte huvudstaden och kunde ta med sig
    kalkonen vid nästa resa.
    Bet. skulle sättas in på mitt konto efter leverans.
    Efter ytterligare ett par dagar hörde hon åter av sig. Nu med förfrågan om
    fler kalkonhönor och en kalkontupp.

    Hon erbjöds då min finaste black rusty-tupp och ytterligare tre
    bronze-kalkon hönor, vilket hon tackade ja till. Priset gjordes upp och
    skulle betalas samtidigt som den första kalkonen levererades.
    Vännerna på ön skulle kontakta mig för hämtning.
    Dagen efter ringer kvinnan upp igen.
    Hon uppger nu att vännerna inte kan hämta och att hon istället skall
    undersöka andra transportmöjligheter.
    Nytt samtal.
    Hon ber nu mig att själv transportera samtliga fjäderfä i min bil, mot
    ersättning för båttransporten samt ett antal gratisbiljetter till skansen.
    Hon vill nu också köpa fler fjäderfä. Denna gång 10 st. unga blandrashöns,
    samt få hjälp med transport av 3 st Gotlands tuppar ifrån en annan person
    på ön.
    Dessa tuppar lämnades till mig för transport av säljarna.

    Vid senaste samtalet framkom också att den första kalkonhönan skulle till
    ett ställe på skansen och att mottagaren var Jonas Wahlström, och att
    resterande fjäderfä skulle till henne på en annan skansen avdelning.
    Hur rörigt som helst.

    Men, för att jag skulle slippa köra runt i Stockholm så skulle denne Jonas
    Wahlström hämta upp hela gruppen söder om Nynäshamn. Han skulle kontakta
    mig för närmare info.
    Det gjorde han. Mycket trevlig och tydlig med att han bara skulle ha en
    kalkonhöna och ville bet. denna vid leverans.
    Övertygad om att detta var bergsäkert seriöst då det var personal ifrån
    Skansen, bokade jag godtroget en båtbiljett med fastboende-rabatt.
    1433 kr. Jag tog ledigt ifrån mitt arbete, packade alla fjäderfä och en
    korg med befruktade hönsägg från olika rashöns och tog med min man till
    Nynäshamn den 12 Mars.
    VI träffade Jonas Wahlström på uppgjord plats, överlämnade alla de
    beställda fjäderfäna och fick som överenskommet , betalt för en
    kalkonhöna, samt ett antal inträdesbiljetter till skansen.
    Jag trodde mig nu ha fått bekräftat att allt var helt i sin ordning och
    att jag verkligen skulle få betalt för mina fjäderfä.

    Men så blev det inte.
    Då vi ett par timmar senare står i kön till Gotlandsbåten, ringer jag upp
    kvinnan för att höra om hon fått de levererade fjäderfäna ifrån Jonas
    Wahlström.
    Jo, det hade hon. Men nu hade det plötsligt uppstått ett mycket stort
    problem enligt kvinnan. Eftersom Jonas inte hade betalat mig kontant för
    samtliga fjäderfä och transport vid leveransen, så kunde jag nu inte få
    betalt.
    Jag skulle ha krävt honom på betalningen för samtliga fjäderfä + transport
    enligt kvinnan.
    Så var inte alls uppgjort, vilket Jonas Wahström säkert kan bekräfta. Han
    betalade för sin höna så som vi sagt.

    Nu gick detta enl. kvinnan, tyvärr inte att lösa eftersom hon inte kunde
    kräva honom på betalning i efterskott, då han inte skulle godta detta.
    I problemet låg också att det nu plötsligt fanns en tredje person, en
    väninna till kvinnan, som måste vara med och dela på transportkostnaden
    mm. mm. mm.
    En helt bisarr historia rullades upp, med den helt oskyldige Jonas
    Wahlström som huvudskurk i dramat.
    Enl. kvinnan var det nu omöjligt att förmå de två andra personerna att
    betala sin del av kostnaden o.s.v.
    Jag insåg nu att det var fråga om ett avancerat bedrägeri och att jag
    skulle bli lurad på hela betalningen.

    Tyvärr fick jag rätt.
    Trots flera påstötningar och spec. krav på betalning har jag varken fått
    betalt för mina fjäderfä eller några transportkostnader.
    Då jag kontaktade polisen för att få hjälp att reda ut detta, fick jag
    veta att kvinnans agerande faller under allmänt åtal, då
    brottsrubriceringen blir bedrägeri i Brottsbalkens 9 kap §1 .
    En anmälan har upprättats och kronofogden har kontaktats för ev. hjälp med
    indrivning av utebliven betalning.

    Inte roligt.
    Jag har aldrig träffat på en så oärlig människa i hela mitt liv, och är
    chockad över att den här personen är anställd på en så offentlig
    arbetsplats som Skansen, och dessutom utger sig för att handla på uppdrag
    av Skansen. Att bli bedragen via annons är inte ovanligt, men det här
    övergår alla skamgränser. Och så oerhört pinsam t för Skansen när detta nu
    blir offentligt genom anmälan och ev. tingsrättsförhandling.

    Skäms ni över att ha en sådan anställd?
    Om ni gör det så finns det hopp om mänskligheten.

    Denna anställda bedragerska (om hon verkligen är anställd) heter:
    Annika Lindh
    Mobil: 073-593 71 71· Mobil: 070-862 75 01·
    Mobil: 070-538 83 80· Adress Mälsta 614741 95 Knivsta

    MVH Lotta

    —————

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *