Skulle Google döda typos – think again!

Google har deklarerat att de har för avsikt att “ta död” på typos(felstavningsdomäner)
Jag ska förklara varför jag inte tror det kommer att ske:

Jag börjar med en rad påståenden som jag inte tänker berätta ursprung av:
– Över 90% av de mest klickinbringandeparkerade domänerna (de som drar in över $1k per månad) är typos av andra siter eller andras varumärken.

– Endast 10% av de mest klickinbringandeparkerade domänerna (de som drar in över $1k per månad) är “generiska” domäner.

– Antalet domäner (som drar in mindre än ett par dollar per månad) är fler än 95% av det totala antalet parkerade domäner.

– Dessa klassas även som “lägst kvalitet” hos Google ur PPC-hänseende och omsätter mindre än 15% av Googles PPC om sättning.

– ca 10% av de parkerade domänerna tjänar in 90% av SEDOs parkeringsinkomster (och jag tror att det gäller för samtliga parkeringsprogram)

– Generiska, högklickinbringandeparkerade domäner motsvarar bara 0,5% av det totala antalet parkerade domäner och endast 8,5% av Googles totala PPC-inkomster.

Utan felstavade TM-domäner skulle marknaden minska med 91,5%.

Hur mycket är då 91,5%?
Ja olika profeter har olika svar, men det uppskattas att andelen parkerade domäner handlar om mellan 25-55% av det totala antal registrerade domänerna.
Även om jag tror att det är fler, så låt oss säga 40%.

Som jag tidigare skrivit https://www.internetsweden.se/117-miljoner-nya-registreringar-senaste-kvartalet/ så var antalet 168 miljoner vid halvårsskiftet.

Därför säger vi 170 miljoner nu, vilket skulle göra 40% lika med 68 miljoner parkerade domäner.

8,5% motsvarar då 5 780 000 domäner
91,5% motsvarar då 62 220 000 domäner

Min sista fråga lyder då:
Hur troligt är det att Google skulle säga nej till kunder med 62 220 000 domäner för att “ge bort” dem till konkurrenter som Yahoo?

Related Articles

8 Comments

  • Björn , onsdag 24 september 2008 @ 5:46

    Dock kuckilurar ju Yahoo och Google:
    “Two days later, Yahoo’s board met to evaluate its options and decided to pursue a deal with Google. Thursday, Mr. Yang notified Microsoft of Yahoo’s decision. Yahoo and Google signed the new deal.”

    http://online.wsj.com/article/SB121329534659368693.html

    Frågan är hur mycket som kan “återvinnas” av det intäktsbortfallet genom att rensa bort alla TM-typo domäner. Annonsörerna betalar trots allt en stor del för den trafiken som annars skulle tillkommit dem “gratis”.

  • internetsweden , onsdag 24 september 2008 @ 8:42

    @Björn – Jo det finns ju synliga och osynliga allianser lite överallt. Men jag är inte riktigt med i din fråga – Ingenting kan ju “ersätta” eller kliva in för typotrafiken.

    Förutsett att 1 TM-Typo domän är registrerad och placerad i ett PPC program som har Google. Vad tror du händer om Google säger – Nej vi vill inte längre..
    Domänägaren skulle flytta till annat PPC program som inte använder Google (eller Yahoo) eller använda ett parkeringsprogram som tillåter egna affiliatekoder (som exempelvis MissPark.se)- Någon återvinning av trafiken kan ju inte ske om du inte är innehavare av TM-Typo domänen ifråga – såvida du inte heter nunames eller Kevin Ham och sätter en cachall i roten på TLDn och tar hand om trafiken till alla oregistrerade domäner – men då är det ju fortfarande Google/Yahoo som står som contentleverantör av annonserna. Jag vill påstå att trafiken till TM-Typo domäner är viktigt och centralt för Google! Vissa utspel då och då kommer vi nog att se, men mer än så…knappast!
    //Peter

  • Typosquatting - vad g , torsdag 6 november 2008 @ 15:06

    […] jag inte k

  • […] saker är att Google tvärnitat och gjort heltom i frågan jag tog upp för ett tag sedan https://www.internetsweden.se/skulle-google-doda-typos-think-again/ Google har nämligen tänk igenom det en gång till och öppnar nu upp “Adsense for […]

  • Relevansanalys , söndag 18 oktober 2009 @ 22:19

    Intressant statistik helt klart.

  • […] .SE´s VD kritiserade en del av fenomenet/tendensen i media redan 2007 ”Google gräver sin egen grav” och jag själv har gjort följande inlägg https://www.internetsweden.se/skulle-google-doda-typos-think-again/ […]

  • Relevansanalys , onsdag 24 februari 2010 @ 14:38

    Intressant statistik helt klart.

  • SVD uppmärksammar typos | Björn Hansson , tisdag 8 mars 2011 @ 10:13

    […] på en välbesökt sajt kan ge väldigt mycket trafik. Detta bekräftas i en äldre artikel om typos och Google av Peter Forsman som skriver: -Över 90% av de mest klickinbringande parkerade domänerna (de som […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *