Ont, det gör ont, det gör ont..

Jag läser idag om hur en Blocketsäljare låtit sig luras att efter uppmaning i telefonen av okänd person, loggat in med sitt BankID och blivit av med
70 000:-
https://www.expressen.se/kvallsposten/bankbluff-avslojad-pa-blocket-kapade-saljares-bankkonton/

Och det gör ont i mig att läsa – över att BankID-användare inte förstå hur inloggningen fungerar och att hennes inloggning istället släppt in en bedragare (personen i telefonen, som såklart redan hade skrivit in hennes personnummer hos banken och bara satt och väntade på att bli insläppt).

Det gör också ont i mig att inte Bankerna (som gemensamt äger Bank ID) ser till sina kunders bästa och pushar ut en “tvingande” varningsnotis till samtliga sina användare om att detta tillvägagångssätt blir allt vanligare för var dag som går.

Och slutligen så gör det ont i mig att veta flera tjänsteleverantörer helt enkelt väljer bort att specificera VAD du signerar eller verifierar, utan i meddelandespecifikationen står det bara leverantörsnamnet och inte VAD du signerar (händelse/transaktion osv).
Det varierar naturligtvis och vissa leverantörer skyddar kunderna duktigt och bra, men de flesta riktigt illa!

 

Jag som skriver, gör det ideellt och för att upplysa dig om verksamheter som JAG anser att det finns skäl att ifrågasätta och/eller varna för.. Jag skriver även generellt om olika tillvägagångssätt som bedragare använder och tipsar om utbildning/kunskap som finns att få. Läs mer om: http://www.peterforsman.se/ https://www.internetsweden.se/las-mer-om-internet-sweden/

Related Articles

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *