Aftonbladets redaktionella annonser och innebörden av ordet hyckleri

Jag skriver på ett längre konsumentinriktat inlägg sedan några kvällar och  som kommer att bli ganska långt och därför lyfter jag ut detta som ett eget inlägg.

Redaktionella annonser (sk. advertorials) är något som ökar i nättidningar i Sverige, och det går i stort ut på att en annonsör köper en annonsplats för sin produkt/tjänst, och texten som skrivs efterliknar en vanlig tidningsartikel, med enda skillnaden att det endast handlar om att att produktplacera din produkt/budskap och samtidigt i varje annons länka till annonsörens sida/undersidor med 3-6 länkar.

Denna typ av ”redaktionella annonser” är (som jag ser det) bara en snyggare förpackning av det som kallas spamlänkar och alltså SEO-mässigt samma ”junk” (min åsikt) som så kallade spambloggar / sploggar som ”alla” SEO-företag tillhandahåller i den ”dolda webben”.
(Dolda webben = den del av webben som inte är avsedd för mänskliga besökare, utan endast för att ge ”relevanta” inlänkar till betalande kunder som sökmotorernas robotar indexerar.) Läs mer om spambloggar här.

 

Men det finns ett företag som utmärker sig före andra med denna typ av annonser i Sverige; Mini Media Sweden AB

Mini Media Sweden AB är dotterbolag till Schibsted Tillväxtmedier AB som är systerbolag till både Aftonbladet och Svenska Dagbladet.
Aftonbladet är Shibsteds flaggskepp i Sverige.

Se: Koncernen SHIBSTED

Mini Media Sweden AB syns främst på webben som minimedia.se och som annonsportalen mediaupdate.se och något som Aftonbladets chefredaktör Jan Helin beskrev som ”en typ av annons som är illa förklädd till journalistik” när det hettade till lite i våras, när ajour.se omnämnde MiniMedias införsäljningsmetoder.

Och det kan ju tyckas aningen skenheligt från Jan Helins sida, då aftonbladet.se i mitten på alla Aftonbladet-sidor har en ca 480×440 pixlar stor annons från Mediaupdate (DETTA ÄR EN ANNONS FRÅN MEDIAUPDATE.SE).

Och på svd.se så hittar du en skyscraper på alla sidor på ca 250×1000 pixlar till höger under texten ”ANNONS FRÅN BUSINESSNYTT” (men som leder till mediaupdate.se)

 

Min uppfattning” är att annonserna ofta är av sorten ”icke fullt så lämpliga och rumsrena slaget”, som exempelvis ”kroppsomformande superkrämer” och ”föryngrande snigelserumkrämer” och därför är det något som behöver ”filtreras” genom annat uppdragsbolag, för att tillåtas att få synas på Aftonbladet.se, så att Aftonbladet kan ”skylla” på 3:e part, om någon har åsikter om konsumentvidrigt annonsinnehåll..

Men jag vill påstå att Jan Helin även tagit steget från skenhelig till fullfjädrad hycklare, då han i sitt blogginlägg ovan skriver:

”Aftonbladet säljer självklart inte journalistik på det sättet. Det får varken i säljbrev, eller någon annanstans, råda någon tvekan om att Aftonbladet inte tar journalistiska uppdrag mot betalning.”

MiniMedia gör mer än så för Aftonbladet .. –>

Sidor: 1 2

Related Articles

2 Comments

Avarage Rating:
  • 0 / 10
  • En till blogg av Joacim Melin , torsdag 12 juli 2012 @ 9:33

    […] och Svenska Dagbladet inte längre tycks kunna dra in nog med pengar på vanliga annonser, varför de startar dotterbolag som skriver och publicerar advertorials på nyss nämnda nättidninga…. Annonser förtäckta som artiklar från exempelvis Prylkoll som uteslutande ägnar sig åt att […]

  • […] varför skulle jag?, inte heller om Minimedia (även om jag gjort tydligt vad jag anser om “advertorials” i ett tidigare inlägg), utan det jag ifrågasätter är […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *