Osnyggt av Aftonbladet

I gårkväll (eller snarare igår natt) så besökte jag AB och kunde inte låta bli att reagera över att 1/5 del av browserna bildyta visade en tafflig banner för ett gamblingföretag.

Jag uppdaterade sidan ett par gånger och märkte att det fanns 2 olika annonser som jag bara tycker känns ”billiga”.

De såg ut så här med alternativ annons som såg ut så här.

Jag kanske är mer kritiskt granskande och ifrågasättande än de flesta av AB´s besökare – men jag tycker bara att den här nivån på annonsörer tar AB till en spammig nivå som jag annars hade förväntat mig från sidor från  typ; Kamerun och Fillipinerna. Med andra ord lite ”osnyggt” och ”tidigt 90-tal”.

Även om jag alltså inte uppskattar denna typ av reklam på internet, så accepterar jag att den finns och att det finns; dels Shibsted som vill hyra ut annonsplatser och annonsörer vill visa upp sina tjänster.

Siten i sig har jag aldrig hört talas om [bingon.com] som drivs av Mediterranean Gaming LTD. – Ett Maltabaserat spelföretag bland många. Men det jag tycker är intressant är att annonserna länkade vidare till http://www.bingon.com/se/?track_id=31 – Vilket alltså ser ut att vara ett affiliatekonto.

Och att en affiliate till spelbolag tjänar så pass mycket på trafiken han/hon får genom annonsering på AB är ju onekligen intressant, för jag gissar att annonseringen på AB inte är helt gratis – speciellt inte i det formatet (243x779px).

Men jag är ändå inte överraskad..  Efter mitt inlägg om ”länkbyteserbjudandet” från Erik Svensson  så fick jag dagen efter förmånen att språka lite med en herre som jobbar för just ett av dessa speciella Maltabaserade bolag i just den branschen, som berättade vissa företag för ett enda lead inom Poker/Casino-branschen betalar inte mindre än $250 US Dollar.

Det är sjuka pengar, men förklarar också storleken på de sanslöst stora länknätverken jag trasslade in mig i.

Så jag räknade bara lite löst på bara ”Erik´s” lilla nätverk, så hittade jag om jag inte minns fel ca 1950 reggade domäner på honom och uppskattar av de siter jag besökte att han kanske håller ca 1000 aktiva sidor.
4/5 av dem är ”spamsidor” med nonsenstext och 2 insprängda länkar till de sista 1/5 (alltså ca 200 ”målsidor”) som då är direktavkastande – dvs leadstrackande siter.

Och ser man det som ett gigantiskt spindelnät som fångar in 5-10 ”flugor” (offer) per dygn och om ”Erik” får säg 200 dollar per huvud han ”leder rätt” så innebär det 1000-2000 dollar per dygn (7K-14K SEK)
– räknat per år innebär det att Erik som affiliate kan rulla mellan 2,5-5 miljoner kronor.
(OBS: Jag spekulerar helt fritt här – Jag har inte en aning om antal offer per dygn/vecka/månad/år).

Men sen kommer vi också ihåg att Erik som registrant i det där nätverket bara förekom ca 1 gång på 10, så förstår man snabbt storleken av det.

Som sagt, även om jag inte uppskattar denna bransch själv, så ser jag intresse på hur dessa affärsmodeller fungerar och vilket omfattande länkarbete som läggs ner av affiliates till spelbolagen.

Betänker man sedan att Internet introduceras för ca 1 miljoner nya användare per dag (sett globalt till antal nya internetanslutningar), så kommer knappast denna typ av guldvaskning att avta..

Related Articles

7 Comments

Avarage Rating:
  • 0 / 10
  • Björn Sennbrink , måndag 22 februari 2010 @ 23:50

    Använda Adblock så slipper du annonserna.

  • Internet Sweden , tisdag 23 februari 2010 @ 0:02

    @Björn Sennbrink – Hehe – nu gör du misstaget att förutsätta att jag bara använder FF!
    Så är det inte – Olika browsers har sina egna styrkor och den browser jag använder mest har de flesta Svenskar aldrig kommit i kontakt med – en browser som får Chromes hastighet att blekna.. Men jag ska precis skriva ett inlägg om det tänkte jag..får se när det blir klart.

    //Peter

  • Erik Fors-Andrée , tisdag 23 februari 2010 @ 0:29

    Otroligt intressant!

    Jag undrar om AB-annonsering verkligen kan löna sig.

    Aftonbladet Outsider (250×800 px) har ett listpris på 66 kr CPM. Om vi anter en CTR på 2%, så skulle det innebära att ett klick kostar 3,3 kr. Låt oss vidare anta att 2% av klicken blir registrerade konton, så är ett kostnaden för ett nytt konto 165 kr. Enligt GamblingB2Bs villkor så måste kontoinnehavaren också sätta in pengar samt spela på minst hälften av dessa pengar. Antag att 20% faller bort för att de inte gör det. Då är vi uppe i en kostnad på 206 kr.

    Alla dessa siffror är förstås spekulation. Men hur mycket mer än 206 kr kan man räkna med att en kund är värd för affiliaten? GamblingB2B verkar inte erbjuda några $250 per lead. De kör provision, så kalkylen är inte helt lätt att göra. Någon som har lust att försöka sig på den delen?

  • Jonny Elofsson , tisdag 23 februari 2010 @ 2:03

    Jag tror inte att det är en affiliate som annonserar. Tittar man på Bingon.com så går de via gamblingb2b.com för sina affiliates och då ser länkarna ut enligt nedan.

    http://affiliates.gamblingb2b.com/processing/clickthrgh.asp?btag=xxxxxxxx

    Länken http://www.bingon.com/se/?track_id=31 som används på Aftonbladet kan vara en trackerlänk Bingon.com använder för att mäta annonseringen själva.

    Men nu är detta också bara spekulation. Diskussionen om ersättning är intressant i övrigt men att det skulle vara lönsamt för en affiliate att annonsera på Aftonbladet låter inte rimligt i mina affiliateöron. =)

    $250/signup kan inte stämma, då måste det i så fall krävas någon motprestation, t ex att spelandet (förlusten) når en viss nivå eller liknande.

  • Internet Sweden , tisdag 23 februari 2010 @ 3:09

    @Jonny Elofsson – Jag har inte verifierat uppgifterna om $250 US dollar per signup, utan bara återgett vad denne person sagt och jag tänker inte namnge honom, utan vill han ge sig till känna så är det upp till honom (Jag har varit tillräckligt ”stygg” mot honom .. historiskt sett).

    //Peter

  • Gabriel , tisdag 23 februari 2010 @ 12:13

    Jag fattar bara inte att folk faktiskt trycker på annonser som ser så fula ut. Det känns som att de flesta borde dra sig från att faktiskt trycka på annonser som ser så oprofessionella ut (och på något sätt direkt skumma). Sen kan man ju fråga sig vad AB sätter för krav på annonserna på sin sajt. Genom att göra en annons i riktigt ”skrikande” färger så borde man ju kunna få mer folk att dra blicken till den och med en underligg rubrik kanske även många klick…

  • Nicklas , torsdag 25 februari 2010 @ 17:45

    Jonny har rätt, det är inte en affiliate (inte av ”normala mått” iaf), utan troligen bingon.com som själva trackar statistik.

    Jag har aldrig sett erbjudanden uppåt $250, snarare långt under. Däremot känner jag till erbjudanden på $150 men då krävs att kunden spelar för minst $20 först.

    Berätta gärna var man får $250 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *