Hem » Internetsweden | Investigator » Bedragare » Jag mår verkligen dåligt när jag läser sånt här

Missa inte tidigare inlägg

Bedragare
september 29, 2016

Blir det Sveriges största bedrägeri genom tiderna?

Övrigt
augusti 31, 2016

Lägenhetsbluffar

Bluffakturor
augusti 29, 2016

När snillen spekulerar..

Phishing, intrång och ID-kapning
juli 23, 2016

Nytt SMS-spam

Bedragare
juli 9, 2016

VD-bedrägerier för DUMMIES

Bedragare
juni 19, 2016

VD-bedrägerier – bedragarnas nya svarta

Domäner
maj 12, 2016

Nu släpps zonfilerna för .se och .nu fria!

Bluffakturor
maj 8, 2016

Sydsvenskan har skrivit om Bolagsbasen idag

Bedragare
februari 12, 2016

50 anledningar till besvikelse

Övrigt
november 14, 2015

Vi är alla Parisare idag och Européer imorgon!

Bedragare
september 12, 2015

PRV varnar, eller vad sysslar de med egentligen?

Bluffakturor
september 6, 2015

När ska fakturabedrägerier börja tas på ordentligt allvar?

Bedragare
maj 18, 2015

Varumärkesbedrägerier

Bedragare
maj 6, 2015

ID-kapningar – extended version

Övrigt
april 23, 2015

Solskenshistoria!

Falska shoppar (ej lev.)
april 18, 2015

To good to be true

Internetsweden | Investigator
mars 13, 2015

Svensk brottsbekämpning – nu jäklar!

Internetsweden | Investigator
januari 15, 2015

Sagan om den svenska brottsbekämpningen och den onda spiralen

Bedragare
januari 7, 2015

JUSAB-härvan är märkligare än vad man kan ana!

Bluffakturor
december 29, 2014

En FULLSTÄNDIGT intetsägande och desinformerande artikel i skanskan.se

Internetsweden | Investigator
december 20, 2014

Brottstrender och utveckling på nätet – nu uppdelad med bokmärken

Internetsweden | Investigator
december 20, 2014

Tio saker som företag bör se upp för på nätet – nu uppdelad med bokmärken

Internetsweden | Investigator
december 20, 2014

Tio saker som privatpersoner bör se upp för på nätet – nu uppdelad med bokmärken

Övrigt
december 14, 2014

En personlig reflektion kring politikers syn på människors olika värde

Bedragare
december 14, 2014

Brottstrender och utveckling på nätet

Bedragare
december 14, 2014

Tio saker som företag bör se upp för på nätet

419-bedrägerier även kallade nigeriabrev
december 10, 2014

Tio saker som privatpersoner bör se upp för på nätet

Internetsweden | Investigator
november 28, 2014

Tre frukostseminarier 10-12/12

Myndigheter informerar och varnar
november 28, 2014

Polisen: Tips och råd om trygg julhandel

Internetsweden | Investigator
november 23, 2014

En skopa av sleven eller en nutida budkavel

Jag mår verkligen dåligt när jag läser sånt här

Trodde han vunnit miljoner – lurades på 800 000 kronor
80-årig man i Västerås gav bort alla sina pengar
”Du har vunnit högvinsten”, löd mailet.

Men det hela var en bluff och den 80-årige mannen förlorade istället alla sina pengar.
Hela artikeln

Det som får mig att fundera är om det är så bra alla gånger att introducera den äldsta generationen för internet, utan att se till att de ledsagas med vilka risker och vad de kan/kommer att utsättas för.
Det här är banne mig baksidan med internet i ett nötskal. Fan vad tråkad jag blir av det här.

Skrivet av:
Peter Forsman / Internet Sweden

Internet Sweden | Peter Forsman

Jag som skriver, gör det ideellt och för att upplysa dig om verksamheter som JAG anser att det finns skäl att ifrågasätta och/eller varna för. Jag skriver även generellt om olika tillvägagångssätt som bedragare använder och tipsar om utbildning/kunskap som finns att få. Läs mer om: Peter Forsman

7 Comments

  1. Karin Holmqvist skriver:

    När man läser om detta så framstår Mother Londons julkampanj än mer osmaklig (se t ex http://creativity-online.com/news/mothers-$10000-christmas-card/141195)

    Problemet är att hitta en lagom försiktighetsnivå. Våga lita på och känna sig trygg med att t ex betala räkningar på internetbank istället för på bankkontor men inte t ex lämna ut uppgifter till vem som (även om de utger sig för att inte vara ”vem som”.

    Det gamla ”om det låter för bra för att vara sant så är det inte sant” stämmer bara om man kan ”marknaden”. Man kan få massor av program, lagringsutrymme och bloggar gratis – för många säkert för bra för att vara sant. Trots det helt sant.

  2. internetsweden skriver:

    Jo, jag såg den där märkliga kampanjen och tyckte att den gav helt fel signaler redan innan och som du säger: det blir ju en extra bitter smak av den när man läser såna här saker.
    Problemet med den riktigt äldre generationen är nog snarare att de hamnar på ett ”barns nivå” när det gäller mottagligheten för scams – de har inte erfarenheter av att skrupelfria busar kan agera så öppet och får (nog) känslan av att ”står det där så måste det vara sant”..

    Djupt beklagligt..
    //Peter

  3. Karin Holmqvist skriver:

    Jag tror inte att det enbart handlar om den äldre generationen. Under hösten fick jag tre ”jag är i London och behöver hjälp med pengar”-mail från personer som lämnat ut sina lösenord till mailkonto. Ingen av dem är över 45 år och de har klarat av att åka runt i världen utan att bli ”blåsta” men här sker det. Alla skäms över sin godtrogenhet och ber om att det inte ska komma ut att de låtit sig luras. Kanske är de inte unika och därför som vi oftast bara hör om äldre.

  4. internetsweden skriver:

    @Karin Holmqvist – Jag håller delvis med dig, men ser det egentligen som två separata problem;

    Att inte gemene man har en vanlig ”garden upp” mot allehanda scamförsök och säkerhetsproblem är ju naturligtvis scary – men här anser jag att det trots allt bvehöver finnas ett ”sunt förnuft” att ta till (såvida inte personen är helt novis vid internet).

    Men sen har vi den generationen som den drabbade i artikeln tillhör. Jag föreställer mig att det är ”snälla barn” till mannen som försett honom med PC och internettillgång.

    Jag tycker att det är fullt jämförbart med att vi gör allt för att skydda ”våra yngsta” från otrevligheter på nätet. Vi vill inte att de far illa genom ”snuskgubbar” eller ”dyra ringsignalsabbonemang” – På samma sätt bör vi skydda den äldre (mer teknikrädda, men godtrogna) generationen som annars är tämligen lättplockade frukter för nigeriabrev eller lotterivinter osv.

    Jag har såklart ingen lösning, men tycker att det bör tas upp till diskussion..

    //Peter

  5. Fredrik Näs skriver:

    ja sånt här är mer än sorgligt! Jag är rädd för att om vi inte ser ett slut på detta spammandet som inte bara orsakar stor skada direkt på ekonomi genom att lura folk, men som även kostar sågott som hela världen massor av pengar i filter, försök att förhindra, lagring, och tiden det kostar att sortera ut, så tror jag att vi kommer att stå inför lösningen att det införs en kostnad på varje email som skickas. Detta var ju ett hett ämne för 2-3månader sedan, och kan nog bli realitet om inget görs åt dessa bedrägerier.

    Jag anser att staten borde utbilda de äldre bättre, genom fe.x PRO eller andra bra möjligheter att nå de äldre i större skala. Som ni säger så menar jag att dom äldre kan ha stor nytta av att lita på sin internetbank och diverse andra sidor, medans vissa sidor och metoder borde de äldre bli informerade om.

    Angående videon så är det ju helt skrämmande att ett företag gör en sån grej, och marknadsför sig själv på den, det dom gör är ju att dom ger folk som svarar på dessa mail hopp om att dom också har samma tur som denna person i videon. Bra dock i det hela att han ger bort pengarna, det blev jag lite glad av.

    MVH
    Fredrik Näs

  6. internetsweden skriver:

    @jardenberg – Vi är helt överens om det, jag anser att det finns betydligt bättre sätt att utbilda och informera än att ”skrämma till avhållsamhet”.

    Men misstänker också att det bakom varje ”förbättringsbar” kampanj av det där slaget står en reklambyrå som sålt in sin kitschiga idé under parollen ”Men herregud, vi måste ju få dem att vakna till – konfrontera!”.

    Ungdomarna är inte ens mottagliga för den sortens attention, än mindre tar de till sig den. Utan invaggar som bäst kampanjbeställaren i någon falsk verklighet om att: ”-Se vad bra saker vi gör för att skydda vår unga generation”.

    Min arbetsgivare må vara med att sponsra det goda ändamålet, men för det uppskattar jag personligen inte det sätt surfalungt.se attackerar problemet. Men det speglar nog mest mina 6-7 år i utbildningsbranschen..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *