Aftonbladets redaktionella annonser och innebörden av ordet hyckleri

MiniMedia som spökskrivare

Det är alltså  inte det enda MiniMedia gör för Aftonbladet.senejdå, de har även till uppgift att “höja läsarnas intresse” för den lukrativa branshen “Poker” med drygt 900 korta artiklar i en blandning av “yesterdays news“, “who cares” och “intetsägande trams” (MEN – helt redaktionell text – dvs utan textlänkar).
Och med den gemensamma nämnaren att artiklarna är skrivna av “MiniMedia

Här har alltså MiniMedia en roll som spökskrivare / innehållsförfattare (content writer), för att driva fram ett intresse hos läsaren?
Nja egentligen bara delvis – För detta är om möjligt än mer illa förklädd journalistik, men nu som AB som uppdragsgivare!?

Denna typ av “nonsensartiklar” har funnits sedan Internets födelse och i synnerhet inom branscher som Poker och Casino.

– och låt det inte finnas något tvivel – de har en enda uppgift = Att skaffa “sign-ups” (likna det med en “inkastare”)!

Det “nya” och “fula” är att Aftonbladet smetar in det bland “vanliga redaktionella artiklar”

Vi kan se att Google hittar 900+ artiklar skrivna av MiniMedia i Aftonbladets pokeravdelning.
Den som inte orkar gå igenom så många, så är detta ett exempel.

Men notera att de flesta “miniartiklar” skrivna av MiniMedia i Aftonbladetinnehåller en 208×140 pixlar stor bildannons i artikelutrymmet.

– Vad bra då har de ju skapat utrymme för pokerrelaterade annonser!

Men inte nog med det – jag berättade att Poker är en väldigt lukrativ bransch: och annonsslumpgeneratorn trycker fram; förutom annonser för spelbolag, även ut den här “annonsen” i ALLA artiklar under kategorin sportbladet/poker (oavsett författare)
Och låt mig tydligt få påpeka att det inte framgår att det är en annons, utan istället att det är “AFTONBLADETS FÖRSLAG

ab-pokerlistings

Men det är egentligen en egen HTML-sida som länkas in och kan hittas här:
http://ad.pokerlistings.se/ab-media/ab-210/index210pokerlistings.html

Det kan ju tyckas vänligt eller rentav snällt att Aftonbladet ger förslag på pokersajter på nätet, eller varför tror du att Aftonbladet ger förslag på där andelen av aftonbladets spelberoende läsare kan spela bort sina pengar någonstans?

Det finns såklart en självklar anledning:  – Aftonbladet tjänar stora pengar på detta!

Rekommendationen / “Annonsen” innehåller nämligen 5 stycken affiliatelänkar till:

888poker 
http://www.pokerlistings.se/content/toplist-subscriptions/pacific-poker?id=16&type=specific
Winner Poker
http://www.pokerlistings.se/content/toplist-subscriptions/winner-poker?id=491&type=local
Party Poker
http://www.pokerlistings.se/content/toplist-subscriptions/party-poker?id=6&type=specific
Poker770
http://www.pokerlistings.se/content/toplist-subscriptions/poker770?id=7&type=specific
William Hill Poker
http://www.pokerlistings.se/content/toplist-subscriptions/william-hill-poker?id=18&type=specific

 

Och vad skulle Aftonbladet tjäna på detta, menar jag?

Jo, det handlar såklart om så kallade “sign up”-bonusar som är mycket värda:
888poker betalar upp till 400 dollar per ny spelare (storleken beror på mur mycket spelarens första insättning) , Poker770 betalar 600 dollar, Partypoker 605 dollar osv. Aktuella ungefärliga bonusar hittas bla här. Hur stor del av kakan som pokerlistings tar hand om och hur stor bit som tillfaller Aftonbladet, vill jag dock inte spekulera i.

Så ju fler artiklar som finns under kategorin “Poker“, desto fler gånger har Aftonbladet chans att locka till sig “kickback” från de Maltabaserade spelbolagen..

Helt okej för min del, jag anser till och med “affärsmässigt” att det är ett “smart” drag att utnämna poker som en sport, för att på det sättet kunna dra nytta av Aftonbladets storskalighet och “gömma” lite mindre rumsrena affärsfördelar..
OM.. det framgick vad det handlade om, så att besökare var medvetna om VARFÖR MiniMedia skriver nästan tusen artiklar för Aftonbladet.se.

För nu står det varken “annons” eller “illa förklädd journalistik“.

Det fungerade lite sämre med att kalla Casino för “Sport”, så det fick bli en “Temasida” istället: Casinokollen 

Nästan på gränsen att kalla Jan Helin för förklädd hycklare!?

Sidor: 1 2

Related Articles

2 Comments

  • En till blogg av Joacim Melin , torsdag 12 juli 2012 @ 9:33

    […] och Svenska Dagbladet inte längre tycks kunna dra in nog med pengar på vanliga annonser, varför de startar dotterbolag som skriver och publicerar advertorials på nyss nämnda nättidninga…. Annonser förtäckta som artiklar från exempelvis Prylkoll som uteslutande ägnar sig åt att […]

  • […] varför skulle jag?, inte heller om Minimedia (även om jag gjort tydligt vad jag anser om “advertorials” i ett tidigare inlägg), utan det jag ifrågasätter är […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *