Peruanska läsglasögon!?

Kommer någon ihåg historien om greken som blev turk på förpackningarna av turkisk yoghurt 2010, där greken stämde Lindahls Mejeri på 50 miljoner för den skada han lidit?
Om du glömt: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12269142.ab

Jag kommer ihåg historien och vet inte riktigt vad jag tycker om 50 miljoner i sammanhanget eller vad det än blev i slutänden.
Men det är inte riktigt min poäng heller, utan då var det en bildbyrå som stått för bilden och under resans gång blev en grek till turk – och något som alltså inte uppskattades, utan ansågs som kränkande.

3 år senare, eller typ nu så går det en reklamsnurra på TV, där ögonlaseroperationsföretaget Memira lockar in sina kunder med en rabatt på 1000 kronor, mot att du lämnar dina gamla glasögon som kommer att skänkas till behövande i Peru.


Detta budskap framförs med bilden en tandlös glad tant i hatt med ”nybegagnade” glasögon och karikatäristiskt utseende, som lätt kan uppfattas som peruanskt.

Och innan jag säger något mer, så vill jag påpeka att jag lovordar den ideella organisationen ”Vision For All” och deras arbete.
Läs mer om dem här: http://www.visionforall.org/

Och jag har heller ingenting emot Memira och deras verksamhet!
Läs mer om dem här: http://www.memira.se/

Nej min poäng, eller egentligen poänger är att såväl bildbyråer, reklamare, publicister som reklammottagare INTE tar reda på fakta eller om de inte är intresserad av den.

Okej, den glada tanten kommer inte från Peru, utan från Bolivia!


Och bilden visar inga recyclade glasögon som någon nyligen ögonlaseropererad västerlänning lämnat efter sig, utan på orginalet så bär kvinnan ett par läsglasögon (som är misstänkt lika den typ man kan köpa för ett par tior på närmaste bensinstation) och bilden är även photoshoppad, då det lilla blåa klistermärket, där styrkan (+4.00) framgick, sannolikt retuscherades bort för att det indikerade på att glasögonen var nya och inte begagnade.

Nu får vi se om tanten från Bolivia stämmer Memira på 50 miljoner för att hon kränkts som Peruanska i Memiras reklamkampanj.

Ovan lilla fadäs kan ses som lätt klantig och med begränsad ”skada”, men jag tycker att den ger anledning att tänka till lite – en lite tillputsad bild med ett felaktigt budskap

– men är det NÅGON som bryr sig eller ens ifrågasätter budskapen vi matas med varje dag?

Foton: John Godoy

Related Articles

1 Comment

Avarage Rating:
  • 0 / 10

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *