Missa inte tidigare inlägg

Bedragare
augusti 17, 2017

Men varför gör inte polisen någonting då?

VD-bedrägerier
juni 11, 2017

Nu ett år senare så säger jag det igen: ca 100 miljoner kronor per dag!!

Skadlig kod
februari 28, 2017

Sverige minst drabbat av skadlig kod i världen Q4 2016

Domäner
december 21, 2016

Dagens tankenöt – “Utgivningsbevis i orätta händer”

Bedragare
december 17, 2016

När Polischefer förenklar..

Övrigt
december 15, 2016

Dagens tankenöt – “Spökbolag”

Källgranskning
december 8, 2016

Aftonbladet är osnygga!

Övrigt
december 6, 2016

Bra att veta om e-postadresser.

Falska sidor och immaterialrättsliga brott
november 2, 2016

Hur företag och varumärken utnyttjas, utan att polis “kan” agera..

Bedragare
oktober 5, 2016

Kostnaderna för bedrägerier är större än vi kan ana

Massmedia informerar och varnar
oktober 2, 2016

Det begås ett bedrägeribrott varje minut, året runt!

Bedragare
september 29, 2016

Blir det Sveriges största bedrägeri genom tiderna?

Övrigt
augusti 31, 2016

Lägenhetsbluffar

Bluffakturor
augusti 29, 2016

När snillen spekulerar..

Phishing, intrång och ID-kapning
juli 23, 2016

Nytt SMS-spam

Bedragare
juli 9, 2016

VD-bedrägerier för DUMMIES

Bedragare
juni 19, 2016

VD-bedrägerier – bedragarnas nya svarta

Domäner
maj 12, 2016

Nu släpps zonfilerna för .se och .nu fria!

Bluffakturor
maj 8, 2016

Sydsvenskan har skrivit om Bolagsbasen idag

Bedragare
februari 12, 2016

50 anledningar till besvikelse

Övrigt
november 14, 2015

Vi är alla Parisare idag och Européer imorgon!

Bedragare
september 12, 2015

PRV varnar, eller vad sysslar de med egentligen?

Bluffakturor
september 6, 2015

När ska fakturabedrägerier börja tas på ordentligt allvar?

Bedragare
maj 18, 2015

Varumärkesbedrägerier

Bedragare
maj 6, 2015

ID-kapningar – extended version

Övrigt
april 23, 2015

Solskenshistoria!

Falska shoppar (ej lev.)
april 18, 2015

To good to be true

Internetsweden | Investigator
mars 13, 2015

Svensk brottsbekämpning – nu jäklar!

Internetsweden | Investigator
januari 15, 2015

Sagan om den svenska brottsbekämpningen och den onda spiralen

Bedragare
januari 7, 2015

JUSAB-härvan är märkligare än vad man kan ana!

Varför Namedrive och inte SEDO?

SEDO versus NameDrive

Jag har fått frågan varför jag så hårt pushar för Namedrive och vad som gör dem så bra.

Och så här är det:
Jag har använt SEDO, Parked.com och Namedrive som huvudsakligt parkeringsprogram för mina domäner genom åren.

I huvudsak har det varit exakt samma domäner jag haft parkerade dessutom, så det är en rättvis jämförelse.

Skillnaden mellan dessa tre program är MYCKET stor!

Jag hade först domänerna hos SEDO – men blev mycket besviken på utfallet, så jag flyttade dem efter ett halvår till parked.com – resultatet där blev ca 25 ggr högre med samma domäner.
Förklaringen som jag då hittade var att SEDO använde Googleannonser, men dessa var dåligt optimerade för Svensk trafik, medan parked.com använde Yahoos annonser + ett par andra leverantörer.

Efter ett års tid flyttade jag tillbaka till SEDO pga av att jag hade en “personlig broker” på SEDO som skulle “jobba med min portfölj” – resultatet av det arbetet uteblev helt och PPC-pengen för de parkerade domänerna var nästan identiskt med mina historiska erfarenheter.

Efter ett kvartal (som dedikeringen för en personlig dealer kräver) så tröttnade jag igen och bestämde mig istället för att ge Namedrive en fair chans – ett parkeringsprogram som jag tittat på i samma veva som jag valde parked.com, men som jag tyckte kändes mer omständigt och svåröverskådligt (i jämförelse med parked).

Så jag flyttar över mina domäner till Namedrive i slutet av Juli i år och ska ärligt säga att jag inte trodde mina ögon efter ett par dagar – MEN eftersom jag känner till att domänerna under några dagars tid kan ge “för mycket” ersättning pga av att de kan behöva kalibreras och “ställas in” mot annonserna, så vågade jag inte hoppas för mycket.

Men det fortsatte..

Så efter den första “hela” månaden (augusti 2008) så kändes det nästan lyriskt, och eftersom detta håller i sig även under september månad – så är jag HELT övertygad om hur EXTREMT mycket bättre Namedrive är för Svenska domänparkerare gentemot SEDO – som jag verkligen INTE kan komma på någon anledning till att rekommendera i något avseende – hur mycket jag än försöker.

Både SEDO och Namedrive använder Google – men med stora skillnader – Namedrives annonser är optimerat för “Svensk trafik”. Namedrive har dessutom en rad templates, grafiska element att välja mellan och även en lång rad kategorier och underkategorier att välja från – sen att du kan ange keyword för de annonser som ska visas gör det ju inte sämre heller.

Internet Sweden | Peter Forsman

Jag som skriver, gör det ideellt och för att upplysa dig om verksamheter som JAG anser att det finns skäl att ifrågasätta och/eller varna för.. Jag skriver även generellt om olika tillvägagångssätt som bedragare använder och tipsar om utbildning/kunskap som finns att få. Läs mer om: Peter Forsman

15 Comments

  1. Martin skriver:

    Tack för tipset. Kanske ska ge Namedrive en chans då jag tycker också SEDO ger alldeles för dålig “avkastning”.

  2. internetsweden skriver:

    @Martin – Det tycker jag verkligen att du ska göra – för Svensk trafik spelar Namedrive i en helt annan division än SEDO. Du får gärna lägga en kommentar efter en tid om vad du tyckte!
    //Peter

  3. Kristofer skriver:

    Roligta att man har ca 100domäner på sedo… kanske dasg att byta.

  4. internetsweden skriver:

    @Kristofer – Jag lider med dig.. Jag råder dig till att plocka över tio stycken till en början, så ser du snabbt skillnaden – och då kommer du att tycka att det är roligt att flytta de övriga 90..
    //Peter

  5. jonas skriver:

    Jag har en domäm registrerad hos loopia, men jag förstår inte hur “parkeringen” går till, jag registrerad mig hos namedrive och nu förstår jag inte hur man ska göra? någon som kan hjälpa mig?

  6. internetsweden skriver:

    Hej Jonas,

    Det beror först på:
    Om du använder Loopias webbhotell eller LoopiaDNS
    Har du LoopiaDNS loggar du in som vanligt, men har du webbhotell så loggar du in med dina kontouppgifter på dns.loopia.se

    Markera ditt domännamn som du vill ändra. Klicka i vänstermenyn på Byt namnservar. Skriv in ns1.fastpark.net och ns2.fastpark.net

    Eller så kan du “peka” domänen – klicka då på www-inställningar. Markera “Skicka vidare till extern URL”
    och spm Mål skriver du http://www.ndparking.com/dindomän.tld

    Detta förutsätter att du lagt till domänen i ditt konto hos Namedrive.

    Lycka till – hoppas att det hjälpte.

    //Peter

  7. jonas skriver:

    Tack så mcyket för hjälpen! har inte så stor datorvana, men det var verkligen till stor hjälp!

  8. mylla skriver:

    Har provat namedrive nu i en vecka och är jävligt nöjd…….42kr många bäckar små.

    Tack för tipset

  9. internetsweden skriver:

    Hej Jonas,

    Det beror först på:
    Om du använder Loopias webbhotell eller LoopiaDNS
    Har du LoopiaDNS loggar du in som vanligt, men har du webbhotell så loggar du in med dina kontouppgifter på dns.loopia.se

    Markera ditt domännamn som du vill ändra. Klicka i vänstermenyn på Byt namnservar. Skriv in ns1.fastpark.net och ns2.fastpark.net

    Eller så kan du “peka” domänen – klicka då på www-inställningar. Markera “Skicka vidare till extern URL”
    och spm Mål skriver du http://www.ndparking.com/dindomän.tld

    Detta förutsätter att du lagt till domänen i ditt konto hos Namedrive.

    Lycka till – hoppas att det hjälpte.

    //Peter

  10. Bjarnen skriver:

    Hej Peter, är du fortfarande nöjd med Namedrive för svenska domäner nu när det gått 1 år sedan du skrev artikeln?

  11. nYpARKERAD skriver:

    Gammal artikel i den här världen redan 🙂 SEDO har idag både templates, bilder och man kan både välja layout och keywords.

  12. Internet Sweden skriver:

    @nYpARKERAD – inte för att det berör mig längre, men strax efter artikeln skrevs för drygt 2 år sedan så införde SEDO ett antal optioner kring teman – tror det var 6 alternativ då.

    Men oavsett kosmetiska attribut man kan smycka sin parkeringssida med, så kvarstår det absolut viktigaste – SEDO´s adfeed är inte optimerad för Svenska besökare.

    Och jag inbillar mig att det är mest betydelsefullt för kunderna..

    //Peter

  13. Peter Tudt skriver:

    Det verkar som om jag är lite sen i svengarna… förmodar att namedrive fortfarande gäller.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *