Känd katalogskojare fortsätter i Sverige och Norge

Det här inlägget handlar om en mycket oseriös verksamhet som gått under olika verksamhetsnamn som bland annat [hittaforetagsdelen.se], [118818.se], [isonett.se] mfl. och med bolagsnamn som [Pro Iso AB], [Refa Media AB] och numera [Dupont Media Corporation AB] (556780-4256).

Det finns dessutom sedan ca ett år tillbaka otvivelaktiga kopplingar till samma oseriösa verksamhet som under en 73-årings enskilda firma”Portals” (som råkar vara pappa till en tidigare styrelseledamot i Dupont Media Corporation AB) är verksamma som [svenskvarningslista.se] och numera även med verksamheter inriktade mot norska verksamheter i form av [1891.nu],  [gyllenesider.nu] och [nordiskmiljoindex.com].

Samtliga verksamheter går endast ut på en sak – att utge sig / bli ihopblandad med legitima verksamheter och lura den uppringde att ingå svindyra avtal för TOTALT värdelösa publiceringar på lika totalvärdelösa copypaste:ade Internetkataloger och skräptjänster – som inte har naturlig trafik / besökare – vissa av skräpkatalogerna är knappt ens indexerade i Google. Och det blir ett inlägg i lite av ”en bild säger mer än tusen ord”-anda, eftersom jag vill försäkra mig om att källorna inte förändras allteftersom, så har jag screenshottat dem. (öppnas i nytt fönster).

Med andra ord är detta bedrägerier från början till slut, endast med avsikt att lura företagare att bluffbolagets mångmiljonomsättning. Jag har tidigare skrivit om deras stolligheter när de tuffade på med [svenskvarningslista.se] men nu är det dags med ett lite mer grundligare inlägg.

www.hittaforetagsdelen.se - Svensk Handel

De har alltså varit verksamma som [hittaforetagsdelen.se], [118818.se], [isonett.se] mm i Sverige och avsikten med dessa verksamhetsnamn är såklart för att blandas ihop med hitta.se och 118118.se – vilket de också uppges ha presenterats sig som vid införsäljningarna.

Under perioden då de hårt sålde [isonett.se] så hette bolaget Pro Iso AB och bytte sedan namn till Refa Media AB och heter sedan ca ett år Dupont Media Corporation AB och kör nu även 118818.se och hittaforetagsdelen.se. Som tack till Svensk Handel för bussigheten om att plocka bort dem från varningslistan, så registrerades domänen [svenskvarningslista.se] som nu rippar Svensk Handels varningar och publiceras på den egna sidan, utan hänvisning, utan de ska alltså föreställa deras egna varningar, med ytterligare en detalj – den slående likheten med Svenk Handels sida:

shsv

Här måste Svensk Handel ha reagerat eftersom de senare köpt en total makeover av hemsidan.

Och sidan ser numera ut så här, fortsatt med rippade varningar från Svensk Handel mfl ”kollegor i branschen”:

SvenskVarningslista.se

Den som står som innehavare av denna domän är en 73-årig herre:

Portals - 121.nu

Som av en händelse råkar ha samma efternamn, som en 26 år yngre person med samma efternamn, som gjorde en 3 veckors session i styrelsen för Dupont Media Corporation under 2010.

styrelsedupont

Jag skulle gissa att de inte vill hamna på Svensk Handels varningslista igen, så vad gör dom? Jo byter land såklart! I Norge heter den största upplysningstjänsten [1881.no] och drivs av Telenor och det som i Sverige heter eniro.se, heter istället gulesider.no och drivs av Eniro Norge AS. Så vad gör då Dupontskojarna?

Jo de registrerar i ”Pappa Erkki´s namn”?? domänerna [1891.nu] och [gyllenesider.nu] (försök som svensk att säga det på förställd norska!. Och för att visa hur duktiga de är på att klippochklistra sina egna sidor, så ser vi med Copyscape.com:s hjälp, vilken text som är identisk med den förra sidan (se den rosa texten):

1891-TEXT

18912-TEXT

Och det finns ju även en tredje sida som är tillägnad ISO-företagen man kan lura i Norge, nämligen: nordiskmiljoindex.com

Copyscape Plagiarism Checker - View Content Comparison . nordiskmiljoindex.com TEXT

Och precis på samma sätt kan vi se hur de kopierat text och trycker ut på de andra sidorna:

Copyscape Plagiarism Checker - View Content Comparison isonett.se TEXT

Copyscape Plagiarism Checker - View Content Comparison 118818.se TEXT

Copyscape Plagiarism Checker - View Content Comparison hittaforetagsdelen.se TEXT

Som vi kan se så roar sig även Dupont Media åt att sno andras bilder/banners för att verka få det att tro att det är annonsörers banners man ser, men klickar man på bilderna så kommer man bara tillbaka till sitens indexsida, så även det är ett falsarium. I mitt tidigare inlägg om svenskvarningslista.se så visade jag att Dupont Media tidigare använde samma nummer som Svenskvarningslista.se

svenskvarningslista2

Så med vetskapen av att detta är vad jag kallar för dussinsajter, som inte en enda verksamhet har någon glädja av att finnas med på, då de inte tillför något som helst värde, utan bara svindyra kostnader, så blir det intressant att se på nedan lilla tankekarta, där jag färgmarkerat de svenska rippade sidorna i blått och de norgeinriktade i rosa och se hur de kopplar till varandra.

dupontsfar

För att göra det mer tydligt med hur ruskigt ovärt det är att finnas med i dessa Skräpkataloger, så kan vi fråga Google hur många av respektive katalogs sidor som är indexerade i världens största sökmotor. Som referensexempel kan vi ta de söktjänster som de försöker utge sig för att vara. (Du skriver bara ”site:1881.no” och söker i Google för att få svar)

eniro.se har 32 600 000 indexerade sidor.

1881.no har 13 700 000 indexerade sidor.

gulesider.no har 27 500 000 indexerade sidor.

Om vi nu tittar på ”Dupontsidorna”, så ser vi följande:

isonett.se har 33 stycken.

118818.se har 39 500 stycken.

hittaforetagsdelen.se har 5 660 stycken.

svenskvarningslista.se har 127 stycken.

1891.nu har 4 stycken.

gyllenesider.nu har 5 stycken,

nordiskmiljoindex.com har 5 stycken.

Och bara för att ta några fakturor, så debiterar [118818.se] i Sverige allt från 5 056 SEK gånger två år, dvs 10 112 SEK (Småföretagare)

dupont_media_1

till ofattbara 45 056 SEK gånger två år, alltså  90 112 SEK (för företag med omsättning som överstiger 50 miljoner)

dupont_media_0

hittaforetagsdelen.se debiterar 6 306 SEK gånger två år, dvs 12 612 SEK (med 12 månaders uppsägningstid)

hittaforetagsdelenfaktura

I Norge ska [1891.nu] ha 3 995 NOK per år i två år 7 990 NOK (= ca 8 850 SEK)

1891_korrigert

Ja vad ska man säga…jo, vi fortsätter.

I Norge är det Trygg Handel som håller reda på vilka skurkar norrmän ska akta sig för och naturligtvis så har de varnat för 1891.nu och gyllenesider.nu.

Men så blev jag uppmärksammad av Trygg Handel att de blivit kontaktade av en svensk advokat.

En advokat Peter Dahlqvist vid Juristhuset Lawhouse Advokatfirman Sjöström AB, se nedan, har skrivit ett brev, ett hotbrev till Trygg Handel med anledning av varningarna för de svenska fakturaskojarna.

Advpeterdahlqvist

Med Trygg Handels godkännande, så publicerar jag brevet i sin helhet.

portaladvsmall

Vi ska nu betänka att ”Portals” i sammanhanget handlar om en 73-årings enskilda firma.
Denne herre bor dessutom i Rimbo i Uppland och har inte något (tidigare sökbart) bolagsengagemang förrän han vid 72-års ålder registrerar den enskilda firman ”Klient Media”, som 7 månader senare byter namn till ”Portals” (Vilket var ett av tre namnförslag på firman. De andra namnförslagen var ”Shaman” och ”Merlin”) Källa

Det är alltså denne herre som gett advokaten uppdraget att tillskriva Trygg Handel.

Jag har gått igenom de två varningar som Trygg Handel har postat och jag hittar inte en stavelse som inte skulle stämma, vilket jag tror att du som läsare av det här inlägget kan bilda dig en uppfattning om likväl.

Det kan ju därför (anser jag) finnas desto större anledning att ifrågasätta advokatens val av klienter, advokatens egen kunskap i aktuellt ämne osv.

Av ovan anledning förevigar jag de två posterna här.

1891 – Ny kataloghai!

Pass opp for Gyllenesider som utgir seg for å ringe fra Gule Sider!

Related Articles

2 Comments

Avarage Rating:
  • 0 / 10
  • Odd M Lundby , torsdag 4 april 2013 @ 17:49

    Hei.
    Du finner mitt firma under ”fysikalske institutter” på Gyllenesider.nu, selv om faktura ikke er, eller vil bli, betalt. Jeg føler en viss tilfredsstillelse at et intervju med meg i Oppland Arbeiderblad ble publisert i nettaviser over det ganske land forleden. Jeg har siden mottatt et stort antall opprigninger fra kolleger og andre yrkesgrupper som har erfaring med Gyllene sider, og gleder meg barnslig over å kunne fraråde dem å betale dette selskapet.
    Jeg har litt blandede følelser i denne anledning. en stor irritasjon over disse ”persistent bastards” som truer med rettssak, som de ikke har mulighet til å vinne, da de har forbrudt seg mot Kjøpsloven, Avtaleloven og Markedsføringsloven, og er selv behjelpelige med å skaffe tilveie dusinvis av vitner på ”svindlande affærer”, ved å publisere en lang liste av ”kunder” som ikke ønsker tjenesten deres. På den annen side er jeg veldig skuffet over den lunkne holdningen politiet, større organisasjoner og autoriteter har til svindelen i Norge. Jeg forstår at svensk politi har avsatt betydelige midler til bekjempelse av dette problemet, men at de savner samarbeid fra Norsk politi, som bare tar ting til ”etterretning”, Da jeg meldte dette til politiet etter å ha vært forsøkt svindlet, tok mitt lokale politikontor imot anmeldelsen, selv om de innrømmet at saken ikke fikk høy prioritet. Da en kollega forsøkte det samme i Oslo, ville ikke politiet en gang ta imot anmeldelsen. Gule sider, som må tape omdømme ved at ingen som blir bitt av denne saken vil akseptere en samtale fra Gule sider lenger, synes heller ikke å gjøre noe med svindleren. Mitt fagforbund, NFF, gir gode råd om hva du bør gjøre og ikke gjøre om du blir fanget i fella, men slår ikke ut mot svindleren selv. Det blir som å la en skarp kniv ligge på et bord med lekende barn omkring. Hva gjør man? A; legger ut plaster og førstehjelpskrin, eller B; fjerner kniven? Heldigvis vil journalisten i Oppland Arbeiderblad følge opp denne vinklingen, og jeg håper han får samme oppslutning som sist.

    Odd

  • Stefan Karlsson , fredag 25 oktober 2013 @ 12:51

    Hej, har blivit grund lurad av mediaview-skojarna från Uppsala. De utger sig för att vara en oberoende mediabyrå, men äger sina leverantörer http://www.kenzaku.se och http://www.searchmint.se. Ett raffinerat upplägg där man skinnar sina klienter i flera led, med start utifrån Mediaview. Lägger du 100 000kr hos Mediaview räkna kallt med att de plockar dig på 60 000kr!

    Bluffbolaget är orkestrerad av f.d katalogsäljare från Livets Ord.

    http://www.resume.se/nyheter/media/2013/07/04/livets-ord-byra-far-nobben/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *