Facebooks svarta hål..

För den som missat det så har Facebook bytt ut användares angivna e-mailadresser som kontaktadress i sin Facebookprofil mot en *@facebook.com-e-mailadress,

Detta utan att meddela sina 900 miljoner användare.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15035934.ab

Reaktionen världen över verkar vara ungefär så här: “Tanken är god, men genomförandet var illa”

Detta då förutsatt att Facebook gjort detta för att minimera risken för att minska spam och “e-mail harvesting” – dvs script som samlar in alla e-mailadresser och sedan använder dem för att skicka spam eller för allehanda bedrägeriförsök mm.

Nu har jag inte sett att Facebook gjort någon avsiktsförklaring till varför de genomfört förändringen, utan endast berättar hur användare ändrar tillbaka – dvs en “opt out-möjlighet”
Men hur många av Facebookanvändarna tror ni förstår vad som skett och hur många procent ändrar tillbaka?
Min bedömning är att det inte handlar om speciellt många..

Svart hål

Eftersom min e-mailadress hade bytts ut till internetsweden@facebook.com så var jag såklart intresserad av att skicka testmail till mig själv för att se hur vidarebefodringen såg ut – detta gjorde jag FRÅN 3 olika e-mailkonton.

Och efter 3½ timme så har inget av dessa mail landat – utan Facebook tillhandahåller ett stort svart hål!

Storebror

Facebooks riktiga styrka och “värde” är statistik, sannolikhetskunskap, beteendemönster eller på ren svenska: “de vet mer om dig och ditt beteende än dina närmaste..”
Och så länge de nyttjar den vetskapen till att köns- ålder- och geografiskt rikta annonser till dig och din Facebooksidas besökare, så är det “väl” ok..

Men..det finns en annan sida av Facebook
Facebook är ett amerikanskt företag som lyder under amerikanska lagar, se bland annat:
https://www.facebook.com/safety/groups/law/
https://www.facebook.com/safety/groups/law/guidelines/

Och vad kan det faktiskt innebära att 900 miljoners e-mailadresser är utbytta mot *@facebook.com?

Jo, det innebär att den som mailar internetsweden@facebook.com skickar ett mail till Facebook, där Facebook har möjligheten att skanna meddelandets innehåll för att “kartlägga” ämne, intresse osv (ännu mer än vad som framkommer av mina likes, intressen och poster mm) – detta alltså INNAN de skickar vidare e-mailet till min egentliga e-mailadress.

Och mot det faktum att de kartlägger ALLA våra övriga rörelsemönster på, till och från Facebook – så vad är sannolikheten av att de inte skulle dra nytta av innehållet..?

För det är idag naturligt, för att inte säga en självklarhet för en e-postleverantör att bygga in spamfilter och andra filter av olika slag (exempelvis mot barnporr, terrorhot etc – triggat från ord och fraser).
Jag vill också påstå att det är fullt rimligt att anta att de har meddelandeplikt till den amerikanska brottsbekämpningen (enligt ovan länkar), i det fall de uppfattar något som riskabelt eller brottsligt.

Vi pratar alltså inte om den svenska, danska eller finska brottsbekämpningen (där användarna kanske finns), nej utan till den amerikanska brottsbekämpningen..

 Men vad kan det mer vara frågan om?

Jo, jag blev faktiskt förvånad över att Facebook INTE hade ansökt om .facebook som toppdomän – de har (åtminstone inte i eget namn) ansökt om någon toppdomän alls!
Anledningen till det är att jag siat om att de större sök- och webbtjänsterna skulle försöka samla “allt” under en egen toppdomän – Men så blir det inte i Facebooks fall

Personligen så tror jag att det är en lågoddsare att påstå att Facebook gjort ett stort misstag, av anledningen att om det är NÅGON som kan dra nytta av en toppdomän och varumärkesförstärka sina tjänster/utbud under en toppdomän, så är det JUST kännetecken som Facebook och Google – att påstå något annat är inte vidare insiktsfullt..

Och om det nu grovt räknat är ca 1 år till Facebooks konkurrenter kommer att ha en helt annan “sellingpoint” och igenkänning (se nedan) än den Facebook kommer att kunna erbjuda användarna vid samma tidpunkt, så är detta med att påtvinga 900 miljoner en facebookmailadress ETT sätt att utnyttja tiden fram till att konkurrenterna har en egen toppdomän.

Jag ska kanske förtydliga mig lite..

Yahoo har ansökt om dessa 2 toppdomäner: .flickr och .yahoo

Microsoft har ansökt om följande 11 toppdomäner: .azure, .bing, .docs, .hotmail, .live, .microsoft, .office, .skydrive, .skype, .windows och .xbox

Amazon har ansökt om 76 toppdomäner: .AMAZON, .APP, .AUDIBLE, .AUTHOR, .AWS, .BOOK, .BOT, .BOX, .BUY, .CALL, .CIRCLE, .CLOUD, .COUPON, .DEAL, .DEV, .DRIVE, .FAST, .FIRE, .FREE, .GAME, .GOT, .GROUP, .HOT, .IMDB, .JOT, .JOY, .KIDS, .KINDLE, .LIKE, .MAIL, .MAP, .MOBILE, .MOI, .MOVIE, .MUSIC, .NEWS, .NOW, .PAY, .PIN, .PLAY, .PRIME, .READ, .ROOM, .SAFE, .SAVE, .SEARCH, .SECURE, .SHOP, .SHOW, .SILK, .SMILE, .SONG, .SPOT, .STORE, .TALK, .TUNES, .TUSHU, .VIDEO, .WANGGOU, .WOW, .YAMAXUN, .YOU, .YUN, .ZAPPOS, .ZERO, .アマゾン, .クラウド, .ストア, .セール, .ファッション, .ポイント, .亚马逊, .家電, .書籍, .通販, .食品

Och Google..har ansökt om 101 toppdomäner (Klicka för större bild):

Oavsett hur tankarna gått hos Facebook kring e-mailsbytet, så beklagar jag bristen av information till användarna och ser det här som en varningsklocka om hur utsatta/utelämnade användare är hos de större webbtjänsterna.

..och jag tror inte att tilltag som detta gagnar Facebooks aktiekurs på ett positivt sätt..

 

Jag som skriver, gör det ideellt och för att upplysa dig om verksamheter som JAG anser att det finns skäl att ifrågasätta och/eller varna för.. Jag skriver även generellt om olika tillvägagångssätt som bedragare använder och tipsar om utbildning/kunskap som finns att få. Läs mer om: http://www.peterforsman.se/ https://www.internetsweden.se/las-mer-om-internet-sweden/

Related Articles

2 Comments

  • Jonas , onsdag 27 juni 2012 @ 11:58

    Kan inte påstå att jag är varken arg eller förvånad över den här ändringen, möjligtvis lite irriterad. Men du gör en riktigt bra poäng i att vår data faktiskt samlas in och används/kan användas i en rad olika syften. Av den anledningen är jag heller inte helt bekväm med att använda alla Googles tjänster.
    ———
    Helt korrekt – Jag brukar själv säga att jag “hatälskar” alla större gratistjänster på Internet – medan jag älskar enkelheten, användarvänligheten, teknikens utveckling yada yada – så hatar jag att användare MYCKET sällan är medvetna om att det är dom själva som är priset – dvs kunskapen om dem. Och att den kunskapen säljs vidare och nyttjas för just riktad och avgränsad marknadsföring.
    Och precis som du skriver – Google är ABSOLUT inte undantagen min hatkärlek..

    Peter Forsman | internetsweden.se

  • Lasse , söndag 1 juli 2012 @ 22:38

    Det har väl varit så de senaste åren att Facebook har fått ta emot en del smällar i media för en del banala saker som man genomfört/gjort. Men här tycker jag ändå det finns fog för eftertanke och kritik.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *