Missa inte tidigare inlägg

Övrigt
november 12, 2017

När landet lagom först blev allt, sedan..

Övrigt
oktober 31, 2017

Idag är det en bra dag för svenska konsumenter!

Bank ID
oktober 30, 2017

Ont, det gör ont, det gör ont..

Bedragare
oktober 25, 2017

Ett litet inlägg om enkel källkritik

Bedragare
augusti 17, 2017

Men varför gör inte polisen någonting då?

VD-bedrägerier
juni 11, 2017

Nu ett år senare så säger jag det igen: ca 100 miljoner kronor per dag!!

Skadlig kod
februari 28, 2017

Sverige minst drabbat av skadlig kod i världen Q4 2016

Domäner
december 21, 2016

Dagens tankenöt – “Utgivningsbevis i orätta händer”

Bedragare
december 17, 2016

När Polischefer förenklar..

Övrigt
december 15, 2016

Dagens tankenöt – “Spökbolag”

Källgranskning
december 8, 2016

Aftonbladet är osnygga!

Övrigt
december 6, 2016

Bra att veta om e-postadresser.

Falska sidor och immaterialrättsliga brott
november 2, 2016

Hur företag och varumärken utnyttjas, utan att polis “kan” agera..

Bedragare
oktober 5, 2016

Kostnaderna för bedrägerier är större än vi kan ana

Massmedia informerar och varnar
oktober 2, 2016

Det begås ett bedrägeribrott varje minut, året runt!

Bedragare
september 29, 2016

Blir det Sveriges största bedrägeri genom tiderna?

Övrigt
augusti 31, 2016

Lägenhetsbluffar

Bluffakturor
augusti 29, 2016

När snillen spekulerar..

Phishing, intrång och ID-kapning
juli 23, 2016

Nytt SMS-spam

Bedragare
juli 9, 2016

VD-bedrägerier för DUMMIES

Bedragare
juni 19, 2016

VD-bedrägerier – bedragarnas nya svarta

Domäner
maj 12, 2016

Nu släpps zonfilerna för .se och .nu fria!

Bluffakturor
maj 8, 2016

Sydsvenskan har skrivit om Bolagsbasen idag

Bedragare
februari 12, 2016

50 anledningar till besvikelse

Övrigt
november 14, 2015

Vi är alla Parisare idag och Européer imorgon!

Bedragare
september 12, 2015

PRV varnar, eller vad sysslar de med egentligen?

Bluffakturor
september 6, 2015

När ska fakturabedrägerier börja tas på ordentligt allvar?

Bedragare
maj 18, 2015

Varumärkesbedrägerier

Bedragare
maj 6, 2015

ID-kapningar – extended version

Övrigt
april 23, 2015

Solskenshistoria!

Domäner

– Hur ska det vara uppbyggt?

– Kort, beskrivande, fantasifullt, “catchy”, unikt osv?

– Finns det registrerat under andra toppdomäner?

– Finns det registrerade namnrätter som är identiskt med domänen?
(bolagsregistreringar, varumärken, inarbetade tjänster mm)

– Finns det risk för att det är snarlikt andra registrerade domännamn?

– Låter det som det stavas? (risk för att du ger någon annan domän din trafik vid “mouth to moth”)

– Kan det vara aktuellt att titta på alternativ till domännamnet som gör det unikt?

prefixer/suffixer som:
*en, *tjänst, svenska*, *shop, *ab, *er, the*, *web osv

bindestreck:
*-*

Behöver du inspiration för .se-domäner eller kanske vill låta dig imponeras av denna nya roliga tjänst   för .com-domäner URL2DOMAIN.COM ?

– Säkra domänen för framtiden?

– Domän till din nystartade verksamhet?

– En bra domän först – bolagsregistrering efter det?

– Min privata blogg?

– En ny dns-tjänst?

– privat mailadress?

– Investering?

– MFA (Made for Adsense)/Minisite

– SEO-syfte?

– Vem är din målgrupp?

– Varifrån kommer de?

– Vilka är dina “kollegor i branschen”?

– För svensk målgrupp, är det första alternativet [*.se] att föredra, eftersom .se är toppdomänen för Sverige, men det kan även vara aktuellt att säkra upp samma domännamn, men under toppdomänen [.nu], då den används flitigt i Sverige pga av betydelsen så fungerar den utmärkt som “kampanjdomän” som “slutaröka.nu”. Även .com-adressen kan vara aktuell att säkra upp (Det är bättre att vara på det den säkra sidan, i det fall er verksamhet skulle expandera och rikta in sig mot utländska kunder.) Dessa tre är det jag ser som det mest nödvändiga toppdomänerna och i den ordningen. Till det kan man registrera lite fler som .eu och .net, men det finns sällan behov för fler toppdomäner i dagsläget.
Jag rekommenderar även att du registrera ett mindre antal av de vanligaste felstavningarna av ditt domännamn.

– För  internationell målgrupp, så rekommenderar jag i första hand .com-adressen. Men även .net, .org, .info och ev. .biz.
Om du känner dina kunders ursprung så kan det även vara aktuellt att registrera domännamnet under respektive landstoppdomän, för att styra om den trafiken till din .com-adress. Som .de för Tyskland, .dk för Danmark, .no för Norge osv.
Vill du veta respektive lands toppdomän, vänligen besök
https://www.internetsweden.se/domanregistreringar/doman-faq/ 

– Finns det behov av att säkra domänen under andra toppdomäner?
Tips: .se är en “felstavning” av världens största landskodsdomän (ccTLD) .de – och tvärtom.

– Finns det risk att någon registrerar och “snyltar” på trafiken till din domän – idag eller i framtiden?
Tips: Lite information om detta här och här.

(Tack till Magnus Bråth på Sökmotorkonsult.se för handfasta tips!)

Välj rätt toppdomän
För Sverige är .SE att föredra, .NU och .COM andrahandsval. I övrigt spelar det inte så stor roll även om många tror att domäner man själv förknippar med mindre seriositet får svårare att ta positioner.  Toppdomän spelar en viss roll men inte så stor som många tror. Det var viktigare förr.

Sökordet i domänen
Ju exaktare din domän matchar ditt huvudsökord desto bättre (ex: sokordet.se är kanon). Naturligtvis kan det vara svårt att hitta dessa domäner och då väljer många att arbeta med prefix eller suffix.

Håll dig kortfattad
Google blir allt bättre på att känna igen domäner som är fullproppade med sökord (ex: bilarbåtarflyochresorbilligt.se eller buy-cheap-boats-online-now.com).

IDN (icke-latinska tecken)
Å, Ä och Ö ger stora möjligheter men se till att ha varianten med A, A och O också (sökord.se kanske är ledig men se till att ha alternativet sokord.se också för en del CMS (Content Management System) har svårt att länka med svenska tecken och en del gamla browsers har också problem).

Domänens historia
Kontrollera om domänen varit registrerad tidigare (det är vanligare än man tror) och se så att den inte använts till spam eller liknande, kan ge rejält med problem. Ett bra ställe att börja titta på är Internet Archive.

Bindestreck eller ej
En av de riktigt vanliga frågorna när man pratar om domäner och SEO är om det är bra med bindestreck i domänen. Frågan är alltså ska man välja brabilar.se eller bra-bilar.se. Ur renodlad SEO-synpunkt är det hugget som stucket, Google klarar av att hantera båda och förstår vad som är vad.

Internationella domäner vid internationell satsning
För Sverige är det som sagt bäst med .SE men vad händer om du vill satsa i fler länder? Ska du gå på en .COM för samtliga eller välja att ha en domän för varje marknad? Frågan är lite komplex för det beror också på dina möjligheter till länkar, unikt content etc men i nästan alla fall är det bättre att ha en domän för varje marknad. Satsar du i Danmark och Finland så se till att ha .DK och .FI.

Väg SEO-aspekter mot andra aspekter
Bara för att det är bra att ha huvudsökordet i domänen innebär det inte att man måste, om det är din företagspresentation som ska finnas på siten vill du förstås ha ditt varumärke. Visserligen skulle SJtåg.se fungera bättre än SJ.se för sökordet Tåg men det är ju inte anledning att välja den domänen i alla fall. Dessutom finns det ju inget som hindrar dig från att ta båda.

Ta en titt på Googles Keyword Tool
Innan du registrerar så ta en snabb titt på vad Googles verktyg för sökord säger. Du kanske helt misstolkat vad folk som vill hitta din produkt eller tjänst söker efter eller så kan du få andra bra uppslag eftersom Google föreslår sökord.

När du väl BESTÄMT dig för VILKET domännamn, under VILKEN/VILKA toppdomäner och eventuella SKYDDSREGISTRERINGAR.

– STÅ DÅ FAST FÖR DESSA! (Meddela även anställda om beslutet).

Utan detta uttalade beslut, finns det annars risk för att ni låter er luras av Domänskojare som kontaktar er per telefon.

– Är aktören ackrediterad partner för den aktuella toppdomänen?

– Om inte, framgår det vem ombudet/subregistraren registrerar domänen igenom?
(Den ackrediterade registrar är ansvarig för sina återförsäljares agerande)

– Är aktören känd för dig sedan innan, har du kontrollerat aktörens historik, storlek, omsättning mm?

– Har du läst och förstått det finstilta i avtalsvillkoren?

– Hur lyder aktörens sekretesspolicy? Riskerar dina uppgifter att säljas vidare till aktörens samarbetspartners?

– Förnyas domänen automagiskt om du inte säger upp avtalet långt innan förfallodatum?

– Behöver du göra något aktivt för att domänen ska förnyas – kanske betala förnyelse på förhand?

– Om aktören erbjuder flerårsbetalningar – registreras/förnyas domänen för samma period mot registret?

– Har du kontrollerat om det kostar något att uppdatera dina uppgifter, namnservrar etc?

– Kostar det något att flytta FRÅN aktören (detta är inte tillåtet för .se-domäner)

– På vilka sätt erbjuder aktören support; vissa tider, telefon, e-mail, kostnader?

– Erbjuder aktören en kontrollpanel där du själv kan administrera din domän?

– Erbjuder aktören säker anslutning vid onlinebetalning?

– Erbjuder aktören egna kostnadsfria namnservrar?

– Är domänregistreringar aktörens kärnverksamhet eller är det en tilläggstjänst bland många?

– Finns det risker för andra dolda kostnader?

Tips: En domänregistrering lever ofta länge. Vilket innebär att det är vilktigt att säkerställa (i förekommande fall) att det är bolaget/du som är innehavare och att kontaktuppgifter som adress alltid är uppdaterad och korrekt, att e-mailadress till kontaktperson är en adress som är “säkerställd” och inte något du riskerar tappa kontroll över inom en tid.

Alltför vanligt är att man endera registrerar på anställdas uppgifter som slutar, eller en konsult/samarbetspartner som kan avslutas “när som helst” – för domäner under gTLDer, så är ofta e-mailadressen “nyckeln” till domänen och för .se-domäner är organisationsnumret/personnumret “ryggraden” i registreringen, medan e-mailadressen är väsentlig för att få tillgång till sin auth-code (som behövs för registrarbyte för .se).

Tips: Om du vill vara säker på att ditt valda ombud/registrar inte glömmer bort att förnya din domän eller om du har flera domäner registrerade hos flera olika registrarer, så kan det vara ett mycket bra sätt att sätta en extern bevakning (på förfallodatum mm) för dina domäner.

Flera Svenska registrarer tillhandahåller en kontrollpanel där du i vyer ser förfallodatum. Det finns även de registrarer som låter dig “synka” dina registreringar så att de endast har en förnyelse tid (speciellt för .se-domäner) och de finns även de som erbjuder registreringar och förnyelser på upp till 10 år alt. 120 månader. Dessa möjligheter varierar stort mellan registrarer och ett alternativ är att anlita bevakningstjänster som DOMAINZ.SE som är kostnadsfritt och är registrarneutral, vilket innebär att du får en översikt på alla dina domäner oavsett genom vem domänen är registrerad.

Betänk att du får vad du betalar för!

Jag har skrivit en ganska omfattande text om detta på domänforumet [dnzup.se] Varumärken och namnrättigheter på Internet (En text som även Skolverkets webbtjänst “Kolla Källan” länkar till som referens.)

Läs mer här

Views All Time
Views All Time
1619
Views Today
Views Today
2

4 Comments

  1. Björn skriver:

    Väldigt bra och omfattande genomgång.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *