Lite tankar om manipulation på nätet

Lite tankar om manipulation på nätet

..och hur vi och inte minst massmedia, i brist på bättre vetande, förstärker och förlänger manipulationen.

För det är sannolikt ingen nyhet för någon som läser det här att bedragare skapar fejkkonton och inte att förglömma; kapar andra användares konton och utger sig för att vara dem i sina försök att lura andra användare på pengar eller tillit – right!?

Och lika lite torde det vara någon nyhet att miljoner och åter miljoner av social media-konton skapas/kapas för att ge en egen tjänst eller betalande kund en massa falska ”likes” eller annan uppmärksamhet, som exempelvis ”intetsägande” kommentarer mm.

Vanligtvis kallas dessa troll- eller spamkommentarer som man kanske inte gör så stor notis av, men även där låter vi oss luras att tro att de är obetydliga när vi bortser från dem.

De är skrivna av en anledning dvs de har ett syfte!
(oavsett om det skett manuellt eller av en bot)

Och om kommentarerna inte innehåller en utgående länk till en annan sida, så ligger det i farans riktning att det är ”någon” som vill haussa/boosta inlägget, videon eller podden som man kommenterat – för varje interaktion med publiceringen adderar på sökmotorernas syn på inlägget – oavsett om det är ett besök eller en kommentar eller en länk TILL publiceringen.

Det handlar alltså om att manipulera funktionaliteten i sökmotorerna, så att dessa publiceringar listas högre än de egentligen borde (genom att ge dem denna ”fejkade attention”), så att dessa resultat sedan manipulerar dig som användare att tro att de är mer populära än de egentligen är. Och när du sedan besöker den manipulerat boostade publiceringen, så blir du del i manipulationen, genom att ”du gick på det, och ditt besök förstärker den”..

För en 10 år sedan, så kallades det för gerillamarknadsföring, men har växt till en dold ekonomi med flera nya branscher på internet som du låter dig luras av varenda dag ..och ja, du blir då ofrivilligt en del av den, då du inte förstått bättre..

Kanske känner du även till att det finns ett spann från oseriösa aktörer som själv går in och skiver falska recensioner för sina skräpprodukter till att det finns en hel bransch som kallas ”Reputation management” som har till uppgift att skapa tusentals fejkade ”goda” recensioner för att ”neutralisera” (och putta ner kritiska åsikter om tjänsten/produkten/företaget i sökresultaten) som Reputation management-aktören då har som kund och är satt att ”skydda”..

Du kan i stort sett googla på valfri kryptovaluta, nätcasino eller närliggande verksamhet med frasen ”is XXXX a scam?” och du kommer att se ett dussintal sidor som dyrt och heligt listar en massa dumheter för varför produkten/tjänsten inte är en scam/fraud.
Gör det dessutom ett par gånger med olika ”produkt/tjänstenamn, så kommer du snart känna igen hemsidornas namn, som återkommer..

Problemet är så stort att även de verksamheter som annars skulle kvala in till det vi ser som legitimt och seriöst, mer eller mindre tvingas använda samma ”Reputation management” för att ha någon chans i konkurrensen med ”skojarna”.

På samma sätt skapas en massa hemsidor och bloggar som vanligtvis kallas sploggar (spambloggar) som inte är skapade för att någon enda mänsklig besökare skall läsa vad som står, utan texterna skapas för att sökmotorernas indexeringsrobotar ska gå igenom texten för att avgöra om den är unik och låta sig luras att texten tillför någon typ av värde för webben och därmed indexera sidan i sökmotorens register.
När detta sedan skett, så stoppas en utgående länk in i texten, vanligtvis bakom ett nyckelord och som sedan leder till en betalande kund som då får länkkraft till sin verksamhetssida.
Detta är en ganska okänd, men väldigt vanlig manipulation av sökmotorerna och en ständig katt- och råttalek för abuseavdelningarna på dessa tjänster.

Folk glömmer så lätt.. men det är inte mer än några år sedan som resumé skrev om ”Botfabriken” https://www.resume.se/insikt/resume-insikt/botfabriken-har-ar-fejkfoljarna-som-tar-dina-annonspengar/ och jag tänker inte outa någon speciell ”bloggare” eller annan ”syndare” i det här inlägget, utan bara konstatera att detta fenomen är känt sedan 10+ år och anledningen till att relativt ointressanta personer, dussintjänster och ämnen kan gå från ”noll till hundra” på bara några dagars tid. Och det gäller såklart all typ av exponering; bloggar, youtubevideos, streamningar, poddar mm

Detta är alltså långt ifrån nytt och likaså kända fenomen hos många, men ändå tycks vi låta oss luras av det.

Inte minst då massmedias reportrar tycks vara helt omedvetna om hur ruskigt lätt det är att ha några kompisar eller anlitar en professionell ”botfabrik” att ”boosta upp” ett blogginlägg, falskt aktietips eller en låt på Spotify, ungefår på samma sätt som Spotifyutmanaren TIDAL för ett år sedan uppdagades använda en mycket stor del falska streamningar
https://www.musicbusinessworldwide.com/tidal-fake-streams-criminal-investigation-underway-over-potential-data-fraud-in-norway/

Och massmedia hänvisar okritiskt och okunnigt till att låtar och artister har ”miljontals” spelningar på olika listor.

Det gör att att folk i allmänhet inte tycks inse att det är lika vanligt och lätt att genom programvaror och betaltjänster skicka fejkad trafik till en webbsida, för att de ska stiga i olika 10-i-topp-listor eller för den delen hacka andra personers spotifykonton för att automatisera repeat-uppspelningar av källarband och artister.
Det är en mycket stor utmaning för program- och tjänsteleverantörer på nätet idag att hantera eller komma till rätta med, inte minst med anledning av den anonymisering som GDPR i kombination med VPN skapar.

Jag ser också den här typen av påhittad popularitet väldigt snarlik problemet där oseriösa aktörer genom Social Media-inlägg och ”falska analyser” som boostar 1-öresaktier (läs: falska aktietips) för att få sina läsare och besökare att investera i aktien och när detta skett så säljer bedragaren av sitt eget innehav som vuxit, medan de som gått på haussningen står där med sin förlust.
Inte heller detta fenomen med ”pump n´dump” är något nytt i sig, utan det nya är hur explosivartad utvecklingen är för denna typ av bedrägerier och att allmänheten (”du och jag”) faktiskt låter oss luras av idoliserade dagsländor (läs: influencers) som bara har syfte av att tjäna pengar på alla de sätt de kan.

Och ”Streaming farms” är långt ifrån en utmaning för bara Spotify, men det var just med anledning av att jag såg en artikel för en tid sedan där en artist (som jag ser som ”källarartist”) hade miljontals lyssningar och det var det som fick mig att skriva ner lite om det här och kanske speciellt med anledning av att jag vet att påhittad trafik är ett jätteproblem!
Uppdatera dig!! https://thehustle.co/10072020-spotify-streaming-farms/

Så det ÄR en stor utmaning för leverantörerna, som dessutom sällan ser något värde i att påtala det offentligt som det problem det verkligen är och därför är det viktigt att du är medveten om att det sker HELA TIDEN i alla dess former och du behöver därför fälla ner ditt ”digitala visir” för att kritiskt granska och lyckas se igenom det uppenbara.

Allt är som en självuppfyllande profetia, där du står vid sidan av och jublar åt kejsarens nya kläder och i värsta fall sätter på dig dem själv.

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *