Idag är det en bra dag för svenska konsumenter!

För ungefär 1½ år sedan så började Konsumentverket att publicera en 10 i topp-lista över de aktörer som verket fick in flest konsumentklagomål över.
Jag vill poängtera detta och att det alltså inte sker någon egen viktning eller gradering från Konsumentverket, utan att listan istället baseras på de aktuella klagomålen.
Men naturligtvis kan det ses som en “egenförvållad” name and shame-lista.

Och lika naturligt så fanns det då även aktörer som inte uppsskattade att synas på denna lista och anmälde publiceringen till Förvaltningsrätten.
Förvaltningsrätten gjorde sedan i mina och många andras ögon en idiotisk beslut om att publiceringen, som då behövde plockas ner i avvaktan på att det sista ordet blev sagt.
https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/nyheter-och-pressmeddelanden/nyheter/2016/konsumentverkets-varningslista-tas-bort/

Men Konsumentverket överklagade detta till nästa instans; Kammarrätten.

Idag meddelas att Kammarrätten anser att Konsumentverket visst har rätt att publicera en varningslista och att det kan vara en del av myndighetens uppdrag.

https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/nyheter-och-pressmeddelanden/nyheter/2017/kammarratten-ger-konsumentverket-ratt-att-ha-varningslista/

Så grattis alla svenska konsumenter – snart kan vi förvänta oss publicering av denna lista igen!

..och förhoppningsvis kan den dels varna andra och kanske även få till någon form av självsanering bland de aktörer som vill slippa synas på listan.

Jag som skriver, gör det ideellt och för att upplysa dig om verksamheter som JAG anser att det finns skäl att ifrågasätta och/eller varna för.. Jag skriver även generellt om olika tillvägagångssätt som bedragare använder och tipsar om utbildning/kunskap som finns att få. Läs mer om: http://www.peterforsman.se/ https://www.internetsweden.se/las-mer-om-internet-sweden/

Related Articles

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *