Kronofogden informerar: Högsäsong för bluffakturor

Kronofogdemyndigheten har nyligen postat en ”blänkare” om bluffakturor

http://kronofogden.se/5368.html

Och vad som kanske är mer intressant så länkar de till sin informationssida om bluffakturor och vad det innebär och hur du ska agera för att inte få en betalningsanmärkning och hur du kan agera för att bli av med en felaktig betalningsanmärkning.

Vad jag tycker skulle framgå tydligare är HUR en näringsidkare kan bevisa att han/hon bestridit en bluffaktura INNAN bluffbolaget ansöker om ett betalningsföreläggande.

För det är så att OM en faktura bestridits till företaget, så får denna ej gå till Kronofogden, utan busarna behöver då tvista i domstol.

Vad JAG rekommenderar är därför att bestrida en faktura e-mailledes (eftersom du då får en tidsstämpel när e-mailet skickades till bedragarna). Detta kan du sedan använda som ”bevis” för att bluffakturan bestridits INNAN den gått till Kronofogden.

I det fall du bestrider per post, så har du ingen tidsstämpel som kan påvisa ditt bestridande.
I det fall du betalar för rekommenderat brev, behöver du vara säker på att du får ett kvitto och att det framgår all nödvändig information på det.

Läs mer: http://kronofogden.se/bluffakturor.html

Related Articles

5 Comments

Avarage Rating:
  • 0 / 10
  • Anders Nyman , söndag 8 juli 2012 @ 8:22

    Näe, bestrider du via REK får du väl ändå ett inlämningskvitto som är daterat?

    Tänk också på att så länge blufföretaget finns med på Svensk Handels varningslista så struntar alla kreditupplysningsföretag i noteringar hos fogden.

  • Internet Sweden | Peter Forsman , söndag 8 juli 2012 @ 9:22

    @Anders – Så klart helt sant! (det blev fel i den meningen – har rättat till nu)

    Dock innebär det kostnader och fler felrisker.
    Ett REK behöver skickas via bemannat postombud, där ovan personal på (bensinmack/snabbköp) kan missa att lämna ut kvittens mm.

    Och jag anser att det är fel att drabbade företagare ska behöva betala 60 kronor för ett rekommenderat brev, som mottagaren sedan inte hämtar ut (studsar) och att bedragararna även riskerar officiellt ha bytt adress under tiden.

    Vad sedan gäller kreditupplysningsföretagen vs. SH:s varningslista, så har jag redan påtalat ”brister” i den utfästelsen till SH. Det finns en del som behövs slipas på för att det ska fungera.

  • Anders Nyman , söndag 8 juli 2012 @ 10:31

    Nej, självklart ska man inte behöva betala för REK, utan det ska vara en sista utväg. Chefen för Kronofogdens Team för rättelser sade för övrigt i en intervju jag gjorde förra året att även fax (om man skriver ut skickat-rapporten) också duger som bevis på ”tidsstämplat” bestridande.

    En tänkbar arbetsgång vad gäller att bestrida är alltså:

    1. Kontrollera om det är ett ”fakturalikt erbjudande”, dvs inte en riktig faktura, utan det istället står på utskicket att det bara är ett erbjudande. Då behövs den inte bestridas.

    2. Om faktura, kontrollera om avsändaren finns med på Svensk Handels varningslista.

    3a. Om företaget finns med, bestrid på det sätt som är billigast/enklast för dig. Mejl om det går, fax om det går, eller vanligt brev. Det sistnämnda är OK eftersom det ändå inte blir någon ”betalningsanmärkning” om blufföretaget skulle välja att gå vidare till Kronofogden. Skicka aldrig orginalet, utan ta en kopia, och skriv aldrig under bestridandet med din namnteckning.

    3b. Om företaget INTE finns med på varningslistan, bestrid via mejl, fax med sänt-kvitto eller i sista hand REK-brev (se till att få kvitto på inlämnandet!). Kan du visa upp ett tidsstämplat bestridande kan du lätt få en ”anmärkning” hos fogden borttagen i efterhand.

    Har man missat ovan steg och drabbas av en betalningsanmärkning, prata med fogden ändå. Prata också direkt med de svenska kreditupplysningsföretagen, som enligt lag har en rättelseskyldighet. Beskriv för dem hur du blivit lurad, och chansen är god att kreditupplysarna själva tar bort uppgiften i sina register.

    Löser blufföretaget inte ut REK-försändelsen vete katten om det ändå inte räcker att ha försökt skicka bestridandet i sådana fall. Man har ju gjort allt man kunnat för att kommunicera bestridandet.

  • Internet Sweden | Peter Forsman , söndag 8 juli 2012 @ 16:13

    @Anders – Tack för inspiration som resulterade i detta:
    https://www.internetsweden.se/guider-och-utbildning/har-du-fatt-en-bluffaktura/

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Anders Nyman , söndag 8 juli 2012 @ 17:10

    Bra! Varken Svensk Handel eller Företagarna ger ju 100% korrekt information om hur man bör bestrida och vad konsekvenserna kan bli…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *