GoDaddy sålt – mer betydelsefullt än man kan ana

För den som missat det så har världens i särklass största registrar Godaddy förvärvats av en grupp riskkapitalister. (KKR & Co., Silver Lake Partners och Technology Crossover Ventures.)  i en affär värderad till $2.25 miljarder USD.

Det som är lite kul är att det ser ut som att det är “Microsoft-pengar” som bekostat köpet av GoDaddy.

 

 

[sws_red_box box_size=”537″] “Recently, Silver Lake soldcommunications company Skype Global to Microsoft Corp. for $8.5 billion”

http://latimesblogs.latimes.com/technology/2011/07/go-daddy-sold-for-225-billion.html

För den som inte känner till GoDaddy, mer än till namnet, så kan jag berätta att GoDaddy är enormt överlägsna sina konkurrenter i antal registrerade domännamn i hela världen.

Jag tror att det är ganska få som är medvetna om att GoDaddy administrerar nästan en tredjedel av världens CNOBI-domäner och nästan hälften av alla .info-domäner. CNOBI är de 5 “jättarna” bland generiska toppdomäner (gTLDer)

Redan i oktober 2009 skrev jag om det i detta inlägg och då stod de för (procent av världens alla registrerade domäner under respektive toppdomän):

.com = 30,4%
.net = 27,9%
.org = 31,4%
.biz = 28,8%
.info = 48,6%

Ref: Se mitt tidigare inlägg https://www.internetsweden.se/varldens-basta-i-sitt-slag/

Jag gjorde samma check nu drygt 1½ år senare och det visar sig att de stärkt sin dominans ytterligare på alla plan:

.com = 31,1% (+0,7%)
.net = 28,7% (+0,8%)
.org = 31,8% (+0,4%)
.biz = 30,5%  (+1,7%)
.info = 48,8% (+0,2%)

Du kan dubbelchecka detta genom att titta på:
http://www.webhosting.info/registrars/reports/total_domains/tld/GODADDY.COM/
och http://www.webhosting.info/registries/

[sws_red_box box_size=”537″]Tittar man alltså på samtliga .cm, .net, .org, .biz och .info-domäner så finns det tillsammans 125 145 232 registrerade i världen. Av dem så är GoDaddy registrar för 39 989 984, vilket gör otroliga 31,95%

För dig som inte är insatt i det här med domäner och registrarer, så kan jag berätta att det idag finns 839 stycken ackrediterade registrarer för .com och .net
http://www.verisigninc.com/en_US/products-and-services/domain-name-services/find-registrar/index.xhtml

GoDaddy med nästan en tredjedel av marknaden är alltså 1 av dessa.
I Sverige har vi 5 stycken som är ackrediterade, medan flera hundra webbhotell och registreringstjänster i Sverige som agerar subregistrar/återförsäljare till någon av de 839. Och i världen finns det 10-tusentals aktörer som erbjuder registrering av gTLD-domäner – och störst av dem alla är alltså GoDaddy.

Men om vi tittar på GoDaddy med andra ögon, (som jag misstänker har spelat in i köparens analys av GoDaddy), så kan man även se att GoDaddy varit MYCKET aktiva vid lanseringar av nya toppdomäner som .me (Monte Negro) och .co (Colombia) Vi pratar här om “placerad marknadsföring“. eller “special promotion

För .me så var det en rad aktiviteter som bland annat http://www.elliotsblog.com/go-daddy-sponsors-me-college-scholarship-give-away-1722 och GoDaddys grundare bytte sin egen blogadress till http://www.bobparsons.me/index.php

När det gäller .co var det en annan vinkel och dimension på det hela – GoDaddy som gjort sig kända i USA för deras sexanspelande Superbowl-reklam, bytte inte bara sin huvudadress godaddy.com till godaddy.co
utan dedikerade även hela sin sin reklamspot under Superbowl till .co

httpv://www.youtube.com/watch?v=htFlkfjOkNA&NR=1


Och som “product placement” så byttes .com till .co i listan över toppdomäner att registrera på godaddy (och ännu idag så ligger den numera direkt under .com)

Varför är då detta intressant kan man fråga sig – jo tänk efter – detta förvärv kommer ett par veckor efter att ICANN beslutat om ATT de nya gTLDerna kommer nästa år. Och i april 2012 vet vi vilka 500 helt nya gTLDer som kommer att se dagens ljus.

Vem är det då som har “pole position” i att vraka och välja, sätta egna priser mm och göra RIKTIGT stora affärer på att marknadsföra och kliva in i partnerskap för dessa nya lukrativa generiska toppdomäner om inte världens i särklass största registrar för generiska toppdomäner och som dessutom har god erfarenhet av den typen av promotion av nya toppdomäner. Det kommer att bli en “killer”!

Jag anser att den här affären kommer att visa sig vara en extremt god affär för gruppen av riskkapitalister som kommer se fram emot ett guldregn åren framöver, när störst blir större!

Med andra ord en mycket god investering och det är bara att gratulera GoDaddy till sin framgång nu och under åren som gått..och för de som kommer!

Related Articles

7 Comments

  • Johan Forngren , måndag 4 juli 2011 @ 0:47

    Wow, med drygt 45 miljoner registrerade domännamn (http://domainnamewire.com/2010/12/27/go-daddy-crosses-45-million-domain-name-mark/) så ger det ett styckpris på c:a $50 per domän. Som hittat!

    Ska bli intressant att följa detta.

  • Fredrik Lundahl , måndag 4 juli 2011 @ 8:05

    Jag har använt mig av GoDaddys tjänster.Kände till att de var stora men anade inte att de var så dominerande. GoDaddy har specialpriser på .info-domäner, 1,99 $.

  • Internet Sweden , måndag 4 juli 2011 @ 9:56

    @Johan Forngren – Jo GoDaddy erbjuder ju betydligt fler toppdomäner (även .se) än bara de 5 jag tog upp (men eftersom de är giganterna bland gTLDer, så såg jag dem som mest relevanta).

    Faktum är att de övriga 5 miljonerna är fördelade på 61 andra toppdomäner. Och tar man deras domänlista som listar TLDerna i alfabetisk ordning, så kan man inledande se vilka de gjort en “product placement”/Exponeringsyta” på – det blir ju ganska tydligt.

    .com, .co, .info, .net, .org, .me, .mobi, .us, .biz, .ca, .mx, .tv, .ws, .ag, .com.ag, .net.ag, .org.ag, .am, .asia, .at, .be, .com.br, .net.br, .bz, .com.bz, .net.bz, .cc, .com.co, .net.co, .nom.co, .de, .es, .com.es, .nom.es, .org.es, .eu, .fm, .fr, .gs, .in, .co.in, .firm.in, .gen.in, .ind.in, .net.in, .org.in, .it, .jobs, .jp, .ms, .com.mx, .nl, .nu, .co.nz, .net.nz, .org.nz, .se, .tc, .tk, .tw, .com.tw, .idv.tw, .co.uk, .me.uk, .org.uk, .vg

    Jag håller med dig om att $50 dollar per domän i köpet låter extremt, speciellt då många sålts till självkostnad under $2 dollar styck – men det som framförallt sålts i den här affären är “världsdominans” imho.

  • Rickard , måndag 4 juli 2011 @ 10:25

    Där ser man, detta är bara början på alla tokigheter som vi kommer få se under de kommande åren, med tanke på de nya reglerna gällande topdomäner.

  • Internet Sweden , måndag 4 juli 2011 @ 11:15

    @Rickard – en intressant tanke är ju at om Silver Lake fick 8,5 miljarder dollar för Skype, så har de efter affären 6,25 miljarder dollar kvar att ansöka om egna generisk toppdomäner – det blir ju ganska många det, men en ansökningsavgift på 185K dollar per styck..
    Registrarer som även kommer att tillåtas vara registryn och vice versa – jo jag förutspår nog att GoDaddy även kommer att vara innehavare av ett större antal nya gTLDer typ .web, .shop och liknande..

  • Erik , tisdag 5 juli 2011 @ 16:16

    Jösses amalia! Det hade jag ingen aning om att de dominerade så. Imponerande helt klart.

  • Björn , tisdag 9 augusti 2011 @ 16:32

    GoDaddy är helt ok, hade ingen aning om att de var så stora… dollar i all ära men……vad är en dollar “egentligen värd”;)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *