88 Comments

Avarage Rating:
  • 0 / 10
  • robotnr7312 , tisdag 11 oktober 2011 @ 7:37

    Jag ber att få tacka. Det är vackert därute. Många Krams. 😀

    ———–
    Tack, mja det beror lite på åt vilket håll man tittar (mycket bus därute)..eller så ligger skönheten i betraktarens ögon 😉
    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Annika , torsdag 13 oktober 2011 @ 17:11

    DU GÖR ETT KANOBRA ARBETE! TACK!

    ——————
    Tack Annika!
    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Abdigani , söndag 16 oktober 2011 @ 1:33

    Tjenare 😀
    Kan du kolla upp den här sidan, den verkar vara lite skum.

    http://www. top-parka .com/

    ———-
    Svar: Ja jag har tittat på den och den är inte bara skum, utan efter 5-10 minuter har jag hittat drygt 2000 ”systersidor”, med liknande innehåll. Jag rekommenderar dig till att inte beställa något från den sidan. Du kommer inte att uppskatta det du får – om du får något..
    Peter Forsman | internetsweden.se

  • carina , måndag 17 oktober 2011 @ 13:12

    Hej,
    Vet du något om Worldwide media AB? Säljare ringer upp och påstår att ett gratiserbjudande om internetannonsering nu gått ut och att det kostar att fortsätta och det kostar hälften att avbryta avtalet. Ursprungliga avtalet ska ha ingåtts för drygt 6 månader sedan (bolaget är aktivt sedan juli i år och registrerat för F-skatt i september)Samtal spelas in där företagaren säger upp avtalet och faktura kommer. På fakturan framgår dock att detta är ett nytecknat avtal= det nyligen inspelade samtalet.
    Vi har bestridit fakturan och efterfrågat originalavtalet. Person 2 ringer upp och säger att de har ljudinspelning på avtalet vi just tecknat…dvs det vi trodde var uppsägningen. Hur bör vi gå vidare?

    —————-
    Svar: Jag vet för lite om aktuellt bolag, för att säkert avgöra, men upplägget verkar helt identiskt med det ”vanliga” upplägget bedragarna från Skåne använder sig av. Det skulle inte förvåna mig det minsta om det här är ytterligare ett bolag i samma sfär, men ber att få återkomma kring det.
    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Andreas , tisdag 18 oktober 2011 @ 11:12

    Vill bara tacka för det fantastiska jobbet du gör.

    ————–

    Tack Andreas – det uppskattas!

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Fia , tisdag 18 oktober 2011 @ 17:12

    Hej!
    TACK SÅ HJÄRLIGT för en kalasbra sida!

    Mvh // Fia

    —————–
    Tack! – kul att du gillar det du läser.

    Mvh
    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Kim , tisdag 18 oktober 2011 @ 20:17

    Mycket bra sida du har byggt Det behövs flera som du i denna internetdjungel 🙂

    ————————-
    Tack Kim, jo jag håller med om att det behövs fler som upplyser..men tills dess gör jag mitt bästa..
    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Henrik Tellving , torsdag 20 oktober 2011 @ 8:32

    Även vi från allabolag.se vill passa på att tacka för det jobb du gör i att kartlägga detta. Vi får många samtal från våra kunder som blir uppringda av blufföretagare som utger sig att ringa från oss (eller där de muntligen nämner allabolag.se i varannan mening dvs).

    Om några fler därute är drabbad av dessa som utger sig vara säljbolag för oss är ni välkomna att kontakta mig på henrik.tellving@allabolag.se.

    MVH
    Henrik Tellving/Försäljningschef allabolag.se
    —————————

    Hej Henrik och tack,

    http://www.allabolag.se är en av mina absoluta favoritkällor i mina ”gräv”, så det känns därför extra bra att ni uppskattar det jag gör.

    En sak bara, som jag skulle önska att ni förbättrade.. Varningslistan som visas på http://allabolag.se/varningslista är ½-1 år gammal – flera bolag på listan är kursade sedan länge och andra borttagna medan det även kommit till ett flertal bolag som är högaktuella nu.
    Så för att underlätta vårt gemensamma mål att varna för oseriösa företag – snälla – synka den oftare med Svensk Handel. Listan finns ju nu även att hämta ner direkt i .xls-format http://svenskhandel.se/Vi-arbetar-med/Sakerhet/Varningslistan/Foretagslista/?sort=date

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Mahad Osman , fredag 21 oktober 2011 @ 15:27

    hej
    jag tycker din sida är väldigt intressant och det du gör är väldigt bra, du förtjänar credd. jag är väldigt intresserad av några cg jackor på internet. men de är misstänksamt billiga. skulle du bara kunna ta en snabb titt på sidorna(bara några sekunder) och säga om du tror att de är fakejackor. http://www.cglovestore.net/ och http://www.canadagoosejacketscanada.ca

    tack på förhand

    ——————————–

    Hej Mahmad,

    Jag skrev ihop ett svar till dig tidigare idag, men glömde att posta det..
    Men det är garanterat fejksidor båda två – de är 2-3 veckor gamla och de nästan ”lyser” varningslampor överallt.
    Och jag råder dig att inte pröva att beställa – även om du nu är medveten om att det är fake, för betalningen går inte över https, utan vem som helst kan ”lyssna av” dina personliga uppgifter du skriver in.

    Mvh
    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Siv Öberg , lördag 22 oktober 2011 @ 6:41

    Hej Peter.
    Eftersom att du har ett gediget intresse av olika bedragare på bl.a nätet, vill jag uppmärksamma dig på en annan typ av bedragare som genom skicklig och genomtänkt bearbetning genomför hjärntvätt av sina offer, i synnerhet kvinnor,systematiskt och psykologiskt fullständigt bluffar sig till deras förmögenhet, genom att inleda ett ”kärleksfullt” förhållande på olika s.k datingsajter.

    Jag har personligen mött ett par kvinnor, som råkat ut för detta och jag måste säja att jag tycket det är så j.vla scary att man blir rädd.En av mina kontakter blev av med allt hon ägde och hamnade hos kronofogden.Nu talar jag om smarta och framgångrika kvinnor, som definitivt inte är lättlurade, men ändå åkt dit.

    Dessutom vill ju ingen tala om det, ingen vill ju framstå som ”så korkad” att man blivit grundlurad av ”kärlek” och förlorat allt man ägde för att man blivit systematiskt hjärntvättad och inte begripit hur det gått till.Dessa män utger sig oftast att vara inom det militära (uniform) advokater eller andra högt uppsatta yrken, som ska ge tillit,trygghet och bra ekonomi.

    Dessutom påstås komma från Paris, London,USA eller andra fina länder, men troligen verkar i Afrika eller områden med hög brottsstatistik.Svåra att komma åt då de troligen byter skepnad och låter ”kompisen” ta över fortsatt hjärntvätt av offret då hon tvekar.

    Hur tycker du att man ska nå ut med varningar om dessa galningar och få offren uppmärksammade på vad som håller på att hända med deras tankar/hjärnor och att det inte alls handlar om the big love.Sen undrar man ju hur många finns det där ute, som råkat ut för dessa ”loverboys”
    Med vänliga hälsningar: Siv

    —————————–

    Hej Siv,

    Jag har tidigare skrivit om varianter av de så kallade ”419-scams”/ ”419-frauds” http://wp.nu/bcC7

    (Just numret ”419” hänvisar till 419:e paragrafen i kapitel 38 i den nigerianska strafflagen (Skaffa egendom genom falska förespeglingar, fusk”)

    419. Any person who by any false pretence, and with intent to defraud, obtains from any other person anything capable of being stolen, or induces any other person to deliver to any person anything capable of being stolen, is guilty of a felony, and is liable to imprisonment for three years.

    If the thing is of the value of one thousand naira or upwards, he is liable to imprisonment for seven years.

    It is immaterial that the thing is obtained or its delivery is induced through the medium of a contract induced by the false pretence.

    The offender cannot be arrested without warrant unless found committing the offence.

    419A. (1) Any person who by any false pretence or by means of any other fraud obtains credit for himself or any other person-

    (a) in incurring any debt or liability; or

    (b) by means of an entry in a debtor and creditor account between the person giving and the person receiving credit,

    is guilty of a felony and is liable to imprisonment for three years.

    (2) The offender cannot be arrested without warrant unless found committing the offence.

    419B. Where in any proceedings for an -offence under section 419 or 419A it is proved that the accused-

    (a) obtained or induced the delivery of anything capable of being stolen; or

    (b) obtained credit for himself or any other person, by means of a cheque that, when presented for payment within a reasonable time, was dishonoured on the ground that no funds or insufficient funds were standing to the credit of the drawer of the cheque in the bank on which the cheque was drawn, the thing or its delivery shall be deemed to have been obtained or induced, or the credit shall he deemed to have been obtained, by a false pretence unless the court is satisfied by evidence that when the accused issued the cheque he had reasonable grounds for believing, and did in fact believe, that it would be honoured if presented for payment within a reasonable time after its issue by him.

    http://www.nigeria-law.org/Criminal%20Code%20Act-Part%20VI%20%20to%20the%20end.htm#Chapter 38

    Just ”Romance-scams” är precis som du antyder en växande typ av det som kallas Nigeriabedrägerier och faller alltså under ”419”.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Advance-fee_fraud#Romance_angle
    Det drabbar säväl kvinnor som män och alltefter datingverksamheterna poppar upp och etableras i världen så har även dessa busar snabbt fått fäste där. Det snabbar ju upp processen för dem avsevärt – norpa nån snyggings foto på Facebook, MySpace, Flicker etc, bygga upp en fabricerad profil och så är man igång.. istället för att spammaila för att få några promille på kroken, så får de här möjlighet att komma i kontakt med sina offer nästan direkt..

    Ett bra sätt att förstå hur det fungerar och snarlikheterna med ”vanliga” nigeriascams är att se bla dessa Youtube-klipp:

    http://youtu.be/J9FDRInbuzI
    http://youtu.be/alE76JoMKVs
    http://youtu.be/MtHbCqfd_70
    http://youtu.be/jmtO65_oUtQ
    http://youtu.be/szY610Wdj14

    Det är lätt att kritisera ”offer” för att vara för naiva, men oavsett variant av 419-scams så handlar det om ”professionella” busar som pysslar med bedrägerierna på heltid, som vet var när och hur offret är ”sårbart” och det kan gå månader innan ”pengar” kommer in i bilden. De bygger upp förtroende och då även hos ”sökande och sårbara” människor.

    Det är ENORMT svårt att råda bot mot denna typen av bedrägerier, då det handlar om falska fasader och människors förtroende och framförallt att de bygger på känslor.

    Men visst det är ruskigt tragiskt att det finns människor som livnär sig på andra människors fördärv..
    Men precis som med alla ”Nigeriascams” så är det en mikroskopisk andel som kommer upp till ytan – det finns ett gigantiskt isberg som inte syns, så det är omöjligt att säga hur många som fallit offer för busarna eller för den delen hur mycket pengar det handlar om.

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Åsa Ölund , lördag 22 oktober 2011 @ 12:58

    Hej!
    Tänk vad många kan lära sig om bedragarna som finns där ute. Jag har ännu inte drabbats m kanske kan undvika det genom den här sidan. Mycket bra att du orkar och vi tillsammans kan hjälpa varandra i djungeln av egocentriska människor.
    Tack för att du finns! / Åsa

    —————————-

    Tack Åsa för vänliga ord!
    Det är kommentarer som dina som gör att jag orkar 😉

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Sam , måndag 24 oktober 2011 @ 22:22

    Hejsan.

    Jag råkade hamna på din sida när jag letade efter produkter på nätet.
    Tanken bakon din sida är väldig bra men tyvärr jag tycker du ger fel info till folk när det gäller piratkopierade produkter från Kina.

    Det finns olika piratkopierad produkter från Kina.

    1. Original produkter tillverkad i Kina

    2. Pirat tillverkade original produkter avsedd för svarta markanden som har lika bra kvalitet som original produkten( De görs ju av samma tillverkare som gör originalen)

    3.Original produkter med olika kvalitet avsedd för olika länder och svarta marknaden tillverkad i Kina

    Så frågan är vilken är original och vilken är pirat? Alla är ju tillverkad i Kina
    Är det priset som bestämmer vad är original och vad är pirat eller var vi köper dom??

    Tack

    ——————————
    Hej Sam,
    Ja, helt uppenbarligen anser du dig vara av den uppfattningen av att veta hur saker och ting ligger till – detta ifrågasätter jag inte, utan poängterar bara att den erfarenhet jag har av det dryga 30-tal dabbade kunder vittnar om att det inte finns en tillstymmelse till orginalprodukter som dessa fått sig tillsända sig.
    Det är också min övertygelse om att dessa shoppar inte finns för kundernas väl, utan tvärtom så är avsikten att tjäna pengar. Och om slutkundspriserna på dessa sidor redan ligger på 40-60% av orinalproduktens pris, så finns även en avans för personerna bakom piratshopparna och då är vi sannolikt nere på 20-25% av orginalprodukternas pris – och försök inte inbilla mig .. snarare får du något annat än du förväntar dig: http://tgr.ph/q1b4zj

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Annika , tisdag 25 oktober 2011 @ 16:40

    Tänk – det har knappt gått 14 dagar sedan jag först surfade in på den här sidan – OCH SÅ MYCKET JAG HAR LÄRT MIG TACK VARE att du är så aktiv/påläst/engagerad och ENVIST på jakt efter scumbags som förpestar vår tillvaro, både i vår egenskap som privatpersoner/företagare. VI är ju ALLA faktiskt byten för dessa pengasugande fästingar i egenskap av KUNDER.
    Förstår nu att det är massor som behöver förändras och förbättras inom polismyndighet, lagstiftning och företagarföreningar typ Svensk Handel, mm (de sistnämnda bör kanske tänka på att bluffarna även försvårar för seriösa företagare att göra business. Har blivit så paranoid på kuppen, att jag tog hjälp av din ’kinalista’ när eleverna skulle importera lite grejer, TROTS god mejlkontakt med fabrik/kontaktperson)

    Du är guld värd, PETER!

    ————————
    Tack Annika – Vad glad jag blir!
    Du har verkligen tagit till dig det mesta jag försöker förmedla – inte minst det du skriver om hur det påverkar seriösa verksamheter på nätet.

    Och även om jag kanske inte själv anser att det ligger på en branschorganisation som Svensk Handel att ensam dra det lasset, utan ett gemensamt samhällsansvar taggat näringsdepartementet, konsumentverket, tillväxtverket, msb, pts mfl. så håller jag absolut med om att dessa buserier hämmar såväl privatkonsumenters som näringsidkares tillit och användning av Internet – något som riskerar att bli förödande för vår och kommande generationer.

    Jag pratade precis med en reporter som i sin tur refererade till ett samtal med polisen, där polisen hävdade att det inte ÄR NÅGON som faller offer för några ”nigeriascams” (e-mailbedrägerier).
    Och det är just på den nivån kompetensen ligger hos 99% av våra brottsbekämpare här i landet – de är helt verklighetsfrånvända!

    Internet får ca 630 000 nya användare varje dygn (se: https://www.internetsweden.se/internets-tillvaxt-nya-anvandare-har-halverats/ ) och i slutet av augusti blev vi 2 222 222 222 interntanvändare (se min snapshot: http://wp.nu/snapshot ) och idag ca 60 dagar senare har vi 2 260 162 883 (ca 630 000 per dygn) (se: http://www.worldometers.info ). Av dessa så har vi 6,9 miljoner svenskar mellan 16-75 som använder Internet VARJE dag (Ref: http://wp.nu/bcDm och http://wp.nu/bcDn )

    För att avsluta med min poäng och polisens nonschalans och okunskap om vilken omfattning brotten på Internet verkligen utgör, så ber jag att få hänvisa till mitt blogginlägg på min arbetsgivares företagsblogg:
    https://www.iis.se/blogg/nationell-varningslista-for-att-minska-natbrott

    Men än en gång – Tack för visad uppskattning!

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Paul Rimpler , onsdag 26 oktober 2011 @ 7:36

    Hej Peter.
    Tack för en intressant sida.
    Nu är dax för dig att granska Svensk Mediaupplysning AB, ett bluffföretag av icke dess like, företaget ligger i Malmö.
    Tack på förhand.
    ———————–
    Hej Paul,
    Jo, jag känner väl till dessa busar och har skrivit om dem i inläggen:
    https://www.internetsweden.se/ar-alla-busar-fran-skane-samma-gang/
    https://www.internetsweden.se/busarna-fran-skane-uppfoljning/

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Martin , fredag 28 oktober 2011 @ 12:54

    Hej!
    Hade ett telefonsamtal i början på veckan men har ännu inte fått någon ”faktura”.
    Lite funderingar:
    – Finns det egentligen någon relevans i att tillåta några avtal alls över telefon, vare sig mot privatpersoner eller företag? Visst finns det företag som lever på detta och är ärliga, men vem vill egentligen hux flux avtala med någon som ringer en lördagskväll eller ens mitt i något helt annat på jobbet?
    – Kan det finnas idé att placera tillämpliga ord intill olämpliga ”företagsnamn” samt puffa detta på google så att ord i kombination med företagsnamn kommer högt i sökresultat?

    // Martin

    —————
    Hej Martin,
    Jag förstår dina frågor, men tror dels att det vore riktigt illa att börja tumma på de sätt vi ingår avtal och det skulle heller inte ha någon effekt eftersom – jag kommer själv direkt på flera sätt att kunna kringå det – även i det fall det skulle vara en svensk lagstiftning.
    Att SEO-optimera busar som just busar, är ju naturligtvis hjälpsamt, och det är ju också av den anledningen som jag taggar och markerar upp busarna under flera kategorier.
    Men det är såklart inte hela medicinen, utan försvar mot buseriet behöver ske på flera olika plan och korridorer..

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Urban Isberg , onsdag 2 november 2011 @ 7:46

    Hej!
    Tack för en mycket bra sida men framför allt tack för ditt engagmang!
    Blev häromdagen uppringd av European Buisness Group (Tony Mårtensson) och där har du ännu fler skurkar som med hot försöker lura företagare att betala för tjänster man inte beställt!!
    ——————————
    Tack!
    Jo, det är ”Hittaföretagen” i sin nya skepnad, har bla skrivit om dem här: https://www.internetsweden.se/busarna-fran-skane-uppfoljning/
    Men det finns även nya stjärnor i samma sfär nu – inlägg kommer om det när jag hinner.

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Lars , onsdag 2 november 2011 @ 12:01

    Häromdan ringde EBG AB och sa att mitt företag hade tecknat en gratistjänst i april. Detta erbjudande hade nu gått ut och eftersom gratistiden skulle sägas upp 2 månader innan slutet och jag hade glömt det, löpte nu ett 24 månaders kontrakt, dock då erbjöd de att avskriva tiden så skulden skulle hamna på knappt 10.000. Jag sa att jag inte ingått ett sådant avtal men de sa att jag hade det och att han hade papprena framför sig. Stressad tackade jag ja till att få den påstådda förlängningen kortad. Antar att det bara är att betala för sin dumhet när fakturan kommer då de så klart passade på att spela in samtalet på den delen då jag i all hast gick med på att förkorta de 24 månaderna. Dock så här i efterhand så vet jag ju att jag inte har pratat med någon tidigare…
    ——————
    Jag svarar genom att citera Polisens definition av Bedrägeri:

    Bedrägeri innebär att en gärningsperson vilseleder någon att göra något, eller underlåta att göra något, som är till vinning för gärningspersonen och till skada för den som blir vilseledd.

    http://www.polisen.se/Gotlands_lan/sv/Utsatt-for-brott/Olika-typer-av-brott/Bedrageri/

    Min rekommendation är alltså att bestrida och polisanmäla (även anmäla till Svensk Handel för att de ska få en bild av omfattningen)
    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Marianne , torsdag 3 november 2011 @ 7:46

    Blir så glad att jag hittade din sida
    brukar hjälpa folk som blir lurade på ett eller annat sätt!!
    här finns ju massor av info!

    tack för att du ”gräver”

    Marianne
    —————————-
    Tack Marianne,
    Vad glad jag blir – både av att du gillar vad du läser, men också för att du tycker att informationen är till hjälp.

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Birgit Off , fredag 4 november 2011 @ 17:50

    Hej och tack för denna sajt. Blev idag lurat av EBG att spela in för att få den lägre avgiften. Mest tack för definitionen av bedrägeri, jag har helt klart blivit utsatt för bedrägeri, och kommer bestrida att jag är skyldig någon betalning. Jag fick inget riktigt svar av polisen när jag ringde till dem annat än att jag skulle ringa igen och anmäla EBG när/om fakturan kommer, vilket jag kommer göra. Her även skickat ut mail om detta till vänner och kollegor. Samt lagt ut en blänkare på facebook.

    ————–
    Definitionen är faktiskt i sin helhet tagen från Polisens sida jag länkar till – men vare sig stora delar av allmänheten ELLER delar av polisen känner till den.
    Tack för att du sprider och varnar vänner och bekanta!
    Återkoppla gärna när fakturan kommer..

    Mvh
    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Pia Fröberg , måndag 7 november 2011 @ 13:44

    Blev uppringd i morse oxå av detta företagsom sa att jag hade ett avtal med dom och att det var sista dagen att bestämma om jag ville fortsätta prenumationen. Kunde säga upp mot att jag betalar för 12 månader vilket motsvara ca 15000:-. Har gjort anmälan til konsument verket och prata med polisen. Om faktura kommer är det bästa sättet att skicka tillbaka med texten ”BESTRIDER DENNA FAKTURA” och be att få bevis på avtalet. Om ytterligare samtal görs en polisanmälan. Bra att det skrivs om detta så att man inte tror att man är ensam!

    —————–
    Hej Pia,
    Bra! Bestrid och anmäl – däremot kan Konsumentverket endast hjälpa privatkonsumenter, och dessa busar riktar in sig på småföretagare, så en anmälan till Svensk Handel är bättre.
    Lycka till och jag hopaps att du slipper veta av dem igen.

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Martin , måndag 7 november 2011 @ 16:31

    Fick ett mail från konsumenthjaelpen@text.konsumenthjaelpen.se om att konfirmera personuppgifter för att eventuellt vinna något.
    Vad är detta för understjärnor?
    ———————-
    Känner inte till dessa, men efter en snabb koll verkar det bounca lite mellan bolag i olika länder..
    Ska kika på dem vid tillfälle längre fram.

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Urban Isberg , fredag 11 november 2011 @ 17:23

    Hej!
    Fick en bunt med dokument och en faktura idag från EBG, dessutom en ”kopia” på en orderbekräftelse från 15 mars.I brevhuvudet står det Swedish Merchant Solution AB, ett företags namn jag inte känner igen trots att jag dammsugit dina och andra sidor m.a.a bluffakturor. Telefonnummret är däremot väldigt bekant, 031-360 80 75… Orgnummer är 556814-6178, samma som EBG…
    Bestrider naturligvis fakturan och polisanmäler skojarna!!
    ————————-
    Jo, jag har förstått att de gjort ett större fakturautskick idag – fått flera samtal idag och ser lite överallt att det är drabbade som påpekar det.
    Bolaget hette Swedish Merchant Solution AB mellan 2010-12-07 till 2011-09-21, då de bytte namn till EBCG, European Business Group Center AB.
    Se:http://www.121.nu/onetoone/foretag/ebcg-european-business-group-center-ab/grunddata

    Jag skriver om Swedish Merchant Solution AB i detta inlägg https://www.internetsweden.se/busarna-fran-skane-uppfoljning/

    Står det vad fakturan avser?`Kan vara intressant att veta vem du påstås ha ingått avtal med och för vad – EBCG ”aktiverades” först för ca 1 månad sedan – det är bolaget som ”ersatt” Företagslansering Sverige AB som är ruskigt kört i botten och väl numera är bannat från att ens ansöka om bankgironummer.. och jag kikade .. Svensk Handel hade endast 1 bg angivet, så jag var snabb med en kommentar om att de har ytterligare två.

    Och bara för sakens skull så listar jag dessa här också (eftersom fetstilade h3:or rankar hyfsat bra):

    European Business Group Center AB
    Gamlavägen 8
    234 35 LOMMA
    ORGNR: 556814-6178

    BGNR: 693-5803

    Ebcg European Business Group
    Box 47
    234 21 LOMMA
    ORGNR: 556814-6178

    BGNR: 797-2052

    European Business Group Center AB
    Box 47
    234 21 LOMMA
    ORGNR: 556814-6178

    BGNR: 799-8099

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Urban Isberg , lördag 12 november 2011 @ 16:33

    Fakturan är från EBG och tjänsten kallar dom ”ADS LITE INTRO LARGE SÖKANNONS 300”, summan är 2.487 plus moms att betala till bgnr 797-2052. Abonnemangstiden är 2011-10-28 tom 2012-08-28.
    Orderbekräftelsen från 2011-03-15 är från SMS AB med referent Robin Andersson, 031-360 80 75. Om något är kul i den här soppan är det att inget stämmer med de uppgifter Tony Mårtensson lämnade i ett telefonsamtal för 2 veckor sedan, varken summa, tjänst eller bokningsdatum…. Riktiga lallare är det!!
    —————
    Hehe det finns en annan pikant detalj i det du berättar: SMS AB är menat att betyda Swedish Merchant Solution AB – alltså bolagets tidigare namn. Men i det fall nu/ni skulle ingått något avtal, så handlar ju det såklart om tiden för starten av löptiden av abbonemanget – dvs 2011-10-28

    Då är det ju lite jobbigt att bolaget namnbytte till Swedish Merchant Solution AB först 2010-12-07
    http://www.121.nu/onetoone/foretag/ebcg-european-business-group-center-ab/grunddata (se under namnhistorik)

    ..vilka lallare!

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Martin , söndag 13 november 2011 @ 14:52

    Hittade följande site:
    http://svenskabolag.devhub.com/blog/648560-allaforetagense-en-grym-katalog/
    Ser ut att vara ett försök att verka seriösa för den som söker på nätet.
    ————————
    hehe jo, det var ett taffligt försök de gjorde i somras – men du missar att de anger .se-adresserna
    http://svenskabolag.devhub.com/blog/archive-201102/
    http://svenskabolag.devhub.com/blog/archive-201107/

    Det finns något fåtal av den typen av spambloggar, bla
    http://allaforetagen.wordpress.com/2011/07/09/att-synas-uppfoljning/

    Men det är inget annat än ett mindre lyckat försök i att skapa inlänkar till sidan..

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Martin , måndag 14 november 2011 @ 23:29

    Försökte hitta vilken sökmotor allaforetagen.com använder. Det ser ut som om de använder 121.nu.
    Är det något som sponsras av 121.nu?
    Ingår de i samma verksamhet?
    Kan 121.nu hindra dem?
    ____________

    Nej, det är två helt skilda verksamheter.
    Jag förstår inte riktigt var du menar med att de använder för sökmotor

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Martin , tisdag 15 november 2011 @ 6:29

    Hej!
    Sökresultatet och google kartan stämmer misstänkt väl överens mellan sidorna.
    Om 121.nu har en egen databas som de presenterar, så använder allaforetagen troligen 121.nu som backend.
    Detta borde påtalas för 121.nu så att de, om de vill, kan vidta åtgärder.

    // Martin
    ————————
    Det är inget jag kan bekräfta..
    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Martin , tisdag 15 november 2011 @ 6:31

    Förlåt att jag spamar. Provade precis igen.
    121.nu har förmodligen stängt av allaforetagen.com nu. Nu är träffen noll igen.
    —————
    Som sagt – okänt för mig..

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Åke Lundkvist , onsdag 16 november 2011 @ 10:29

    Blev idag uppringd av en säljare på EBG AB som undrade om jag var nöjd med tjänsten som jag beställde den 25/2
    Jag vet att jag defenitivt inte bokat något avtal med detta företag och ville ha en ordrbekräftelse , då låtsas personen jag pratar med gå och fråga sin chef och återkommer med ett erbjudande att jag bara behöver betala för 10 månader istället för 24 månader alltså 10000 istället för 24000 , hon försökte att få mig att godkänna det via en röstinspelning . Då jag frågade efter ljudfilen där jag godkände ett 24 månaders avtal så sa hon att alla sådana filer fanns i Irland .
    Hon avslutade samtalet med att eftersom jag var så krånglig så skulle hon skicka en faktura på 24 månader , och hon fick då till svar av mig att hon var hjärtligt välkommen att skicka en faktura men då fick hon även veta att jag omedelbart skulle göra en polisanmälan.
    Undrar om jag ska invänta fakturan eller om jag ska göra anmälan utan faktura.
    ——————-
    Ja, vad kan jag säga – EBCG AB är busarnas nya bolag.. använder samma bluffupplägg som tidigare..
    Jag skulle invänta fakturan och anmäla till Svensk Handel http://svenskhandel.se/Varningslistan/Tipsa-oss/ och till Polis http://www.polisen.se/Gotlands_lan/sv/Utsatt-for-brott/Olika-typer-av-brott/Bedrageri/

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Lotta , onsdag 16 november 2011 @ 19:23

    Jag vill först och främst tacka för att den här sidan existerar! Den har hjälpt mig att ta tag i polisanmälningar och även i att akta mig när säljare ringer! Thumbs up!!
    Jag har idag lagt upp länk hit i min företagsblogg och kommer att skicka med länk i infobrev till mina kunder, och jag hoppas att detta är OK?!?!
    Men återigen tack för att du gör det här!!
    ———————-
    Hej Lotta,
    Ja visst går det bra – avsikten med det jag skriver är inte att ”leka domare”, utan just berätta om vad Internet berättar för mig om dessa verksamheter för att läsare ska kunna uppdatera sig om verksamheterna och naturligtvis, varna andra från att bli lurade.
    Och den hjälp jag kan få i form av spridning uppskattas såklart – Tack!

    Mvh
    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Lotta , onsdag 16 november 2011 @ 19:26

    Glömde i tidigare inlägg…

    Jag polisanmälde Qall Telecom idag, för bedrägeri. Det kanske verkar vara ett seriöst bolag men deras säljare ”stjäl” din identitet för att få fram uppgifter om din nuvarande operatör, inte ok enligt mig. Kanske bra för dina läsare att veta i fall att det en dag ringer…..

    ———-
    Hej igen Lotta,
    Du får gärna skicka mig mer information om detta.. info@internetsweden.com

    Mvh
    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Maria Klein , fredag 18 november 2011 @ 14:42

    Blev kontaktad av allaforetagen.com som undrade om jag var nöjd med deras tjänster. Jag frågade vilka tjänster och hon svarade att de hade marknadsfört mitt företag på sin sida. Hon sa att jag hade pratat med en man för 6 månader sedan och då godtagit en gratistjänst under 6 månader. För ett halvår sedan var jag föräldraledig med mitt femte barn och hade ingen nytta av att marknadsföra mitt företag på internet. Jag ska sedan ha blivit kontaktad efter sex månader och inte avbrutit avtalet. De skulle också ha skickat ett brev där jag skulle fått möjlighet att avsluta avtalet. Har inte sett skymten av något brev. Eftersom jag precis fått igång min verksamhet efter föräldraledigheten fick jag panik när de sa att jag skulle betala för 24 månader. Jag skrek NEJ och slängde på luren. När de sedan ringde upp igen bad jag om företagsnamn och namn på kvinnan. Nu sa jag att jag hade polisanmält men då skrattade hon och sa att det inte hade någon betydelse utan att jag fortfarande skulle betala för 24 månader. Har numera möjlighet att själv spela in samtal på min mobil. Tyvärr är jag numera otroligt otrevlig med alla säljare och säger att jag inte längre talar med telefonförsäljare.
    ———————–
    Hej Maria,
    Jag beklagar verkligen att dessa löss tillåts fortsätta sina omfattande bedrägerier, se: http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/article1571340/Fakturabluffare-hotar-i-telefon.html
    Och jag beklagar även att dessa busar förändrat din iställning även till seriösa telefonsäljare – men jag förstår dig till fullo!
    Allt vi kan göra är att fortsätta bekämpa det..

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Urban , måndag 21 november 2011 @ 20:48

    Några som verkligen borde vara intresserade av att stoppa oseriösa blufföretag (myndigheterna verkar inte bry sig) är väl de seriösa callcenters som trots allt finns. Dessa har ju snart inte en chans längre tack vare skojare som EBG med flera. Jag, och säkert fler med mig, snäser av ALLA telfonsäljare oavsett vilka erbjudanden dom har. Min standardfras numera är: ”Om ditt erbjudande är seriöst så skickar du det till mig via post, tack och hej”!!!
    —————
    Ja, jag håller med om att det är en beklaglig utveckling och jag tror nog att den seriösa delen av Callcenterbranschen gör vad de förmår, men en gnutta engagemang från myndighetshåll skulle verkligen inte skada (var även mitt budskap som talare på Internetdagarna2011 http://www.internetdagarna.se/ind11/program/seminarium/105

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Magnus Håkansson , onsdag 23 november 2011 @ 15:50

    Ytterligare en artikel om bedragarna
    http://www.sydsvenskan.se/lund/article1579897/Foretagare-fick-faktura-pa–25-000.html
    ————
    Tack Magnus,
    Där var du snabbare än mina ”spindlar” – den artikeln hade jag inte hunnit se.
    Lite beklagligt att inte Sydsvenskan berättar vem busen är..

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Martin , onsdag 23 november 2011 @ 19:32

    Vad tror du om att applicera denna idé på fakturaskojare?

    http://www.svd.se/naringsliv/banker-och-operatorer-ska-frysa-ut-barnporr_6657796.svd

    // Martin
    ————————–
    Hmm, jag vet inte riktigt vad jag ska säga om artikeln, mer än att den inte överensstämmer med den verklighet jag ser.. visst är betalningsväxlarna ofta andra idag än för några år sedan och pengarna studsar istället mellan flera länder, men det buset hittar nya vägar hela tiden. Värt att komma ihåg och som är väl så viktigt i detta sammanhang är att Polisen dessutom HAR barnpornografi som ett HÖGPRIORITERAT område att agera mot (politiskt prioriterat).

    Så ”oavsett” vems bild man ser, så visst ser det annorlunda ut idag, men det är pga av att detta prioriteras..
    Jmfr. det med bluffakturor – som endast samlas i pärmar – helt UTAN att de utreds..

    Bankgirocentralen och UC mfl. drar ändå ett viktigt strå till stacken i kampen mot bluffakturerande bolag, men utan polisens och politikers engagemang, så är det en kamp mot väderkvarnar..

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Coachen , fredag 25 november 2011 @ 14:24

    Är också ”drabbad” av EBG, obehagliga typer och mycket hotfulla samtal, se alla inlägg på Svensk Handels varningslista. Men jag vill bara göra dig och dina läsare uppmärksam på att även Svensk Företagsförening utgörs av buset.
    ————————-
    Hej Coachen,
    Tack för den uppmärksamheten, men om du syftar på att de erbjuder företagare hjälp mot bluffakturor och ta dina samtal från telesäljare mm så är jag rädd för att jag redogjort för detta och tror att du även behöver räkna in företag som Svensk Handel och Varningsinfo Sverige AB mfl isf.
    Vänligen se: https://www.internetsweden.se/varning-for-skanska-bedragare-observera-omfattande-grav/#comment-17127

    Och om du syftar på något annat än ovan, så uppskattar jag som alltid belägg för anklagelser och insinuationer – dels för att för egen del ha möjlighet att verifiera och ev. fördjupa – men också för din egen skull, då din kommentar i annat fall uppfattas på ett oseriöst sätt att klandra företag.

    Jag har alltså ingenting emot att granska klander eller oseriösa metoder mm, men för att det ens ska vara intressant och aktuellt, så behövs betydligt mer än att någon säger att ett företag är dumt..
    Personligen ser jag inte Svensk Företagsförening som oseriösa.

    Mvh
    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Fredrik , söndag 27 november 2011 @ 20:38

    Hej Peter!

    Har du hört talas om worldwide media öresund ab? Samma tillvägagångssätt som ”de andra” bluff företagen. Kan de vara en del av Öresund media?
    ———————-
    Hej Fredrik,

    Jag har absolut hört talas om dem, men nej – företagsmässigt är det inte samma bolag som ”Öresund Media”, men upplägget är närmast identiskt som resterande busar från regionen.
    Styrelseledamoten Jan Stuxberg har även ett förflutet hos ”The Phone House”, precis som MÅNGA bland de skånska busarna.. Se även http://svenskforetagsforening.se/2011/09/world-wide-media/
    och http://www.121.nu/onetoone/foretag/worldwide-media-oresund-ab/grunddata Bolaget aktiverades 2011-09-29, så det börja väl snart osa om dem – återkommer då.

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Anna , måndag 28 november 2011 @ 13:38

    Hej Peter,

    Hur mycket kan & vet du om bilbedrägerierna på Blocket?

    Samt mail där ”blocket.se” (falskt) vill ha kortuppgifterna för att returnera pengar…

    Jag har ”klarat” mig från båda men är arg, förutom polisanmälan, vad kan jag göra?
    Polisen kan inte ta ärendet för jag blev ju inte lurad, jag klarade mig.
    Finns det någon som kan göra bedragarnas liv besvärligt? /anna
    —————————–
    Hej Anna,
    Jag känner till en del, men bedrägerierna förnyar sig också hela tiden..
    Enligt min erfarenhet är det främst tal om varianter av ”Nigeriascams” vad gäller de mer kostsamma annonserna på Blocket – dvs du påstås få en betalning via Moneybookers eller Paypal, får besked om leverans till någon obskyr adress i nedre Afrika eller UK, sedan när leverans påbörjats, så dras betalningen tillbaka. Men det förekommer även andra typer av ”Nigeriascamförsök” i form av checkar med för stor summa och du ombeds betala mellanskillnaden till ett konto (som då är en ”ovetande” annan säljare på Blocket) – du gör betalningen på det överskjutande beloppet till det kontot/Säljaren, som i sin tur lämnar ifrån sig varan han/hon haft till försäljning till bedragaren.
    När det sedan uppdagas att checken är falsk och pengarna dras tillbaka av banken, så står den andre säljaren misstänkt för bedrägeri för den första säljarens insatta pengar..
    Jag rekommenderar att alla som säljer mer kostsamma saker på Blocket och andra ställen att anlita sk escrowtjänster/deponeringstjänster för att skapa en försäkran till köpare och säljare – så att båda parter blir nöjda.
    Ju mer pengar det finns att tjäna för busarna – desto fler ”flugor” drar annonserna åt sig..

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Fredrik , måndag 28 november 2011 @ 22:29

    Hej Peter!

    Jag har som så många andra även drabbats av Länsdelen norden AB och har bestridit alla faktura som du, Svensk handel och många andra rekommenderar. Jag fick för ca 2v sedan en 4:e påminnelse från dem tillsammans med en kopia av en kronofogdes anmälan som skulle skickas vidare om jag inte betalade. Jag pratade då med kronofogden och de rekommenderade mig att bestrida även den om det skulle gå så långt.

    Igår kom påminnelse 5, denna gång med en kopia om en anmälan om stämning till Sveriges domstolar. Nu börjar jag verkligen få ont i magen… Jag kolla som vanligt runt på internet och jag har drabbats av exakt det som Svensk företagsförening upplyser om idag på deras hemsida, http://svenskforetagsforening.se/2011/11/european-business-group-lansdelen-norden/ De skriver att det inte finns någon juridisk tyngd bakom ”hoten” och att företagare inte ska betala.

    Det jag undrar är om du vet någon företagare som drabbats av dem och som hamnat så långt som en rättegång? Finns det en chans att det går så långt? Behöver jag rådfråga en juridisk person ang detta. Börjar som sagt få riktigt ont i magen nu….

    Tack för din blogg och ditt arbete, du gör ett fantastiskt jobb och jag tror att många som mig verkligen uppskattar det!

    Tacksam för svar, vänligen Fredrik
    ———————

    Hej Fredrik,
    ..och tack!
    Jo, jag såg att de börjat trolla med nya hot igen, men nej jag känner inte till att busarna dragit det till tinget någon gång ännu.
    Jag håller helt med beskedet du fått av Kronofogden – bestrid och fortsätt bestrid..

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Mikael Tillström , torsdag 1 december 2011 @ 9:24

    Hej, tack för en mycket intressant sajt om bedrägerier.
    Jag skriver för att varna om, och söka upplysníngar om, ett företag som heter Sweden Autolights. De ”säljer” bl.a extraljus till fordon. Kunder som vill beställa får veta att de måste betala en summa i förskott för att säkra ordern, och någon leverans sker sedan naturligtvis inte. Har haft kontakt med flera andra drabbade och undrar om det finns något lagligt sätt att komma åt en dylik bedragare?
    —————–
    Hej Mikael,
    Jag känner inte till dem, men ska kika lite närmare på dem när jag får möjlighet, om du har en webbadress till dem så skulle det underlätta en granskning, även bolagsnamn, adress mm
    Återkom gärna med den informationen, så har jag lite mer att gå på..

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Timo , fredag 9 december 2011 @ 20:57

    Hej. bra sida att läsa om dessa bluffföretag synd bara att det vart lite sent.
    var polisen som tipsade om att söka på EBG och sa att det var ett äkta bluffföretag jag råkat ut för när jag gjorde en polisanmälan om en person som hete sandra på fakturaavdelningen på företaget dinlokaladel.se och påstog att dem ringt ca 6månader innan och spelat in ett samtal och skickat brev om något avtal men aldrig hört talas om dem. hon ville först att jag skulle betala för ett avtal om ett abonemang på runt 20000plus moms men efter jag vart lite rädd då detta var första gången jag vart uppring av sådana här skojare så förhandlade jag lite men mesta var det hon som seen sa att jag ”bara” behövde betala för perioden som gått på 8000kr plus moms. sen hörde jag att hon började spela in samtalet och då sa jag flertalet gånger under inspelningen att jag inte har beställt något och sen när hon tyckte att hon var klar ringde jag direkt till polisen och gjorde en anmälan. tog någon vecka sen fick jag en faktura iaf. där inspelningen stocg att det skulle finnas och att den var gjord på eftermiddagen dessutom. hmm undra hur det gick till?! har iaf bestridit och gjort uppdateringar för varje faktura jag fått. dem sista 2 har gått vidare till EBG tydligen så nu går bestridelserna dit med kvittering så man vet och har bevis vid ev rättegång. och råga på allt så stog det i sista fakturan om den inte betalas så övergår den till en 24 månaders abonemang på över 900kr plus moms i månaden. Jag blir galen på dem.
    och kundtjänsten som man skall kontakta inom 7 dagar för fodran verkade inte särskilt intresserade och har inte kunnat lämna ut någon ljudfil heller. kundtjänsten är inte deras egen heller. verkar vara ett annat företag som heter typ kundcentralen eller liknanade.
    ———————
    Timo,
    Allt jag kan säga är att din historia inte skiljer sig nämnvärt från alla de som kontaktat mig (och andra som försöker hjälpa).
    Men det är ju ändå så att vi får sätta lite hopp till polisens arbete då en av företrädare igår häktades:
    http://svt.se/2.33782/1.2637164/misstankt_blufforetagare_haktas
    Det är dessutom företrädaren som även står bakom ”Länsdelen Norden AB” – som jag bla skrev om här: https://www.internetsweden.se/blufforetaget-lansdelen-norden-ab-anmals-av-domstolsverket/

    Det blir spännande att se om detta nu leder till fler gripanden.

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • BengtOlof , tisdag 13 december 2011 @ 7:10

    Tjena och tack för det jättejobb du lägger ner på att lyfta fram busarna.
    Har själv en redovisningsbyrå och får väldigt ofta hjälpa mina kunder med att avstyra busar. Har hittills gått bra.
    Tänkte även tipsa om en åtgärd som jag själv (blygsamt) tycker är fantastisk.
    Det är ju ofta svårt att polisanmäla då dom ju faktiskt oftast idag levererar det dom lovat. Att sälja skräp lever ju faktiskt många andra på idag inom andra branscher oxå.
    Att få ekobrott att ta tag i det hela kräver stor bevisning även det och att en åklagare vill/orkar ta tag i det hela.
    Men det jag gör och har gjort är att jag ringer till Skatteverket på den ort där bolaget finns. Man kan anmäla dom anonymt om man vill. Dom allra flesta av skojarbolaget slutar ju med konkurs och en målvakt och stora skatteskulder så Skatteverket har åtminstone hittills visat sig vara intresserade. Det som är den stora skillnaden i det här sättet är att en skatterevision av ett företag kan ske helt godtyckligt och utan egentlig grund. Behövs inga bevis eller misstankar ens utan man beslutar bara om en granskning. Skickar ut ett beslut om det till bolaget och begär in material och svar på frågor för en bestämd tid av verksamheten. Och man kan väl tänka sig då att dessa skojare får kalla fötter….
    Har som sagt funkat några gånger hittills då jag fått återkoppling från Skatterevisorn där han ville ha lite mer uppgifter.
    Tänkte att jag skulle ge detta tips då jag inte sett det någon annanstans….
    Fortsätt ditt arbete och lycka till….
    —————
    Hej BengtOlof,
    Bra tips!
    Även om jag själv har löpande kontakter med allehanda myndigheter (däribland Skatteverket och EBM), så är ditt tips ett bra sätt för varje enskild att snabba på processen för busarna.

    Jag har själv skrivit det här inlägget: https://www.internetsweden.se/skatteverket-har-satt-50-av-busarna-konkurs-pa-ett-halvar/ och annan intressant läsning kan ju vara att titta på vilka myndigheter som läser mina inlägg: http://gnuheter.com/creeper/site/www.internetsweden.se (baserat på IP-nummer)

    Må väl!
    Peter Forsman | internetsweden.se

  • H Högberg , torsdag 15 december 2011 @ 13:33

    Herregud, de här månaderna har varit värre än mygghelvetet i nedre Dalälven! Idag ringde skojarna Länsdelen och jag gick till attack direkt. Frågade om uppringarens efternamn och personnummer. Det blev ett MYCKET kort samtal och förmodligen det sista i raden.
    Som gammal dagspressjournalist har jag en hel del kontakter inom medierna. Men framförallt ska man inte vara rädd för att kontakta myndigheter. Jag har kontaktat två företrädare för ett par svenska partier att interpellera hos näringslivsministern och justitieministern. Vi ska inte vara rättslösa i ett rättssamhälle!
    En sak till – går verkligen Kronofogden på de här bluffakturorna? Ska denna myndighet vara gangstrarnas förlängda arm? Och hur mycket rim och reson ligger det i att fyra, fem blufföretag kommer med fakturor om ungefär samma sak? Det faller väl på sin orimlighet om jag vill utnyttja en tjänst att jag ska till fler erbjudanden om samma sak. Eller hur?
    Vi får skotta vidare! Men attackera direkt när de ringer. De är skojare, hela bunten. Och tack för den här sidan som ger tröst. Men jag märker att fler än vi blir trötta och griniga. Andra blir ångestfyllda. Hur länge ska det här få fortsätta? Med ett penndrag kan ju alltihop få ett slut. D v s om politikerna agerar!
    ————–
    Hej H,
    Ja, jag har för mig att ”Radar” förbjöds att spraya mot mygg, för att det var ”för effektivt”. Något motsvarande kan man ju tycka ska finnas mot den här ohyran med bedrägliga telefonskojare..

    Nu har ”första spadtaget” tagits för ett bättre samarbete mot skojeriet http://www.svenskhandel.se/Nyheter-och-press/Nyheter/2011/Startskott-for-nytt-samarbete/ men mycket kvarstår att göra och polis och politiker behöver engagera sig..

    Mvh
    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Lotta , fredag 16 december 2011 @ 17:24

    Hmm… jag söker lite här om sverigesbolag.se för att se om någon tagit upp detta… OHE Gruppen AB står bakom namnet… Fick faktura idag och kan med 100% säkerhet säga att vi aldrig pratat med Pim Janjam om ett abonnemang… Dags att gå till polisen igen kanske??? Nån som vet??
    ————-
    Hej Lotta,
    Det är en okänd stjärna för mig, men det jag ser blir jag inte speciellt imponerad av..
    Du får gärna skriva till info@internetsweden.com och berätta hur du kommit i kontakt med dem och skanna gärna en kopia på fakturan (eller ta en digital bild och skicka med om det är lättare)

    Mvh
    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Mikael Persson , torsdag 22 december 2011 @ 15:27

    Hej, gick på en nit innan jag kollade hemsidan, finns ett gäng med vibramfivefingers-sidor som verkar vara kinesskit…..
    ————–
    Ja, det stämmer – när jag grottade lite i det så hittade jag åtminstone följande:

    vibramcanada.com
    vibramcanada.org
    vibramchaussure.com
    vibramespana.net
    vibramfivefingeraustralia.com
    vibramfivefingerfrance.com
    vibramfivefingersbelgique.net
    vibramfivefingersbing.com
    vibramfivefingersbrisbane.com
    vibramfivefingersbrisbane.net
    vibramfivefingerscalgary.com
    vibramfivefingerscanada.org
    vibramfivefingersch.info
    vibramfivefingersdanmark.net
    vibramfivefingersedmonton.com
    vibramfivefingersespana.com
    vibramfivefingersgreece.net
    vibramfivefingershinta.net
    vibramfivefingersitalia.org
    vibram-fivefingerskso.com
    vibramfivefingersksosale.com
    vibramfivefingersmelbourne.org
    vibramfivefingersmontreal.com
    vibramfivefingersnederland.org
    vibramfivefingersperth.com
    vibramfivefingersperth.net
    vibramfivefingersportugal.com
    vibramfivefingersretail.com
    vibramfivefingersschweiz.info
    vibramfivefingersschweiz.net
    vibramfivefingersshoe.org
    vibramfivefingerssuisse.net
    vibramfivefingerssuomi.com
    vibramfivefingerssverige.org
    vibramfivefingerstoronto.net
    vibramfivefingerstoronto.org
    vibramfivefingerwien.info
    vibramitalia.net
    vibramsverige.com

    Men det lär alla gånger ha tredubblats fram till idag..
    https://www.internetsweden.se/kinashopparglobalt.pdf

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Anita , onsdag 11 januari 2012 @ 15:11

    Fick en falsk faktura idag till jobbet från OHE Gruppen AB, http://www.sverigesbolag.se på 3675 kr. Hittar inte heller någon information om dem, och de kommer med hot om inkasso om vi inte betalar fakturan som hade som sista betalningsdag den 28/12 2011, dvs för en månad sedan. Fakturan var utställd den 8/12 2011. Fakturan kom till oss idag den 11 januari 2012. Antingen så är postgången långsam, eller så är det ett knep av dem för att få folk att betala i panik. Det är väl inte ens lönt att polisanmäla, för de lägger ner utredningen. Men fakturan ska i alla fall bestridas och sen så skickar vi den med rekommenderat brev tillbaks. Hittills så har alla liknande fakturor som vi skickat i rekommenderat brev kommit tillbaka till oss igen. De som skickar ut bluffakturor vill väl inte hämta ut de rekommenderade breven. Men nu sparar vi dessa returnerade brev på ett ställe, och vi låter kuverten vara oöppnade för att kunna bevisa att vi har bestridit fakturorna. Jag blir så arg på allihopa, och de saboterar för folk.
    ————

    Anita,
    Aktören har nämnts här: https://www.internetsweden.se/ge-mig-feedback/ #45

    Du har fel i en sak – di bör absolut polisanmäla detta – oavsett hur pass långt det går dvs om det läggs ner, så hamnar det åtminstone i statistiken och påvisar hur pass vanligt detta elände är. Vilket i sin tur ”kan” leda till nya prioriteringar hur brottsbekämpande myndigheter – så underskatta inte detta.

    Sen skulle jag uppskatta om du har möjlighet att skanna in och skicka mig en kopia av fakturan, vilket gör det lättare för mig att agera.

    Med om snar kontakt!

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • BengtOlof , tisdag 24 januari 2012 @ 11:58

    Hej Peter. Blev nyss uppringd av 118218, nummerupplysningen.se
    Dom ringde från ett 031-nummer men jag la helt enkelt på efter ha sagt att jag inte skall ha följt av nej,nej,nej. Kan dom ju försöka klippa ihop om dom vill. Dom ville ”bara kolla” min uppgifter så att dom var korrekta men det vet vi ju hur det brukar sluta. Såg att du tidigare skrivit om dom och dom har tydligen dykt upp igen. Lät som om hon ringde från ett telecomföretag, var många röster i bakgrunden.
    Har tänkt köpa en manick till min telefon som gör att jag enkelt kan spela in samtalen på min dator. När det är gjort så skall jag nog låta dom hållas och sedan tala om att jag spelat in. Får se vad om tycker om det.
    ————–
    Jag kan inte lämna några garantier och de kan mycket väl skicka en bluffaktura utan att ha ljudinspelning – detta har skett vid många många tillfällen förut.

    Nu är jag dåligt uppdaterad i vilket utbud som finns, men har personligen bra erfarenhet av https://www.usbrecorder.com/index1.php – men det är många år sedan – så mycket har säkert skett sedan dess.

    Bestrid och polisanmäl om det landar någon faktura!

    Mvh
    Peter Forsman | internetsweden.se

  • BengtOlof , tisdag 24 januari 2012 @ 12:08

    Hej igen. Kollade numret som nummerupplysningen ringde ifrån (031-7211830) och dom heter SGP Publishing AB i Göteborg. Har fusionerats med gamla Nummerupplysning 118218 AB och ett antal andra bolag.

  • anonym , onsdag 25 januari 2012 @ 19:55

    Det stämmer inte riktigt Peter…De skickar inte ut fakturor utan grund, de har dessutom 7 dagars ångerrätt på alla beställningar. Har han sagt nej får han ingen faktura.
    ————–
    ”De” eller ”Vi” ?

    Jag erbjuder anonyma kommentarer, men påståenden som detta behöver en officiell avsändare och det ser bara plumpt ut av ”er” att inte våga stå bakom ovan.

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Susanne , måndag 6 februari 2012 @ 18:23

    Hej! Kan bara meddela att dessa skånska snorungar inte bara ger sig på företagare. 118200 har ringt upp min snart 80-åriga mamma, och sedan skickat en faktura på 15000. Hon har inte ens ett företag, utan ett litet skogskifte ihop med sin syster, detta innebär att dom har en jordbruksfastighet, och därmed ett organisationsnummer. När jag var till Polisen i Avesta för att hämta ut kopia på anmälan, som jag gjorde via telefon berättade dom att en annan äldre dam också råkat ut för samma sak. Dom har INGEN skam i kroppen överhuvudtaget verkar det som, men jag bestrider naturligtvis. En väninna som har affär fick 1 faktura och 2 påminnelser /från hittaföretagen.se, och sen ett inkassobrev, från ett inkassoföretag som inte ens existerar. Märkligt att det bara fortgår. Det är många här i trakten som råkat ut för dom, och då är det här inga stora orter. (Hedemora, Avesta)
    ————–
    Ja det är beklämmande att höra..
    Polisanmäl allt, dessa anmälningar skall då skickas ner till Malmö, som har en del personer bakom verksamheterna i förvar. Företaget bakom hittaföretagen.se/.com heter Företagslansering Sverige AB och om dem kan du läsa i dagens artikel från Sydsvenskan: http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/article1606521/Fler-anmaler-falska-fakturor.html
    Polisen i Malmö behöver allas hjälp (med anmälningar) för att få ett grepp om hur omfattande det hela är, så jag vädjar… polisanmäl!

    Mvh
    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Susanne , måndag 6 februari 2012 @ 19:42

    Det är redan gjort, innan fakturan ens dök upp.. pratade med en av dom i telefon, sedan vägrade han svara. Jag var ju så himla otrevlig, tyckte han.Jag tyckte jag var riktigt trevlig med tanke på omständigheterna.Han skulle bara veta hur jag är när jag är otrevlig.

  • Anders Back , torsdag 9 februari 2012 @ 0:55

    Otroligt bra site Peter. Den kommer jag att följa noga hela tiden. Kommer faktiskt att gå igenom en hel del av gammalt material, så att man får en bra uppfattning om vilka fällor som finns.
    Mycket bra site. Tack för den.
    /Backen

    ————-
    Tack, ja det finns en hel del att se up med.
    Så en högre medvetandegrad skadar aldrig.

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Agneta , lördag 18 februari 2012 @ 15:01

    Hej,
    tack för varningarna! Jag satt just och funderade på om jag ändå inte skulle ta och skicka efter den där väskan på vaskorbags.com.

    Agneta

    Ja vad kan jag säga Agneta?
    Det är dina pengar och vill du donera en slant till den organiserade brottsligheten i bortre asian, så är det ju upp till dig..

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Agneta , lördag 18 februari 2012 @ 15:09

    Det var ju just det att jag tycket att det var alldeles för bra för att vara sant, det som stod där på sidan, så jag letade lite på nätet och hittade din sida. Tack. Stödja den organiserade brottsligheten vill jag inte!! Jag ska följa din sida.
    Agneta


    Tack, du gjorde mig lite orolig..

    Mvh
    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Robert van der Vliet , måndag 5 mars 2012 @ 10:41

    Hej Peter!
    Vill börja med att säga att jobbet du gör är helt makalöst.
    Jag skulle bara vilja klargöra några saker:
    1 Företagarhjälpen är inget blufföretag, vi har inget samröre med vare sig Sfr, nouvo eller något annat företag. Jag bodde tidigare i Thailand men har nu flyttat hem till Sverige igen. Jag stod som delägare på sfr i några månader men har aldrig arbetat för dem, vi såg vissa fel som vi tyckte att de gjorde och därför beslutade vi att starta eget. Bilden från varningstjänst fick jag skickad till mig av en kompis, och hade ingen aning om att det var samma bild, den är nu borttagen från hemsidan, likaså gäller texterna. Håller just nu på att gå igenom våra texter för att de inte skall se likadana ut som andra företag. Något jag borde gjort själv från början och inte förlitat mig på andra.
    Vi söker säljare som kan sälja våra tjänster, det är väl knappast olagligt. Hade vi varit ett blufföretag hade vi definitivt inte sökt säljare via annonser.
    I våra utskick till kunderna får de varningslista, välkomstbrev, inloggningsuppgifter till hemsidan mm.
    De får ta del av våra tjänster från och med dag 1 vilket innebär att de får hjälp innan de betalar till oss. Vår kundtjänst är öppen mån-fre 9-16 så kunderna alltid kan få tag på oss.
    Har du några frågor kontakta gärna oss innan ni skriver saker eller drar förutfattade slutsatser. Vi har arbetat alldeles för hårt de senaste månaderna för att få allt att fungera, för att något sådant här skall förstöra för oss.
    Mvh
    Robert

    ————

    Det förmodar att detta är en kommentar till mitt inlägg:
    https://www.internetsweden.se/varning-for-foretagarhjalpen-se-och-andra-konstiga-kopplingar-falska-varningstjanster/

    Robert,
    Jag skriver om vilka kopplingar jag hittar och ser på Internet.

    Däremot skriver jag inte för att döma vare sig dig eller din verksamhet – det är inte min avsikt eller fokus, utan jag skriver för att läsare ska kunna bilda sin egen uppfattning och i bästa fall slippa låta sig luras att ingå avtal för värdelösa ”varningstjänster”!

    – Men jag kan uppdatera dig med att det INTE stämmer att du STOD som delägare i SFR..
    Är du inte själv medveten om detta, så kan du uppdatera dig genom nedan länkar.
    Enligt 121.nu, allabolag.se och ratsit.se, så STÅR du vid sökning av Orgnr: 969756-8625 som delägare:

    http://www.121.nu/onetoone/foretag/svensk-foretagsradgivning/personer
    http://www.allabolag.se/9697568625/befattningar
    http://www.ratsit.se/ReportCompanySmall.aspx?ID=9697568625

    Vidare så kan det ju vara intressant för dig att känna till att du som styrelseledamot/kommanditdelägare också är ansvarig för verksamheter aktuella bolag ägnar sig åt.

    – Uppgiften om Varningstjänst-bilden du fått från din kompis är ju också intressant – eftersom din bild är en editerad version av deras bild (se längst ner på bilden ”Ring oss idag” vs. ”Registrera dig nu!”)..

    Men jag förstår inte vem du tror att du försöker lura här – tror du för en sekund att JAG plötsligt ska se verksamheten som seriös?

    Och vad gäller platsannonser från blufföretag, så är det väl bland det största och vanligaste problemet som bla platsjournalen har idag!?

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Robert van der Vliet , måndag 5 mars 2012 @ 13:09

    Hej igen Peter!
    Jag försöker inte lura dig att tro någonting, alla får bilda sig en egen uppfattning, vi har hjälpt företag med problemen som finns idag.
    Däremot hade jag faktiskt ingen aning om att platsjournaler hade de problemen som du skriver. Endast tiden kan väl visa om vi är seriösa eller inte.
    Men du måste ändå hålla med om att många som läser din sida blir påverkade, av det du skriver även jag.
    Är det så att jag fortfarande står på SFR som delägare tar jag givetvis ansvar för det de gör. Mer än så kan jag inte säga.
    Mvh
    Robert
    ———-

    Hej igen Robert,
    Så är det: http://www.121.nu/onetoone/foretag/svensk-foretagsradgivning

    Och hur neutral jag än försöker vara så finns det direkt ”störande” omständigheter, som namnbyten på bolag, olika adresser, olika avtalsparter, olika säljande bolag, olika fakturerande bolag etc rörande tidigare krängda skräptjänster, som nu dessutom har börjat faktureras av ”Svensk Fakturahantering” (Qvarsebo Consulting Kommanditbolag) http://www.forenadebolag.se/varningslistan/svensk-fakturahantering/

    .. Det lite komiska är ju att bolaget som påstås ha varit avtalspart och som Qvarsebo Consulting KB påstår ha köpt/övertagit ansvaret för..

    Qvarsebo Consulting KB registrerades 2011-12-08 http://www.121.nu/onetoone/foretag/qvarsebo-consulting-kommanditbolag/grunddata medan den påstådda avtalsparten Svensk ReklamStopp KB avregistrerades 2010-05-06.. så vem Qvarsebo Consulting KB skulle ha köpt kunderna av är för mig en gåta..

    Slutligen, ja jag hoppas att mina läsare blir påverkade i meningen ”upplysta” av information de inte kände till sedan innan.
    Bloggen är till för att upplysa, ifrågasätta och källhänvisa – få läsare att lära sig källgranska och själva göra enklare slagningar.

    Citat:
    Bloggens huvudsyfte är att upplysa om verksamheter som jag anser att det finns skäl att ifrågasätta och varna för, och försöker tillhandahålla källor, verktyg och tips för att du själv ska kunna skapa dig en objektiv bild, i det fall du skulle tveka för min analys.
    Slut citat
    https://www.internetsweden.se/las-mer-om-internet-sweden/

    Hälsningar
    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Billy , onsdag 7 mars 2012 @ 15:40

    Älskar det du gör!
    Vet du något om Tele4U.se? Dom ringde och ville att vi skulle börja vara kund hos dom. Har aldrig hört talas om dom och blir lite suspekt till dom.

  • Martin Assarsson , måndag 19 mars 2012 @ 14:23

    Jag fick ett missat samtal från 0734323579.
    Detta nummer slog jag upp och fick träff på Svensk Handel.
    När numret återkom svarade jag att det var ”Tomtens verkstad” på nordpolen och undrade om hon hade barn.
    Förvirringen var total i andra änden på luren.
    Detta är andra gången jag råkar ut för dessa skrupellösa typer och denna gången var det 118200 / ÅRO AB (tror jag)

  • Ingemar , söndag 15 april 2012 @ 1:23

    Hej Peter
    Om man söker på 0200882626 med Google så får man först lite varningssidor sedan är det väldigt många träffar till sidor där det står att man kommer att debiteras 44 kronor per vecka. Bluff så klart men var hade de tänkt sig att tjäna pengar? Är det fel att ringa eller SMSa stoppet.

    Fortsätt att jobba på, du behövs med dina kunskaper!
    ——-
    Numret används av en rad olika ”skräptjänster” och är betalningssättet för bla att få tillgång till videoklipp (som de själva i flera fall snatchat från Youtube)
    Prenumerationsbetalningen tickar löpande och läggs på din telefonräkning.
    Jag kan inte avgöra om det hjälper att ringa eller sms:a för att få stopp på det (eller om det sätter igång nya tjänster).
    Ev. har Etiska Rådet för betalteletjänster http://www.etiskaradet.se/ mer råd att ge.

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • BengtOlof , onsdag 25 april 2012 @ 15:02

    Blev nyss uppring av ”din region” som är i farten igen med ny uppdaterad hemsida. Gav sig förvånansvärt lätt. Antaligen nyanställd. Online Publishing AB heter bolaget bakom. Värdelös produkt som antagligen levererar precis vad dom säger…

  • Stefan , tisdag 1 maj 2012 @ 18:53

    Hej,

    har precis fått en ’faktura’ från Svensk fakturahantering (Qvarsebo Consulting Kommanditbolag ) och googlade och hamnade här. Ett stort tack för ditt arbete och blir lite förvånad över den flathet som visas från myndighetshåll när det gäller denna typ av brottslighet. Men det är väl så att brott mot enskilda och företag inte prioriteras lika högt som brott mot staten och fortkörningar. Än en gång tack! Fantastiskt att se ditt engagemang
    Stefan

    —————

    Tack Stefan,
    Det är kommentarer som din som får mig att ”bita ihop” och traggla på..

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Kerstin Thuresson , torsdag 3 maj 2012 @ 8:55

    Hej!
    fick idag spam från ett företag och frågade dem varifrån de fått min adress, de svarade då att utskicket var gjort av UMS MEDIA AB/AS.
    Jag kontaktade dem, precis som jag kontaktat Epostarna.se, och bad dem stryka min adress och frågade varifrån de köpt min adress, de svarade att de inte kunde se vilken av alla ”distributörer” som ”förädlat” just min adress.

    Dessutom hänvisade de till att adressen skulle vara en företagsadress, samma elände som jag haft med min nixade privattelefon alltså, man säger att det är företagsregistrerat fast det inte är det.

    Känner du till UMS MEDIA AB/AS?
    ———

    Om UMS ( ) vet jag inget mer än att det är en norsk koncernmoder och ett svenskt AB och har ingen idé eller uppfattning om vem de anlitar osv.
    Vad gäller epostarna.se, så är den domänen registrerad på privatpersonen ”Andreas Qvarnström”
    http://www.allabolag.se/befattningshavare/Qvarnstr%25F6m%252C_Erik_Andreas/3dd993e325e8f31e6092eb23c18c84ee

    Andreas har jag skrivit om bla i detta inlägg: https://www.internetsweden.se/en-studie-bedrageri-eller-svenska-statens-ofullstandighet/

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Maarit Häkkinen , måndag 11 juni 2012 @ 22:34

    Bra sajt! Väldigt bra! Jag känner många som har blivit lurade av oseriösa bluffande företag. Tyvärr väljer många att betala på grund av hot om Kronofogden!

  • tellows.se , måndag 2 juli 2012 @ 9:53

    hejsan,

    verkligen en bra sida du har här! vi – http://www.tellows.se/ – är en community för telefonnumer där du kan söka okända nummer, kommentera på de och utbyta erfarenheter med andra. många av våra användare är plågat av telefonförsäljning och andra former av trakasserande samtal – så vi tycker om att det finns sidorna som denna här!

  • Magnus Olsson , tisdag 3 juli 2012 @ 9:49

    Kan du inte anlita en webbyrå till att fixa hemsidan? Den är riktigt ful och svårläst. Informationen är även den mycket luddig men stort tack för ditt engagemang.
    ————–

    Hehe Magnus,

    Tack för din input kring estetik och retorik.
    Även om jag till vissa delar kan hålla med dig, så är jag tvungen att ge dig ett: ”..det är inte aktuellt!”

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Hell , söndag 8 juli 2012 @ 22:41

    Hej!
    Har du någon koll på den variant av bluffbolag som istället för att hävda att en vara/tjänst är beställd, så skickar de direkt kravbrev för upphovsrättsbrott och försöker lura folk att betala? Användaren lockas genom en reklambanner och sedan klickar i en ruta som nämner 18-årsgräns och att användaren INTE får ladda ned (se något). Detta verkar gälla porr, vilket då så klart ökar chansen att användaren ska betala istället för att våga bråka. Se länk här:
    https://www.flashback.org/t1903978

  • Patrik , onsdag 18 juli 2012 @ 20:41

    Hej Peter,

    Har varit ute på nätet och letat kläder billigt och hittade en sida som verkar vara reko om man ser ur mina amatör ögon. Skulle vilja be dig pm hjälp då jag, efter läst en del av dina inlägg om diverse skummisar, typ fabriksoutlet.com

    Sidan jag pratar om är: http://www.makeoutlet.com/
    Står på deras sida att de har all rigths reserved från Ralph Lauren outlet.

    Anledningen till att jag är skeptisk är väl precis samma anledning till att jag vill beställa, schyssta produkter men alltför schyssta priser.

    Ingen hade blivit gladare än jag om jag fått ett svar från dig gällande att denna sida var grön.

    Hade varit jätte tacksam om du kunnat hjälpa mig i denna djungel.

    Tack på förhand
    //Patrik

    ————-

    Som jag meddelat Patrik så är denna sida INTE grön, utan en ”kinashop” – även om den är ovanligt snygg – jag återkommer med eget inlägg om denna sida och dennes ”systrar och bröder”..

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Ib Nielsen , söndag 22 juli 2012 @ 14:25

    Ny anmälan ingiven till JO på Datainspektionen och Håkan Meurling.
    Önskas kopia så mejla mig.
    ——————–
    Hej Ib,
    Jag har lite svårt att avgöra om det är intressant, då jag inte vet vad anmälan avser, men anser du att det är något som intresserar mig, så är det klart att du kan maila info@internetsweden.com

    Mvh
    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Kerstin Thuresson , onsdag 29 augusti 2012 @ 11:44

    Hej och varmt tack för en mycket upplysande, informativ och inte minst viktig sida!!

    Undrar lite över webbadresser som börjar med ww3 istf www, vad är det för något?

    Hittade det när jag sökte efter Vägverket som ju inte uppenbarligen finns längre utan har gått in under Trafikverket, men webbadressen Vagvarket fanns, med ww3.vagvarket.se, en annonssida som verkar harmlös, men adressen förbryllar mig..

    ————————-
    Hej Kerstin och tack!

    För att svara på din fråga, så behöver jag förklara uppbyggnad av webbsideadresser/URL:er:

    Tar vi adressen http://www.isw.se/sacg/sacg.html

    http:// = Kommunikationsprotokoll (HyperText Transfer Protocol)
    www = Subdomän (förkortning av world wide web)
    isw = Domän
    se = Toppdomän
    /sacg/ = katalog
    sacg.html = HTML-sida

    För att svara enklast så kan vi säga att www kan byta ut mot ”xxx”, ”yxz”, ”ww3” eller mot ”potatisgratang” – det är alltså en subdomän/underdomän till isw i mitt exempel ovan.
    Det är alltså helt frivilligt/godtyckligt att skapa underdomäner och många sidor använder dem inte alls. Och adressen du besökt är en felstavad adress, men även den rättastavade adressen vagverket.se leder till en PPC-sida (Annonssida, PPC=Pay Per Click).

    Mvh
    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Örjan , söndag 2 september 2012 @ 19:53

    Hej,
    Har du tittat något på tvivelaktiga pensionsrådgivare?

    Blev nyligen kontaktad av Positiv Pension i Sverige AB.
    Dessa verkar i mitt tycke lite suspekta (försäljaren kändes inte helt ärlig) då de dels påstår sig ha hjälpt 40000 kunder sedan 2005 (årsavgiften är 995kr men omsättningen bara 1.4 miljoner per år så det går inte alls ihop, desutom registrerades bolaget först 2009). Vidare verkar de tillämpa negativ avtalsbindning där avtalet automatiskt förnyas (och kunderna informeras först då det är försent att säga upp avtalet).
    Bolagets styrelse verkar bestå av ungefär samma personer som i Insales i Göteborg AB

  • Jacko , måndag 3 september 2012 @ 15:42

    Hejsan!

    Har blivit kontaktad av ett företag vid namn Extensium om att köpa en telefonspärr mot bluffare till mitt företag och undrar om det är ett pålitligt företag då jag känner mig lite skeptisk.. Kanske hade du kunnat förklara kort hur det funkar.

    Tack på förhand.
    mvh Jacko

    —-

    Jag tror att det framgår ganska bra, utan att jag behöver upprepa mig: https://www.internetsweden.se/?x=0&y=0&s=extensium

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Torbjørn L , tisdag 4 december 2012 @ 13:55

    Hei, har sendt følgende politianmeldelse til polisen i Skåne:
    Ønsker å politianmelde følgende firma:
    Nordic Domain Hosting Sweden AB (tidligere: Bolerino IT Sulution)
    info@nordicdomainhosting.com
    Telefon: +46 (0)40 666 04 44
    Södra Förstadsgatan 66
    214 20 Malmö
    SVERIGE

    Hvorfor jeg ønsker å anmelde bedriften er:
    – De ringer meg for å selge meg tjenester som er direkte jug(løgn) Svindelforsøk.
    – De påstår at det er noen som er i ferd med å ta mitt domene, for å bruke dette i samme foretagende.
    – De holder på å lure mange her i Norge, så nå ber jeg dere i svenske polismyndighet tar et tak og får stoppet disse svindlerne.
    – Min bror og hans firma er blitt lurt, nå kommer det inkassokrav fra et svensk firma som ikke har lov å drive innkassovirksohet i Norge.

    Avventer deres tilbakemelding.

    Med vennlig hilsen Torbjørn L.

  • Anders Welander , lördag 5 januari 2013 @ 13:44

    Detta vänder sig till alla inom Racing!!
    Råkade ut för en bedragare nyligen och vill nu varna alla som ser det här !!!!
    Fick via email erbjudande om kartingkläder och tillbehör för fantastiskt låga priser.
    Företaget ”SMART-RACING” påstod sig ha en fabrik i Pakistan och efter många förhandlingar beställde jag en provkollektion.
    När betalningen var gjord försvann möjligheten att få kontakt med företaget och ingenting har levererats!
    För min del rör det sig inte om så mycket pengar, men vill göra er andra uppmärksamma på detta, så ni inte går på samma mina som jag!
    Företagets uppgifter:
    SMART-RACING
    Kamanwala road, Bhoth,
    Sialkot 51310 , Pakistan.
    Phone: +92-52-4299284 Mob: +92-333-8635622
    Skype : smartracing1
    Email : sales@smart-racing.com
    furqan@smart-racing.com

  • Nils Blomster , torsdag 10 januari 2013 @ 1:00

    Re. SMART RACING.
    Det som skrivits förefaller dessvärre stämma! Vi har lagt en beställning på motsvarande sätt och har heller inte erhållit vår förbetalda order.
    Har kontakter i Punjab så om vi inte kommer till en lösning avseende leverans av beställda varor så får vi helt enkelt diskutera saken på plats med Furqan Madni, som säger sig vara företagets representant.

  • Peter , torsdag 31 januari 2013 @ 22:02

    Hej, Du verkar vara väldigt svår att få kontakt med, har skrivit till dig både på Facebook och mail.

  • Simon , torsdag 7 februari 2013 @ 21:24

    Kolla upp dessa, Falska så det skriker om.

    http://www.jackormoncleroutlet.com

    http://moncleroutletsverige.com/

  • Marlene Lundgren , fredag 5 april 2013 @ 14:32

    Jag skulle vilja tipsa om One to One AB ( 121.nu) vars säljare använder sig av tvivelaktiga säljmetoder!

    Genom åren har de lurat många stackare på flera tusen kronor. Kanske småsummor för vissa företag men när dessa fakturor hopar på sig blir det en del pengar till One to One AB.

    Jag själv har kommit i kontakt med dem genom att de ringer och säger att det är dags att förnya ett avtal som gjorts för ett år sedan (aldrig gjort). Eller att dem pratat med dig tidigare och nu ringer dem tillbaka.
    har skrivit om det på min blogg för att hjälpa andra att våga bestrida fakturorna som skickas. Kanske det inte är företaget i sig som vill att säljarna ska göra detta men något är fel då så många har känt sig utsatta för detta lurendrejeri.

    Nu ligger de äntligen på Svensk Handels varningslista.
    https://marlenelundgren.wordpress.com/2011/03/10/varning-121-nu-faktura/

  • Internet Sweden | Peter Forsman , fredag 5 april 2013 @ 15:14

    Jag är medveten om att SH lagt upp 121.nu på sin varningslista och anledningen till det.
    Huruvida denna typ av införsäljning skett/sker systematiskt eller om det handlar om enstaka säljare, har jag ingen uppfattning om.
    På samma sätt så förekommer med jämna mellanrum motsvarande klagomål kring exempelvis Eniros säljare..

    Däremot ser jag INTE produkten 121.nu som vare sig bluff, lurendrejeri eller på annat sätt bristfällig.
    Tvärtom så anser jag 121.nu vara en av, kanske till och med det mest kompetenta publika företagsregistret idag och att de aggregerar och värdeadderar uppgifter på ett alldeles ypperligt sätt.

    Det tar såklart inte bort ful/oseriös införsäljning…

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • BB , tisdag 21 maj 2013 @ 15:04

    Hej.
    Undrar om du har någon koll vad gäller att telebolagen måste rapportera integritetsincidenter? I samband med DP:s förehavande.
    http://www.pts.se/sv/Bransch/Internet/Integritet/Regler/Rapportera-integritetsincidenter/

  • Richard , torsdag 3 oktober 2013 @ 20:19

    Hej,
    Det är första gången jag besöker din sida. Som företagare kommer jag ofta i kontakt med olika bluff företag. Men det senaste och och något helt nytt, är ideell förening med org nummer.
    Vi vill varna andra som kanske som vi driver en mindre webshop, och jublar när en ny order kommer på mailen. Vi har valt att fakturera med 20 dagars kredit till företag efter sedvanlig kreditkoll.

    Hur gör man då med en ideell förening? Jo eftersom dom hade orgnummer och inga anmärkningar, så valde vi att leverera trots att de var nystartade. Vi var ju också nystartade och man vill tro de bästa om folk.

    Nu efter flera månader och utebliven betalning, så började vi ana orod. Vid koll hos skattemyndigheten fanns ingen info. Bara ett halvt A4 med stadgar som skulle kunnat vara skrivna av en 10åring.

    Sen lyckas vi spåra våra varor som var till salu på nätet. Nu gjordes en polisanmälan och vi lyckas spåra den så kallade ordföranden. Det visar sig nu att personen även gjort liknade för 2-3 år sedan. Och när tillräckligt många inkassokrav kommit till den ”påhittade” föreningen så startade man bara en ny och forsatte och handla över webshoppar med godtrogna människor.

    För oss slutade det hyfsat, eftersom vi lyckats få tillbaka en del av de beslagtagna varorna som polisen funnit i personens hem. Och förhoppningsvis har vi även hindrat andra småföretagare att bli lurade.

    Så var försiktiga även mot ideella föreningar är mitt tips.

    Med vänlig hälsning,
    Richard

  • Mallan , fredag 12 september 2014 @ 17:38

    Har ännu en sida med ett blufföretag, även jag lurad för en gångs skull! 🙁

    Sidan heter:

    http://www.raybanshop-sweden.com/

    Betalningen går till en Jiayitong.

    Hur kan jag nu gå till väga??

  • Internet Sweden | Peter Forsman , lördag 13 september 2014 @ 21:34

    Polisanmäl!
    Du får ett anmälningsnummer som behövs när du kontaktar banken som kan försöka göra en drawback av pengarna via VISA/Mastercard.

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • henrik , fredag 12 december 2014 @ 0:14

    Hej! Är i behov av hjälp och undrar om den här hemsidan är att lita på?

  • Internet Sweden | Peter Forsman , fredag 12 december 2014 @ 15:59

    Hej Henrik,

    Jag gissar att du frågar om [hXXp://www. 2014nikeskorreabilligtse .com/] är att lita på?
    Om du haft ett fungerande uppdaterat antivirusskydd skulle du inte ställt den frågan eftersom den direkt larmar om skadlig kod, vidare så berättar väl såväl domännamn som dåligt direktöversatta menyer om att det inte är att lita på om din avsikt är att beställa Nikeskor – för om du får någon leverans, så är det inte från Nike i allafall.

    //Peter

  • Carina , måndag 3 augusti 2015 @ 12:02

    Hejsan

    Jag undrar om du kan kolla upp en sida som jag blev lite konfunderad över, den heter:
    http://www.onlinesmyckenrea.com
    Och jag tackar på förhand för eventuell hjälp.

    Och tack för en jätte bra sida.
    Mvh Carina

  • Petra , söndag 23 augusti 2015 @ 11:41

    Tack för info

  • Robert , måndag 7 december 2015 @ 18:24

    Undrar om denna sida är ok http://www.canadagooseshop.se

  • urim , onsdag 17 februari 2016 @ 21:11

    hej! jag vill varna folk för att inte handla skor på ”atwebb.se” det är fake sida som är i en provins i China.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *