Det är något jag behöver berätta om kinesiska piratshoppar..

På tre år så ser antalet kinesiska piratshoppar som enbart inriktar sig mot svenskar, ut att minst ha tredubblats i antal!

Med kinesiska piratshoppar (eller kinashoppar) så avser jag webbshoppar som falskt utger sig för att erbjuda märkesprodukter till löjligt låga priser och domännamnsadresserna är vanligtvis registrerade på kinesiska innehavare, ligger på kinesiska namnservrar, ibland på kinesiska webbservrar, har kontaktemailadaresser som är kinesiska (gratisplattformar i Kina som exempelvis qq.com eller 163.com), betalningarna går vanligtvis via kinesiska betalningsväxlar och inte minst; i de fall det verkligen skickas några piratkopierade produkter till konsumenten, så sker leveransen från Kina. Det  är ett trubbigt användande av mig av termerna kinesiska piratshoppar (eller kinashoppar) eftersom jag är övertygad om att det finns stora mängder av fullt legitima webbshoppar från Kina likaså, men i brist på annan benämning, så förstår ni nu i allafall varför jag kallar dem som jag gör.

För ungefär 3 år sedan så skrev jag ett varnande inlägg om det jag kallar kinesiska piratshoppar som så ut så här. Det jag då gjorde var att jag plagiatsökte texter och granskade bilder mm, men också baklängessökningar på namnservrar och webbservrar.

För ett drygt halvår sedan så skrev jag ”Kinesiska piratshoppar” – omöjligt att stoppa! och efter att jag i helgen granskat detta på ett lite annat sätt så är jag mer övertygad än innan om att dettta inte kommer att gå att stoppa, speciellt inte med dagens brister inom regelverk, myndighetsutövning och inte minst den okunskap och naiva beteenden som konsumenter har tendens att uppvisa.

I oktober 2011 så sökte jag av ”hela internet” efter träffar, medan jag nu enbart granskat en (1) namnserver. Namnservern som jag granskat har över 1 miljon domännamn som slutar på .com, .net, .org, .biz och .info.
Genom att ta den miljonlistan i alfabetisk ordning, så gör jag sedan nyckelordssökningar och kan då lyfta ut hela block om 10-100 domäner åt gången som är variabler av varandra.

Men jag tröttnade när bruttolistan var uppe i över 11 000 domännamn, så då byter jag fokus och granskar istället den listan och plockar ut en mer svenskorienterad lista – alltså jag lyfter ut de namn som redan i domännamnet signalerar att de har en svensk målgrupp.

Den listan som jag då trattade ner blev då ca 450 domäner som är inriktade mot att lura svenska konsumenter, den listan hittar du här.

Efter det så tog jag fem (5) slumpade domännamn ur listan ovanför och plagiatsökte texten i copyscape.com och satt nu med en ny lista på över hundra adresser som använder samma svenska texter, den listan hittar du här.  I enstaka fall är det överlappande adresser, men de allra flesta ”nya”.

2011 så hade jag en lista på 160 shoppar som inriktade sig mot svenskar och redan här så har jag alltså 450 +100 stycken, och jag har jämförelsevis bara skrapat lite på ytan.

Och det som dock skrämmer mig en smula är att jag hittar domännamn som inte det minsta, går att relatera till exempelvis varumärken som Nike, Canada Goose eller Hollister:

22natter.se
atocadaraposa.com
byttegull.net
divided-we-stand.biz
faircity.se
g3news.se
globalementvotre.com
golfandwines.org
historiadegrecia.eu
jrr-art.com
komtilltro.se
larsolofs.se
ljungsbilvard.se
matochkultur.se
nomeproprio.eu
oopix.se
rems.se
sabrokero.com
sacgru.net
sdei.se
seab-ab.se
shuf.se
skoogsbygg.se
stallmogarden.se
vindbrukhalland.se
xryses.net
zwiitzer.se

Vad konstigt kanske du tycker – men det gör faktiskt inte jag, utan det här är nästan en naturlig följd av det jag sett tidigare:

För varumärkesinnehavare och olika myndigheter har under 5-6 års tid lekt katt och råtta med att stänga ner sidorna, men de har jobbat helt bakvänt och siktat in sig på adresser istället för innehållet.

Det har även resulterat i att Google har jagat domännamn som innehåller varumärken i domännamnet följt av exempelvis shop+sverige – och dessa har då helt försvunnit ur SERP, Sökresultaten.
Det har funkat ”sådär” tycker jag..

Men vad det istället gjort är att ”kineserna” i stor omfattning hackar legitima ”schyssta” sidor och lägger upp sitt innehåll där istället(utan innehavarnas vetskap såklart), sedan registrerar de raybansvenskautlopp.com och redirectar till den hackade sidans innehåll.

ELLER så registrarer de alltså domännamn som tidigare varit registrerade, men som släppts fria igen och därför är registreringsbara och jag tror att jag gått igenom samtliga domäner i listan ovan och det är just såna domäner, som alltså haft annat innehåll och inriktning tidigare.
Styrkan med att registrera ovan domäner är att de fortfarande kan ha mängder med länkar TILL sidan och de kan även finnas indexerade i olika gamla kataloger mm, som ger dem fördel när de ska värderas av exempelvis Google.

Adresserna ovan ”straffas” inte av  Google och de kan dessutom ha viss fördel pga av tidigare innehåll, och det går alltså utmärkt att registrera en eller flera domännamn som flyttar vidare besökaren till den som innehåller ”webbshoppen”
Det är lite svårt att förklara, men det här inlägget kanske gör det bättre ”Kinesiska piratshoppar” – omöjligt att stoppa!

Jag kan inte idag se något som skulle förändra denna ökning, utan det enda som kanske kan förändras över tid är konsumenters beteenden och (i många fall, mer än lovliga)  godtrohet.

Så jag ser information och varningar som det viktigaste medlet mot att vi låter oss luras.


EDIT: Glömde att lägga till filen med de 11 000 adresserna, som nu hittas här

Related Articles

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *