Trolldemokrati på nätet – Sverigedemokraterna

censoredJag ska börja detta inlägg med att tydligt göra klart att jag inte röstat eller i framtiden avser att rösta på Sverigedemokraterna, SD. Detta av orsaken att jag inte delar det partiets värderingar – no more no less.

Vad jag däremot är stor förespråkare av är yttrandefrihet – och jag vill poängtera att det även gäller oliktänkande och i allra högsta grad på internet!
MEN ska jag också understryka – det förutsätter att det finns en person, gruppering eller parti bakom den skiljande åsikten. Detta är i min bild en hur en debatt är möjlig – en tvåvägskommunikation.

Jag ska förtydliga mig:
I dagarna besökte jag en blogg som skriver om ett e-mail han fått:
http://www.lindqvist.com/sverigedemokraterna-de-utmanar-sverigedemokraterna-se/

Bloggen ovan, som tillhör Nikke Lindqvist är långt ifrån någon dumbom och inte heller någon nybörjare på det han gör, utan en av de mest kunniga och meriterade SEO-personerna jag känner till i Sverige, därför ser jag det som märkligt att han gör det inlägget, med vetskapen av att det riskerar att få en viral effekt. Att sedan i kommentarerna efteråt, mer eller mindre uttrycka ”ånger” ser jag som lika märkligt.

Då anser jag att det är ett betydligt bättre sätt att ge indikationer på hur det går att förbättra sin internetnärvaro, som Nikke gör i inlägget efter, för andra åsikter: http://www.lindqvist.com/alliansen-se-kunde-varit-sa-mycket-battre/

För den aktuella sidan [sverigedemokraterna_de] har som avsikt att försöka gå om [sverigedemokraterna_se] i Googles sökresultat.

Sättet idémakaren hoppas och förväntar sig att detta ska ske på är genom sk gerillamarknadsföring, och min gissning är att ett antal namnkunniga SEO-personer först pinpointas och dit man skickar e-mail av den typen som Nikke publicerar. En viss procent av mottagarna kommer sannolkit att blogga och skapa viss publicitet och trafik kring sidan.

Personen bakom .de-domänen (för jag är övertygad om att det är en person) har registrerat domänen på ett personnamn i Märsta som jag inte kan återfinna på den adressen, och gissar av den anledningen att det är en fiktiv person.

Vidare hostas sidan av en server i US och på sidan gestaltas ytterligare en fiktiv person; Göran Goebbels. Av den publicerade morphade bilden att döma så ska personen vara en mix av Nazi-Tysklands Joseph Goebbels och Sveriges fd. statsminister Göran Persson
http://sv.wikipedia.org/wiki/Joseph_Goebbels
http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ran_Persson

Jag anser att tillvägagångssättet är förkastligt och ett skitigt sätt att hantera meningsskiljaktigheter.

Eftersom jag (med flera) är övertygade om vem som ligger bakom (oavsett vad han påstår), så kunde vi gissa oss till att det snart skulle komma mera, så det var ju inte så förvånande att se att det skapats ett twitterkonto för ändamålet att pinpointa utvalda offer: http://twitter.com/sverigede/status/10621295205

För mig får folk ha åsikter som inte stämmer överens med mina egna, men budbärare som gömmer sig bakom fiktiva personer och bilder säger mer om den aktuella personen, än om budskapet han försöker nå ut med.

Så jag bekläms av att se de personer, dels aktiva politiker, men även SEO-kunnigt branschfolk som ger den här typen av initiativ positiva tillrop och av att se vilka som som länkar tillbaka till sidan med ankartext.
http://www.backlinkwatch.com/

SD:s högerpolitik övervinns inte genom att kväsa den, utan genom sakliga motargument och lyckas väl möjligen då ge vatten på kvarn för att de inte tillåts föra fram sina åsikter. Skulle detta tolererats om det var andra partier som inte fick den möjligheten? (Erkända partier som dessutom helt byter åsikt i sakfrågor över ett par års tid)

Det ENDA ett sånt här initiativ långsiktigt skulle kunna leda till är att skapa en större misstro mot sökmotoroptimering generellt, och visar hur lätt trafikströmmar kan provoceras fram på internet med dolda agendor, utan möjlighet att ifrågasätta eller ha en annan uppfattning – Internettroll

Men det är inte det enda som går emot SD idag: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6793777.ab

Och det verkar som att det blir en riktigt skitig valupptakt i år och jag är rädd att misskrediteringen, pajkastningen och rävspelet precis har börjat, gott folk!
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ssu-vill-ha-ratt-till-alliansen_4433647.svd
http://www.resume.se/nyheter/2010/03/17/ssus-varumarkesblunder/

Passande låt för vad jag tycker om det här: Wake Me Up When September Ends”
httpv://www.youtube.com/watch?v=KjNJmwwf7QA

Läs mer här

Related Articles

33 Comments

Avarage Rating:
  • 0 / 10
  • Lars Larsson , torsdag 18 mars 2010 @ 10:49

    Goebbels utnämner ”Radion som den åttonde stormakten”, anses nu Internet vara den nionde stormakten? Det sätt som någon mystisk person pinpointar väl betrodda och lästa bloggare för att skapa opinion och manipulerar sökmotorer tyder på det. Det ställer frågan på sin spets om Internetbaserad opinionsbearbetning avgöra ett demokratiskt val i Sverige?

  • nikkelindqvist , torsdag 18 mars 2010 @ 10:57

    Härligt! Vi tycker olika Peter. Det gillar jag!

    Klart att jag funderade några dagar innan jag skrev bloggposten. Sedan gick jag in på min vän och gamla kollega Anna Serners blogg och såg spåren av Sverigedemokraternas svärmteknik. Jag gillar ett rått skämt, och jag tyckte det var en smula skojigt att för en gångs skull ge dem betalt med samma mynt, fast tvärtom då.

    Samtidigt, medan jag skrev bloggposten, så stod det alltmer klart för mig att det jag skrev mycket väl kan användas av Sverigedemokraterna för att förbättra, och säkra upp sina positioner på förstasidan.

    För de är faktiskt också värda att höras, liksom deras belackare, som inte törs höras på andra sätt än i det fördolda.

  • Internet Sweden , torsdag 18 mars 2010 @ 11:21

    @nikkelindqvist – Visst är jag medveten om SD:s tydliga marknadsföringsstrategi på internet (den gjorde sig tydlig redan före jul) och jag säger inte att jag uppskattar den mer än .de-initiativet, möjligen då att det är kommentarsspam, som faktiskt är möjlig att besvara, eller av adminitratör/innehavare radera eller tom banna.

    Något sådant har jag inte sett på .de-domänen – vilket gör det till en basun med hårt vinklad och kritisk propaganda. Och det kommer jag ALDRIG att stödja – oavsett partifärg som håller i budskapet.

    Detta (.de-domänen) är ett fenomen som vi Svenskar annars kallar nätterrorism – när det gäller fria val och när det drabbar andra länder, och som vi starkt fördömer när vissa partier begränsas från att nå ut med budskap.

    Ska vi då inte reagera mot dessa trollfasoner när det drabbar vår egen bakgård!?

    //Peter

  • sverigede , torsdag 18 mars 2010 @ 15:34

    Tack för att du uppmärksamma http://www.sverigedemokraterna.de. Jag tycker att ditt inlägg var givande. En sak vill jag förtydliga och en sak har jag tagit fasta på.

    Jag är anonym på grund av risk för repressalier. Jag har inte heller någon lust att framhäva mig själv, syftet är större än så.

    Vad det gäller kommentarsmöjligheter så har du helt rätt. Nu är Disqus installerat på sajten. Tack för tipset.

    Hälsningar,
    Göran Goebbels

  • Internet Sweden , torsdag 18 mars 2010 @ 16:16

    Ja du, om du tror att jag inte är läskunnig så har du fel och känner naturligtvis till att du nämner det som skäl. Ett skäl som jag för övrigt trodde mig ha gjort klart för vad jag anser om i ovan inlägg.. På vilket sätt menar du att ditt initiativ skulle ha någon som helst positiv inverkan på Svensk politik, SEO, tillit för internet eller agitation mot SD?

    Själv ser jag inte något positivt med ditt initiativ – oavsett om .de skulle hamna på #1 och .se på #100 – vad tror du att du åstadkommit, mer än att ge Media mer anledning att följa och ge SD mer utrymme i massmedia – dvs en effekt som jag gissar inte direkt var avsedd.

    Jag tror inte att ”projektet” löpt ett helt tankevarv hos dig/er, utan bara en crazy idé som spånats fram utan att analysera vad en eventuell framgång med projektet skulle innebära..

    Det vore ju direkt tråkigt om du gör det här för att vid senare tillfälle få anledning till att gå ut med ”det var jag” – men det kanske inte är så kul att göra i det fall din insats varit bidragande till att SD-sympatierna vuxit.
    //Peter

  • sverigede , torsdag 18 mars 2010 @ 16:58

    Det är intressant att du sitter inne med sanningen om framtiden. Jag har tittat i historieböckerna. Neville Chamberlain försökte prata med Adolf Hitler. Det gick inte så bra. Jag vill inte behöva säga till mina barnbarn att jag inte försökte stoppa den bruna pesten.

    /GG

  • Patrik , torsdag 18 mars 2010 @ 19:17

    MYCKET bra skrivet!

  • […] I dagarna har jag uttryckt ett tydligt avståndstagande till initiativet att försöka ersätta SD:s hemsidas sökmotorresultat med ett misskrediterande odemokratiskt alternativ med ändelsen .de istället för .se. Vad jag tycker om detta initiativ går att läsa här: https://www.internetsweden.se/trolldemokrati-pa-natet/ […]

  • Internet Sweden , fredag 19 mars 2010 @ 0:12

    GG (som du väljer att kalla dig),
    Varför ska du försöka med den retoriken, när den inte bitit på mig tidigare? Och vad skulle Chamberlain och Hitlers samtal ha med valet i Sverige 2010 att göra? För övrigt har du väl inte glömt att det var Chamberlain som förklarade krig med Tyskland och inte tvärtom.

    Det du försöker åstadkomma strider mot den grundlagsskyddade yttrandefriheten vi har i Sverige och eftersom du tar upp 30-talets Tyskland; hur menar du att att ditt försök för att kväsa SD:s åsiker skiljer sig från de krafter som verkade där och då?

    EXTREMT roande dessutom att se DISCUS på .de-sidan och att du lyckades med att förvandla den första kritiska kommentaren till innehållet av sidan med att det måste vara en Sverigedemokrat!?

    Där hänvisar du vidare till Expo som källa, Expo som har Ascberg som ansvarig utgivare (som var SKP:are under 70-talet). En annan SKP:are från samma tid (numera socialist) är Guillou som för lite drygt ett år sedan följde SD under en vecka och kan väl inte vara tydligare med sin summering: http://wp.nu/Guillou

    Men sen är initiativet om jag läst det rätt på .de-sidan att det är pga att SD är starka i sociala medier på internet. Umm har du tänkt på varför detta skett? Kan det bero på att gammelmedia stängt dem ute? http://wp.nu/torberger

    I valet 2010 så är det 39 partier som ställer upp i alla val. Hur många ska få finnas i din ”demokrati”?

    Allians för Sverige
    Allianspartiet/Medborgarens röst
    Arbetarepartiet-Socialdemokraterna
    Centerpartiet
    Enhet
    Europeiska Arbetarpartiet-EAP
    Feministiskt initiativ
    Folkets Vilja
    Folkpartiet liberalerna
    Frihetspartiet
    Högerpartiet de konservativa
    Junilistan
    Kommunistiska Partiet
    Kristdemokraterna
    Libertas Sverige
    Miljöpartiet de gröna
    Moderata Samlingspartiet
    Mosebackedemokraterna
    Nationaldemokraterna
    Nordisk Union
    Norrbottenspartiet
    Norrländska Samlingspartiet
    Ny Framtid
    NyDemokrati
    Partiet för naturens lag
    Partiet.se
    Piratpartiet
    Rikshushållarna
    Rättvisepartiet Socialisterna
    SPI – Sveriges Pensionärers Intresseparti
    Sjöbopartiet
    Skattereformisterna
    Skånepartiet
    Sociala Partiet (SP)
    Socialistiska Partiet
    Spritpartiet
    Svenskarnas parti
    Sverigedemokraterna
    Vänsterpartiet

    //Peter

  • sverigede , fredag 19 mars 2010 @ 20:14

    Det är uppenbart att vi har olika syn på saken. Vi skulle kunna träta ända till Ragnarök. En sak är dock säker: varken du eller jag kan förutse framtiden. Tiden får utvisa vem av oss som kunde tolka tecknen och spå tidens skeenden med störst ackuratess. /GG

  • Internet Sweden , fredag 19 mars 2010 @ 23:01

    Tycker snarare att det är uppenbart att du saknar argument eller svar på de frågor jag ställer.

    Jag saknar helt respekt för den här typen av FUD som .de-sidan bedriver, och utan tydlig avsändare så kommer jag fortsättningsvis titulera dig som, vad ska vi ta..

    Hmm om den riktige Goebbels var Riksminister, Propagandaminister, Rikskansler” (efter Hitlers död), och det uppenbarligen är någon du läst in dig på eftersom du vill gestalta honom med morph och namn. Det skulle då kanske göra dig till kejsar.. nej, riks.. nej, det får bli PR-TROLL!

  • sverigede , fredag 19 mars 2010 @ 23:33

    Om det är någon som beter som som en troll så är det väl du. Och jag kan inte undgå att hugga. Jag har svårt att se hur du kan argumentera för att man inte ska kritisera Sverigedemokraterna. Sedan kan du orera med ilskna påhopp och anklagelser. Sverigedemokraterna.de har som syfte att väcka debatt om SD:s kommunikationsstrategi för webben. Det skulle inte vara bra om ett i grunden antidemokratiskt parti kommer in i Sveriges riksdag. Eller vill du stödja ett parti som inte tror på idén om alla människors lika värde?

  • Internet Sweden , lördag 20 mars 2010 @ 1:21

    Citat:
    ”Oftast är det uppenbart när en användare skriver endast för att provocera och söka konflikt, snarare än för att uttrycka ärligt menade åsikter. Ett gyllene talesätt är att det är ”sak och inte person” som bör diskuteras i alla diskussionsforum. Så länge argument kan bemötas på ett sakligt och konstruktivt sätt uppstår oftast inga problem, även om det är ett troll som framför argumenten. Om trollet till exempel har som avsikt att provocera, bör man inte låta sig provoceras och därmed ge trollet den uppmärksamhet det vill ha. ”Mata inte trollen” är ett i sammanhanget känt talesätt.”
    Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

    Bäste PR-TROLL,
    Så länge du bedriver en FUD-propaganda, som har till avsikt att störa eller påverka Svenska valberättigade medborgare, utan att ta ansvar för den (utan gömmer dig bakom en påhittad fasad), så ser jag dig som odemokratisk – thats it, sen får du ha vilken färg på tröjan eller skjortan du vill.

    Vidare tycks du vilja inbilla dig att du kan påverka mig för att ta ställning för eller emot, i en fråga du anser berättigar dina dumheter – Think again!

    Jag tror på varje människas rätt att leva, tänka och uttrycka sig fritt, utan att bli manipulerade av anonyma PR-TROLL!

    Vem kan vara säker på att du inte är ett beställningsjobb från politiska motsåndare?

    //Peter

  • Johan / City Network , lördag 20 mars 2010 @ 5:43

    Jag kan bara hålla med dig Peter. Kontentan är att vi måste låta olika åsikter komma till tals utan att kväva för att vi inte tycker det är rätt åsikt. Både Tage Erlander och Winston Churchill har väl haft lite snygga yttrande om hur viktigt detta är.

    Vad detta får för effekter kan vi nog bara sia om. Vad jag kan säga direkt dock är att denna taktiken hade vem som helst snabbt ansett vara förkastlig om den gjorts mot en själv eller ens företag. Så jag ser inte heller hur någon kan anse detta vara positivt.

    Som tillägg – jag själv ställer mig till de som verkligen inte hoppas detta parti får gehör i något val. Som Churchill sa dock – jag kan dö för att de skall få säga sin mening.

    Ni/du som ligger bakom – lägg tiden på något konstruktivt och precis som Peter skriver hitta de sakliga argumenten. Det bör inte vara så svårt. 🙂

  • sverigede , lördag 20 mars 2010 @ 9:50

    Vi har som sagt olika åsikter. Internettroll har aldrig ett högre moraliskt syfte med sina aktiviteter, det har jag. Därför är jag inte ett internettroll, oavsett vad du skriver. Dessutom talar du ju lite emot dig själv. Varför matar du då mig om du tror att jag är ett troll?

  • sverigede , lördag 20 mars 2010 @ 9:53

    Vi kommer inom den närmaste tiden att utöka sektionen om partiets åsikter. Som det är just nu ser det tunt ut på den fronten, det håller vi med om. Återkom gärna till sidan efter helgen, så ska det finnas lite mer matnyttigt kring deras princip-, idé och handlingsprogram.

    Mvh,
    Sverigede

  • Internet Sweden , lördag 20 mars 2010 @ 14:51

    SNYGGT! Ja, du är ju verkligen trovärdig.. NOT

    På .de-sidan så refererar du till Expo http://www.expo.se med ett citat som: ”tycker faktiskt Expo är en ganska vettig källa”.

    Sen refererar du till ett inlägg på Jinge.se (Jan-Inge Flücht), som enligt många är en de mest uttrycksfulla antisemitiska bloggarna vi har i Sverige, vilket bla uttrycks av Jonathan Leman (redaktionsmedlem på ”din källa” Expo) http://jonathanleman.blogspot.com/2009/01/jan-i

    Ska vi uppfatta dig som att rasistiska och antisemitiska tongångar är ok, så länge de inte går under SD:s signum, eller behöver de bara din blessing för att bli rumsrena?

    Dessutom kan du sluta lägga mina värderingar i munnen på mig: Jag TROR inte att du är ett troll – för mig ÄR du ett troll, iom din fega initiativ.
    Vidare så hörsammar jag sällan ”Mata inte trollet” av den anledning av att jag gärna öppet ifrågasätter och debatterar saker som jag otvetydigt anser är fel.

    //Peter

  • sverigede , lördag 20 mars 2010 @ 15:15

    Och nu var du inte direkt saklig. Syftet med att länka till Jinge-bloggen var att visa att SD hotar, förtalar och trakasserar oliktänkande. Ingen värdering om bloggen. Det är intressant att se hur du spänner debattmusklerna och skjuter från höften.

    Som sagt. ”Det är uppenbart att vi har olika syn på saken. Vi skulle kunna träta ända till Ragnarök. En sak är dock säker: varken du eller jag kan förutse framtiden. Tiden får utvisa vem av oss som kunde tolka tecknen och spå tidens skeenden med störst ackuratess.”

  • Internet Sweden , lördag 20 mars 2010 @ 16:39

    Och du anser att du ett bra jobb med att ”visa” det med den källan?

    *me think not*

    Vill du värna demokratin, så gör du dig själv en björntjänst när du själv sätter din kampanj över densamma.

    Detta är inte heller att spänna några muskler i debatteknik, eftersom du bjuder på ”öppna mål” mest hela tiden..

    Jag har inga som helst problem med budskapet av att ifrågasätta ett eller flera partiers politik eller politisk lära – tvärtom skulle jag stödja ett sådant initiativ. Men i min värld är det ett ”måste” att låta alla komma till tals på med samma förutsättningar och jag ser inte att det görs i det aktuella fallet.

  • […] har skrivit om detta (och vissa har länkat), så som Nikke Lindqvist *, Simon Nyström och InternetSweden och SvD har även dem nappat på hela spektaklet. Läs gärna vad de skriver om de tekniska- och […]

  • Fröken Sverige , tisdag 23 mars 2010 @ 20:11

    Jag tycket han gör rätt! .SD är fanatiker! Även om partiet har tonat ner sin rasism, så finns visa likheter med NSDAP. Att påstå att det är odemokratiskt, för man inte vill synas. DU kanske läsa på lite, vad SD och deras supoortar är kapablar till. Har personen bakom .de sidan en familj, så vill man inte röja sej. SD kommer sätta yxor i dörren, man kommer ringga nattliga samtal och det kommer komma avföring på posten. Självklart är SD oskyldiga till allt det här.

  • Fröken Sverige , tisdag 23 mars 2010 @ 20:14

    Du kan studera politisk inkorrekt, som är en blogg nära kopplad till SD.. Där får pöbeln verka fritt. Det hela är ett kul expriment, även om sidan saknar innehåll idag. Låt dem få en chans!

    Allt motstånd emot SD , är bra motstånd. Skulle Norska motståndmän låtit bli och spränga Hitler produktion av tungt vatten? Knappast!

  • Internet Sweden , tisdag 23 mars 2010 @ 20:55

    Du får ursäkta mig ”Fröken Sverige”, men dina kommentarer är så pass osammanhängande och din blandning av påståenden och sarkasm gör det väldigt svårt att förstå.

    Jo jag har inte levt under en sten och känner till politisk inkorrekt – men på fullt allvar – hur i hela världen kommer det in i detta ämne? SD har en välbesökt wp-installation – jaha och?
    År det då inte rimligt att meningsmotståndare till SD, då gör sin röst hörd genom andra kanaler? Jag är ledsen, men ditt sätt att se på SD uppfattar jag tråkigt nog bara som naivt och något som göder ytterligare fanatism – vilket jag gjort ganska tydligt att jag är motståndare till – OAVSETT tillhörighet.

  • Internet Sweden , tisdag 23 mars 2010 @ 21:12

    Som jag skrev nyss så är jag motståndare till all fanatsim – om du tror att jag är politiskt efterbliven, så vill jag uppdatera dig om att så inte är fallet.
    Och jag har gjort tämligen klart om vad jag anser om .de-sidan och varför.
    Kan du inte vara saklig, så låt bli! Mao kom inte dragandes med din ”NSDAP-smörja” igen om du inte vill bli censurerad.

  • […] jag instämmer i det här fallet med Simon och Peters syn på det […]

  • […] till .de-sidan (Ungefär samtidigt som Göran Goebbels var upptagen med att skriva kommentarer till mitt inlägg) http://sulo.se/2010/03/17/sanningen-om-sd/ Dessutom var ”Göran Goebbels” […]

  • […] Shared Trolldemokrati på nätet – Sverigedemokraterna | Internet Sweden om domäner och annat. […]

  • […] det ett antal PP-sympatisörer som tydligt gett sin ”blessing” till sd.de-initiativet. här och här Men sen har vi PP-sympatisörererna Viborg och Nord som väl får anses gå emot den […]

  • Lasse , tisdag 20 april 2010 @ 13:07

    ….du är stor förespråkare av är yttrandefrihet…. så bra då men det gäller bara dig ingen annan?!

  • Internet Sweden , tisdag 20 april 2010 @ 14:46

    Hej Lasse,
    Kul att du hade en åsikt att komma med – hade varit ännu mer skoj om du varit mer konkret eller haft någon saklighet med din åsikt..

    Jo jag är en förespråkare av yttrandefriheten – och nej jag vill inte sätta munkavle på vare sig SD eller deras motståndare – precis tvärtom så ser jag att en öppen debatt klär av naiva argument. Folk får tycka precis vad de vill för mig…eller om mig för den delen..

  • HaXx00r , fredag 18 juni 2010 @ 10:54

    de e gottfrid som ligger bakom och e feg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *